۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱
جایگزینی شکر با شیره؛ ترفندی برای ایجاد تفاوت و افزایش سهم در بازار جهانی بیسکوییت
ارزش ۱۱۰میلیارد دلاری بازار جهانی بیسکوییت تا ۲۰۲۵

جایگزینی شکر با شیره؛ ترفندی برای ایجاد تفاوت و افزایش سهم در بازار جهانی بیسکوییت

درحالیکه ارزش بازار جهانی بیسکوییت ۱۱۰میلیارد دلار برآورد شده، برخی تولیدکنندگان داخلی با به کار گرفتن ترفندهایی مثل جایگزینی شکر با شیره سعی دارند با ایجاد تفاوت سهم بیشتری از این بازار داشته باشند.

بازار؛ گروه کشاورزی: در شرایطی که تقاضا برای تغذیه در سرتاسر جهان در حال افزایش است، مصرف بیسکویت نیز بر همین اساس در حال افزایش است. تقاضا برای بیسکویت در گروه تنقلات به دلیل زندگی فعال، صرف زمان کمتر برای پخت غذای خانگی و افزایش سطح درآمد، هر روز در حال افزایش است. تولیدکنندگان به این بازار که در سراسر جهان به سرعت در حال رشد بوده است اهمیت می دهند. این بازار به سرعت در حال رشد که تا پایان سال ۲۰۱۷ به ۷۶ میلیارد و ۳۸۵ میلیون دلار رسید، همه بازیگران کوچک و بزرگ این صنعت را به خود جذب کرد.

برآورد ارزش ۱۱۰میلیارد دلاری بازار جهانی بیسکوییت و شدت گرفتن رقابت بین تولید کنندگانِ بنام دنیا
از سوی دیگر تخمین زده می شود که ارزش این بازار تا سال ۲۰۲۵ به ۱۱۰ میلیارد دلار برسد و لذا به نظر می رسد رقابت شدیدی بین تولیدکنندگان این بخش وجود داشته باشد.

بر اساس این گزارش در تولید بیسکویت از مواد اولیه مختلفی مانند آرد، نشاسته، چربی، شکر و سایر شربت های قندی، عسل، عصاره مالت، ملاس، نمک، آب، بی کربنات سدیم، بی کربنات آمونیوم، شیر، پودر، پودر آب پنیر، تخم مرغ، لسیتین، اسید پیروفسفات سدیم، دی اکسید گوگرد، آنزیم ها، میوه ها و سبزیجات، ادویه جات، سبوس، ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها، سفید کننده ها، مواد ضد میکروبی، مخمرها و باکتری ها و رایحه های اسید لاکتیک استفاده می شود. با این وجود آرد مورد استفاده در تولید، حدود ۵۰ تا ۶۵ درصد از کل مواد اولیه را تشکیل می دهد. علاوه بر آرد گندم از «برنج، سویا، جو، آرد چاودار و سیب زمینی یا نشاسته» این محصولات نیز استفاده می شود.

از سوی دیگر با توجه به نوع منبع، بازار بیسکویت را می توان به گندم، جو، ذرت و غیره تقسیم کرد. اگرچه گفته می شود که بخش گندم در سال ۲۰۱۷ سهم درآمد قابل توجهی معادل ۴۸.۴ درصد داشته است لذا انتظار می رود در طول دوره برآورد یعنی از ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵ نرخ رشد قابل توجهی ثبت شود.

جایگزینی شکر با شیره؛ ترفندی برای ایجاد تفاوت و افزایش سهم در بازار جهانی بیسکوییت

تولید بیسکوییت با آرد کنجد و سه شیره در ایران
با این وجود اخیرا برخی تولیدکننده ها اقدام به تولید بیسکوییت با آرد کنجد کرده اند. به طوری که یکی از این تولیدکنندگان در ایران فعالیت دارد و به گفته مسئولان آن، بعد از کشورهای اروپایی تولید این محصول خاص را آغاز کرده اند.

عاطفه دهقان مدیر فروش این شرکت تولید بیسکوییت با آرد کنجد در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: بعد از کشورهای اروپایی، اولین تولید کننده آرد کنجد در ایران هستیم و محصول تولیدی ما در واقع در حوزه محصولات سلامت محور است.

دهقان در خصوص مواد اولیه مصرفی در تولیدات خود نیز می گوید: بیسکوییت ها با آرد کنجد و سه شیره است؛ یعنی به هیچ وجه شیر، روغن، بکینگ پودر و دیگر فراورده های حیوانی در آن استفاده نمی شود. بنابراین برای افرادی که مشکل معده دارند و همچنین برای دیابتی ها هم مفید است.

او با بیان اینکه علاوه بر بیسکویت محصولات دیگری همچون روغن ارده، ارده و حلوا عسلی هم تولید می کنند، می افزاید: در حال حاضر در بازار داخل و خارج تولیدات خود را عرضه می کنیم و بازارهای هدف خارجی ما نیز تا به امروز غالبا «افغانستان، سلیمانیه و اربیل عراق» بوده است.

اصلی ترین چالش ما در بحث تولید مواد اولیه است به خصوص اینکه با توجه به افزایش قیمت هایی که به یکباره اعلام شد در یک بازه زمانی روغن در بازار نایاب شد

تبعات حذف یارانه آرد دولتی صنعت و مشکل تامین مواد اولیه تولید کنندگان بخش
بر اساس این گزارش، یکی از اصلی ترین اتفاقاتی که در حوزه تولید بیسکوییت، کلوچه و دیگر محصولات این حوزه رخ داد بحث حذف یارانه آرد این بخش بود که موجب بالا رفتن قیمت نهایی محصولات شد. این فعال صنعت بیسکوییت در خصوص تبعات این اتفاق بر بحث تولید نیز می گوید: در حقیقت اصلی ترین چالش ما در بحث تولید مواد اولیه است که با توجه به افزایش قیمت هایی که به یکباره اعلام شد در تهیه مواد اولیه مشکل داشتیم.

او ادامه می دهد: البته برای تولید بیسکوییت ارگانیک تولیدی خود این مشکل را نداشتیم چون از ارد کنجد که تولید خود ما است استفاده می کنیم. اما با توجه اینکه محصولات دیگری هم داریم که آنها ارگانیک نیستند و از ماده اولیه آرد و روغن استفاده می شود در بحث تولید به مشکل برخوردیم بخصوص اینکه در یک بازه زمانی روغن در بازار نایاب شد.

دهقان می گوید: در پی نایاب شدن مواد اولیه در طی یک تا دو ماه نتوانستیم فروش داشته باشیم یعنی فروش محصولات ما کاملا قطع شد که در نتیجه متضرر شدیم. البته خدا را شکر الان شرایط فروش بهتر شده چون برای مواد اولیه مشکل قبل را نداریم.

چون در تولید بیسکوییت شکر زیاد استفاده می شود بنابراین برای اینکه محصول متفاوتی تولید کنیم مقدار شکر مصرفی را کاهش و شیره جایگزین آن کرده ایم

برای داشتن سهم بیشتری از بازار با جایگزینی شکر با سه نوع شیره در محصولات تفاوت ایجاد کرده ایم
بر اساس این گزارش و به گفته کارشناسان، ظاهر بیرونی بسته بندی به فروش محصول کمک می کند در حالی که کیفیت و طعم به ایجاد یک بازار ثابت کمک می کند. همچنین کیفیت بسته بندی بیسکویت صادراتی و مناسب بودن محصول با ذائقه کشور صادراتی بر صادرات تاثیر مثبت دارد.

این فعال صنعت بیسکوییت نیز در پاسخ به این سوال که برای داشتن سهم از بازار از چه تکنیک هایی استفاده می کنید، می گوید: محصول بیسکوییت ارگانیک آرد کنجد ما چون خاص است و رقیب ندارد برای ما یک امتیاز محسوب می شود به خصوص اینکه ما یک شرکت دانش بنیان هستیم و حدود ۶ سال است روی این محصول کار کرده ایم و چون محصول منحصر بفردی است هنوز دارای رقیب نیست و بنابراین به خوبی از آن در بازار استقبال شده است.

او ادامه می دهد: با این وجود در مورد محصولات غیر ارگانیک شرکت نیز غالبا روی کیفیت آن کار کرده ایم؛ یعنی نسبت به بیسکوییت های دیگر در بازار تفاوت ایجاد کرده ایم. به عبارت دیگر در حالی که غالبا در تولید بیسکوییت بسیار زیاد شکر استفاده می شود ما شکر را کمتر کرده ایم و در عوض شیره را جایگزین آن کرده ایم این امر تا حد زیادی توانسته باعث شود که سهم بیشتری در بازار از آن خود کنیم.

بر اساس ارزش، تقریباً ۳۴ درصد از کل صادرات بیسکویت جهان توسط ۵کشور اروپایی رقم می خورد

کشورهای اتحادیه اروپا؛ پیشتاز در صادرات بیسکوییت
به گزارش بازار، در خصوص محصولات غذایی و تنقلات یکی از مسائل مهم بحث وارد شدن به بازارهای صادراتی است که می تواند تولیدکننده ها را با استانداردهای روز دنیا همگام سازد. در حالی که بر اساس داده های منتشر شده کشورهای اتحادیه اروپا به ویژه انگلیس، آلمان، بلژیک، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا و هلند و کانادا در تولید و صادرات بیسکویت در جهان پیشتاز هستند، بیشترین میزان تولید متعلق به آلمان در بین کشورهای اتحادیه اروپا است و پس از آلمان نیز ایتالیا، بریتانیا، اسپانیا و فرانسه قرار دارند. در عین حال آلمان، هلند، بلژیک، انگلستان و مکزیک مهمترین کشورهای صادر کننده در این بخش هستند. به طوری که بر اساس ارزش، تقریباً ۳۴ درصد از کل صادرات بیسکویت جهان توسط این ۵کشور انجام شده است. با این وجود به نظر می رسد برای داشتن سهم بیشتر از بازارهای جهانی، تولیدکنندگان برتر این کشورها سعی دارند با خلق نوآوری و ارائه بسته بندی های جذاب تر و همچنین ارتقای کیفیت، برنده این رقابت باشند.

دهقان، فعال صنعت بیسکوییت کشور نیز در این خصوص می گوید: با توجه به اینکه صنایع غذایی کشور معمولا برای صادرات با مشکل بسته بندی مواجه هستند ما سعی کرده ایم این چالش را نداشته باشیم. بنابراین بسته بندی های مخصوص محصولات تولیدی را خود طراحی می کنیم و حتی سفارشاتی داشته ایم که برای محصولات دیگران نیز کار طراحی و بسته بندی را انجام دهیم. لذا برای داشتن سهم در بازار از نظر بسته بندی محصولات مشکلی نداریم.

او ادامه می دهد: از سوی دیگر برای ورود به بازارهای خارجی جدید نیز غالبا سعی می کنیم با حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی با اهداف صادراتی آشنا شویم و سپس با برنامه ریزی برای آن بازارها تولید داشته باشیم.

کد خبر: ۱۶۱٬۴۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha