۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۰۵:۳۳
طلا و سکه در سراشیبی قیمت، کسب سود با تبدیل پول به طلا!| حباب سکه بیش از ۱.۵ میلیون تومان شد
«بازار» از وضعیت بازار طلا گزارش می دهد

طلا و سکه در سراشیبی قیمت، کسب سود با تبدیل پول به طلا!| حباب سکه بیش از ۱.۵ میلیون تومان شد

کارشناسان معتقدند؛ به دلیل رشد نرخ تورم و بدنبال آن کاهش ارزش پول، خرید طلا و سکه برای سرمایه گذاران در آینده همیشه سودمند بوده چرا که ارزش این کالاها با رشد تورم افزایشی می شود.

مهدی محمدی: قیمت طلا و سکه این روزها به دلیل تداوم روند افت انس جهانی در حالی مسیر سراشیبی را در پیش گرفته است که قیمت سکه تمام بهار آزادی جدید هم اکنون در آستانه ورود به کانال ۱۴ میلیون تومان قرار گرفته است، در چنین شرایطی روئسای اتحادیه طلا و کارشناسان بازار توصیه می کنند؛ در چنین مواقعی خریداران سکه و طلا حتما از واحدهای صنفی معتبر و رسمی اقدام به خرید طلا و سکه کنند.

بازارهای سرمایه گذاری در ایران به دلیل رکود و نوسان همچنین انتظار از چگونگی روند مذاکرات و انجام توافقات برجام در حالی بی رمق و نامساعد است که خیلی ها ورود به بازارهای مطمئن و کم ریسک چون سپرده گذاری در بانک ها و خرید طلا و سکه را حتی با سود حداقلی بهتر از سرمایه گذاری های پرریسک در بازارهایی با آینده نامعلوم می دانند.

وجود نرخ بالای تورم در کشور و رشد روز افزون آن طور که مردم همچنان شاهد افت ارزش پول ملی هستند، سرمایه گذاران را بر سر دوراهی قرار داده که چگونه از سرمایه های خود استفاده کنند تا حداقل ارزش آن از دست نرود. این سرمایه های سرگردان که اغلب سمت و سوی سفته بازی را در پیش می گیرند به دلیل ضعف مدیریت مسئولان در ارتقاء وساماندهی بازارهای سرمایه گذاری است

کدام بازارها در شرایط فعلی برای سرمایه گذاری مناسب است؟
بازارهایی چون "رمز ارز" که این بازار نوپا و پرمخاطب روز به روز درحال افت است، یا بازار سرمایه که به دلیل تجربه تلخ زیان سرمایه گذاران طی سالهای گذشته در چنین بازاری همچنین سرمایه گذاری بر روی خرید خودور و ارز که این بازارهای پرحاشیه نیز به دلیل سیاست گذاری ناکارآمد مسئولان در ثبات قیمتی آنها، سری بازارهای سرمایه گذاری هستند که این روزها برای سرمایه گذاران رضایت بخش نیستند. از طرفی وجود نرخ بالای تورم در کشور و رشد روز افزون آن طور که مردم همچنان شاهد افت ارزش پول ملی هستند، سرمایه گذاران را بر سر دوراهی قرار داده است که چگونه از سرمایه های خود استفاده کنند تا حداقل ارزش آن از دست نرود. این سرمایه های سرگردان که متاسفانه اغلب سمت و سوی سفته بازی را در پیش می گیرند به دلیل ضعف مدیریت مسئولان در ارتقاء وساماندهی بازارهای سرمایه گذاری، یا راکد بوده و یا هر از چندگاهی سر از بازارهایی درمی آوند که با آشفته کردن بازار اقتصاد کشور را با مشکل مواجه می کنند.

حال از آنجایی که بانک مرکزی با اجرای سیاست های ارزی در مسیر تامین ارز متقاضیان واقعی و حذف دلالان و سفته بازان در این بازار گام بر می دارد و از طرفی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز سرمایه گذاران ارز را با محدودیت نگهداری این کالا مواجه کرده همچنین معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قضاییه به شهروندان هشدار داد ه است؛ عرضه، حمل یا نگهداری ارزِ فاقد صورتحساب خرید معتبر، قاچاق ارز محسوب می‌شود. بنابراین سرمایه گذاری بر روی ارز نیز اکنون بی معنی شده و هیچ جذابیتی برای سرمایه گذاران ندارد. البته چنین اقداماتی از سوی مسئولان با هدف ساماندهی بازارارز و جمع آوری بساط دلالان سودجود که بازار ارز را ملتهب و متشنج می کنند، اقدامی درست و قابل تحسین است.

نرخ انس جهانی در پی مسائل خاص اقتصاد جهانی بخصوص رشد قیمت ها در بازار مواد غذایی و... تا حدودی افت کرده است و از آنجایی که قیمت ارز نیز این روزها در بازار داخلی با رشد خاصی همراه نیست، بنابراین قیمت طلا و سکه در بازار تا حدودی بر مدار نزول قرار گرفته است

افت قیمت طلا و سکه در پی ثبات قیمتی ارز در داخل و کاهش انس جهانی طلا
بازار طلا و سکه نیز که از نرخ ارز در داخل و قیمت انس جهانی تبعیت می کنند، بازار آرامی است اما این کالا ها نیز در صورت رشد قیمت ها در بازار ارز و نوسان قیمت جهانی طلا دچار تغییر قیمت می شوند.

محمد کشتی آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره نوسان قیمت این روزها در بازار سکه و ارز گفت: نوسان قیمت ذات بازارهای سرمایه گذاری است و بازار طلا و سکه نیز از این قاعده مستثنی نیست. آنطور که بورس با نوسان شاخص ها همراه است قیمت طلا و سکه نیز به دلیل تغییر قیمت ها در نرخ ارز و انس جهانی دچار افت و خیز می شود.

وی نوسان قیمت را عامل تحریک بازارهای سرمایه گذاری عنوان کرد و اظهارداشت: از آنجایی که قیمت ارز این روزها در بازار به دلیل مسائلی چون نتیجه مذاکرات برجام و چگونگی توافقات در این زمینه حالت انتظاری به خود گرفته است، بنابراین قیمت این کالا را تحت تاثیر قرار داده اما این نوسان خیلی تند نیست.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در ادامه به نوسان قیمت طلای جهانی و افت بهای آن طی چند روز اخیر اشاره کرد و اظهارداشت: نرخ انس جهانی در پی مسائل خاص اقتصاد جهانی بخصوص رشد قیمت ها در بازار مواد غذایی و... تا حدودی افت کرده است و از آنجایی که قیمت ارز نیز این روزها در بازار داخلی با رشد خاصی همراه نیست، بنابراین قیمت طلا و سکه در بازار تا حدودی بر مدار نزول قرار گرفته است.

سرمایه گذاری بر روی طلا و سکه در کوتاه مدت جواب نمی دهد، اما تجربه ثابت کرده است که خرید طلا و نگهداری آن در میان مدت و دراز مدت برای سرمایه گذاران سودآور بوده است چرا که ارزش پول به دلیل رشد تورم افت می کند اما طلا و سکه با رشد نرخ تورم ارزشمند تر و گرانتر خواهند شد

سکه بیش از یک و نیم میلیون تومان حباب دارد؛ سرمایه گذاران طلا در دراز مدت منتفع می شوند
وی با بیان اینکه تقاضا برای خرید طلا و سکه در بازار این روزها به نسبت هفته های گذشته بالاست، افزود: برگزاری مراسمات عقد و عروسی و اعیاد و ...قبل از ماههای محرم و صفر تقاضا برای خرید سکه و طلا را تا حدودی افزایش یافته است و از آنجایی که قیمت طلا این روزها به نسبت هفته های گذشته تا حدودی کاهشی شده است خیلی ها ترغیب به خرید آن شده اند.

کشتی آرای در پاسخ به این سئوال که آیا اکنون فصل خوبی برای سرمایه گذاری بر روی طلا و سکه است، تصریح کرد: بنده همیشه گفته و می گویم که پیش بینی برای قیمت طلا و سکه سخت است همچنین سرمایه گذاری بر روی این کالاها در کوتاه مدت جواب نمی دهد، اما تجربه ثابت کرده است که خرید طلا و نگهداری آن در میان مدت و دراز مدت برای سرمایه گذاران سودآور بوده است چرا که ارزش پول به دلیل رشد تورم افت می کند اما طلا و سکه با رشد نرخ تورم ارزشمند تر و گرانتر خواهند شد بنابراین توصیه می شود کسانی که سرمایه ای اندکی دارند و می خواهند ارزش آن در پی رشد تورم و کاهش ارزش پول ملی از بین نرود اقدام به خرید طلا کنند هر چند نتیجه این چنین سرمایه گذاری که منجر به سود آوری خواهد شد را باید در آینده دید.

وی خاطرنشان کرد: اکنون خرید سکه به دلیل رشد میزان تقاضا طوری است که با حباب قیمت همراه است و هر سکه تمام هر آزادی بیش از یک و نیم میلیون تومان حباب دارد.

اظهارات نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در باره چگونگی قیمت طلا در حالی مطرح است که بازار جهانی طلا پس‌از کاهش قیمت شدید هفته گذشته همچنان با مشکل مواجه است و تحلیلگران عقیده دارند قیمت این فلز گرانبها بازهم پایین‌تر خواهد رفت.

بازار طلا ی جهانی سال جاری میلادی را با قدرت شروع کرد، چون سرمایه‌گذاران برای حفاظت از خود در برابر افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها به طلا روی‌آورده بودند. اما ترس از تورم اخیراً کاهش‌یافته و جای خود را به نگرانی در مورد رکود اقتصاد داده‌است

تداوم افت قیمت انس جهانی طلا و احتمال کاهش در روزهای آینده
طبق پیش‌بینی تحلیلگران، قیمت طلا در پایان سال جاری میلادی ۴ درصد کمتر از سطح فعلی خواهد بود و به حدود ۱۶۵۰ دلار در هر اونس سقوط می‌کند. افزایش نرخ بهره بانک‌های مرکزی قیمت طلا را در نیمه دوم سال جاری میلادی پائین می‌آورد. قیمت طلا هم اکنون ۱۵ درصد نسبت به اوج ماه مارس کاهش‌یافته است. این اظهارنظرها در شرایطی اعلام‌شده که قیمت طلا در حال حاضر در محدوده ۱۷۳۰ دلار در هر اونس قرار دارد. بازار طلا سال جاری میلادی را با قدرت شروع کرد، چون سرمایه‌گذاران برای حفاظت از خود در برابر افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها به طلا روی‌آورده بودند. اما ترس از تورم اخیراً کاهش‌یافته و جای خود را به نگرانی در مورد رکود اقتصاد داده‌است.

علاوه‌بر افزایش نرخ بهره و نگرانی در مورد رکود اقتصادی، قدرت گرفتن دلار هم مانع دیگری بر سر راه افزایش قیمت طلاست. طبق گزارش این مؤسسه انگلیسی، ارزش دلار با یورو برابر خواهد شد و حتی می‌تواند آن را پشت سر بگذارد. بالا رفتن ارزش دلار خرید طلا را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا گران‌تر می‌کند.

اکنون که قیمت ها در بازار طلا و سکه روند کاهشی را می پیمایند خریداران سکه حتما از واحدهای معتبر اقدام به خرید کنند و سکه هایی راخریداری کنند که اولا وکیوم داشته باشد ثانیا اصالت آن مشخص باشد بنابراین خرید سکه از افراد خارج از واحدهای صنفی طلا فروشی و ... اشتباه است، همچنین خرید مصنوعات طلا به جای طلای آب شده معتبرتر است

سکه را از واحدهای معتبر بخرید، توصیه به خرید مصنوعات طلا به جای طلای آب شده
ابراهیم محمد ولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز در گفتگو با خبرگزاری «بازار» گفت: اکنون که قیمت ها در بازار طلا و سکه روند کاهشی را می پیمایند، توصیه می شود؛ خریداران سکه حتما از واحدهای معتبر اقدام به خرید کنند و سکه هایی راخریداری کنند که اولا وکیوم داشته باشد ثانیا اصالت آن مشخص باشد. بنابراین خرید سکه از افراد خارج از واحدهای صنفی طلا فروشی و ... اشتباه است.

وی با بیان اینکه خریداران طلا نیز بهتر است از خرید طلاهای آب شده و به اصلاح کهنه بپرهیزند و مصنوعات طلا را خریداری کنند، افزود: این احتمال وجود دارد که طلاهای آب شده دارای ناخالص هایی باشند، بنابراین همچنان توصیه می شود؛ مصنوعات طلا خریداری شود تا هم اطمینان کامل از خرید حاصل شود و هم اینکه چرخه تولید و عرضه این کالا نیز رونق گیرد.

بنا به این گزارش، در پی کاهش قیمت انس جهانی دیروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک میلیون و ۳۸۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۵ میلیون تومان و طرح قدیم ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است. این در حالی است که دیروز هر گرم طلا یک میلیون و ۴۰۵ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۵ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان بود.

همچنین، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی نیز هم اکنون ۸ میلیون و ۲۰۰ تومان، ربع سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.هر مثقال طلا در بازار داخلی، ۵ میلیون و ۹۸۲ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است. علاوه بر این، در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار ۲۷ هزار و ۹۱۹ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۷ هزار و ۶۴۲ تومان تعیین شده است. این در حالی است که دیروز، در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار ۲۷ هزار و ۸۸۸ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۷ هزار و ۶۱۱ تومان تعیین شده بود.

کد خبر: ۱۶۱٬۴۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
      0 0
      طلاکجاش سود.؟!! خداگواهه من چندماه پیش برای یکی ازاعضای خونواده یک سرویس طلاخریدم باسودواجرت گرمی 1700 تموم شد حالا مابرای استفاده خودمون بوده اونی که برای سود می خره که بدبخت شده. طلانخرید. اشتباهه. سکه هم سودنداره چندتا بخری چقدر پولت بمونه تا یک کم سود کنه. نکنید این کاررا هم به خودتون ضررمی رسونید هم مملکت. ببرید توکارتولید خیلی کار تولیدی الان سودداره اگرهنرمندباشید
    • سلیمان موذنی IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
      0 0
      خاک بر سر آدمی که با تحلیلش به مردم قول تورم میده. انشاله این گونه افراد که با این خبر و تحلیل‌ها باعث رشد تورم در جامعه می‌شوند به سزای اعمالشون برسند. بدبختها طلا که کالای ضروری نیست که به نیازهای اولیه و اساسی مردم ربطش میدید وباعث تورم کلی در کشور میشد.