۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
فرش قرمز مشکلات زیر پای صنعت گردشگری| قوانین یک‌شبه زیان‌های بلند مدت به بار می‌آورند
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

فرش قرمز مشکلات زیر پای صنعت گردشگری| قوانین یک‌شبه زیان‌های بلند مدت به بار می‌آورند

مشهد- خراسان رضوی با داشتن جاذبه‌های استثنایی در زمینه‌های گردشگری زیارت، فرهنگی، طبیعی و گردشگری حلال هنوز برای سوارشدن به‌قطار سودآور گردشگری با چالش‌های فراوانی روبه‌روست.

بازار؛ گروه استان ها: خراسان رضوی در جایگاه یکی از استان‌های برتر و دارنده ظرفیت‌های فراوان برای جذب گردشگر داخلی و خارجی نقشی مهم و تعیین‌کننده‌ای در این صنعت دارد اما نشیب و فراز و چالش هم جزء امور طبیعی همراه با این صنعت در خطه خراسان رضوی است.

صنعت پرسود گردشگری به‌عنوان یکی از سه صنعت پردرآمد در جهان، سودآور، ارزآور و موردتوجه همه کشورهاست، صنعتی که سودآوری آن بسیاری از کشورها را به تکاپو در این زمینه واداشته است.

وضع قوانین یک‌شبه
رئیس هیئت‌مدیره آژانس سریع سیر خراسان در خصوص مشکلات پیش روی گردشگری و چالش‌های این حوزه در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: متأسفانه در کشور یک‌شبه قوانینی وضع شود که این موضوع به صنعت گردشگری ضرر می‌زند به‌طور مثال درحالی‌که ما با گردشگران تا سه ماه آینده قرار تور منعقد کردیم اما قیمت پروازها به دلار می‌شود و لذا تور ۵۵۰ دلاری یک‌شبه به ۷۰۰ دلار می‌رسد!

احسان افضل زاده نائینی به ما می‌گوید: در شرایطی که کشورهایی مانند ترکیه از گردشگران استقبال می‌کند تا وارد کشور شوند و ارزآوری داشته باشند برنامه‌ریزی‌های نامناسب در ایران باعث می‌شود کشوری مانند ترکیه به قطب گردشگری تبدیل شود و کشور ما از این موضوع بی‌نصیب خواهد ماند.

فرش قرمز مشکلات زیر پای صنعت گردشگری | قوانین یک‌شبه زیان‌های بلند مدت به بار می‌آورد

این فعال حوزه گردشگری به ما می گوید: یکی دیگر از مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد، محدودیتی است که بدون هیچ آمادگی و پیش‌زمینه قبلی، برای اتباع وضع شد.

افضل زاده می‌گوید: در پی این قانون، حساب‌های بانکی اتباع در ایران بسته شد و کارت‌های بانکی نیز مسدود شده است و امکان برداشت وجه فقط به‌صورت حضوری امکان‌پذیر است.

وی بابیان اینکه حساب‌های بانکی برای اتباع اقامت راحت‌تری را رقم می‌زند می‌گوید: حال با توجه به وضع این قانون گردشگران باید حجم زیادی از پول به‌صورت نقدی در دست داشته باشند لذا تمام این اتفاقات که نشان دهنده عدم ثبات است باعث آسیب به بخش گردشگری کشور می شود

وی ادامه می دهد: اکنون با توجه به تغییر نرخ پرواز حدود ٣٠ درصد از رزرو تور های شهر مشهد نیز کنسل شد یعنی حجم زیادی از گردشگران کاهش یافت.

افضل زاده نائینی ادامه می دهد: راهنمای زائران و برخی تور ها یکی از مشکلاتی است که متاسفانه بدون هیچ نظارت و برنامه ریزی جریان دارد.

وی در خصوص تبعات این بی برنامگی ابراز می کند: متاسفانه به دلیل فعالیت راهنمایان غیر مجاز مسافران و زائران به مقاصد و اقامتگاه های درستی هدایت نمی شوند و گردشگر و زائر به مقصدی هدایت می شود که برای آن ها درآمد داشته باشد لذا این موضوع امنیت و رفاه گردشگر را به خطر انداخته و بر روی دیدگاه آن ها اثرات مخربی خواهد داشت.

متاسفانه به دلیل فعالیت راهنمایان غیر مجاز مسافران و زائران به مقاصد و اقامتگاه های درستی هدایت نمی شوند و گردشگر و زائر به مقصدی هدایت می شود که برای آن ها درآمد داشته باشد لذا این موضوع امنیت و رفاه گردشگر را به خطر انداخته و بر روی دیدگاه آن ها اثرات مخربی خواهد داشت

رئیس هیئت‌مدیره آژانس سریع سیر خراسان تلاش برای ارایه خدمات آنلاین را در همین راستا عنوان کرده و می گوید: تلاش کردیم تا ابتدا واسطه ها را حذف کنیم و خدمات را شفاف در اختیار مسافران قرار دهیم.

بخشنامه های چالش انگیز برای بخش خصوصی
رئیس انجمن گردشگری سلامت ایران نیز در گفت و گو با بازار در خصوص چالش های صنعت گردشگری در حوزه سلامت به ما می گوید: در حال حاضر، بزرگترین معضل فعالیت و عملکرد بخش خصوصی، قوانین و بخش‌نامه‌هایی است که چالش‌های مختلف و متعددی برای بخش خصوصی به دنبال دارد.

حسین نیکونام به ما می گوید: بخش دولتی و خصولتی کشور با بیش از ۵۰ درصد سهم در چالش های موجود بیشترین سهم را دارند.

وی بیان می کند: تحریم های غرب و سیستم بانکی بین المللی، عدم همکاری موثر بخش دولتی و هم چنین فعالیت بخش خصوصی غیرحرفه‌ای از مهمترین مشکلات و موانع این صنعت است.

نکونام با اشاره به این موضوع که متاسفانه این صنعت از آموزش کم و ضعیف رنج برده و دلالی‌های سازمان یافته و کوچک در بخش دولتی و خصوصی بر روی آن تاثیر منفی داشته است اذعان می کند: در این راستا باید اعتراف کرد عدم حمایت موثر و توجه و نگاه صحیح به بخش خصوصی مجاز و شرایط سیاسی و اقتصادی شکننده ایران و برخی از کشورهای بازار هدف ایران از جمله چالش های این حوزه است.

فرش قرمز مشکلات زیر پای صنعت گردشگری | قوانین یک‌شبه زیان‌های بلند مدت به بار می‌آورد

ربیس انجمن گردشگری سلامت ایران می افزاید: متاسفانه در این بخش هنوز هم شاهد موازی کاری و عدم انجام صحیح وظایف در برخی از وزارتخانه ها هستیم به طوری که یک وزارتخانه کمتر از ۳۰ درصد وظایف قانونی و نظارتی خود را اجرا می‌کند و از طرفی می‌خواهد تمام فرآیندها را یکجا انجام دهد.

وی یادآور می شود: به صورت کلی صنعت گردشگری سلامت بنا به تعریف، صنعتی بسیار لطیف و حساس است که با کوچکترین چالشی آسیب فراوانی می‌بیند لذا یکی از دلایل اصلی جذب پایین گردشگران سلامت از کشورهای فرامنطقه‌ای نیز همین امر است.

نکونام بیان می کند: در این راستا ورود شخص رییس جمهوری، نظارت و برخورد جهادی با متخلفان و نجات صنعت ۱۰ میلیارد دلاری گردشگری سلامت کشور، مهمترین درخواست های بخش خصوصی است.

رفتارمان را عوض کنیم
حامد بخشی استاد دانشگاه و مدیر گروه جامعه شناسی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی مشهد نیز در این رابطه می گوید: شهر مشهد در هر حال زائران خود را خواهد داشت؛ یعنی با هر نوع رفتاری از سوی ما بازهم زائران به خاطر باورهای دینی خود به این شهر خواهند آمد اما کیفیت سفرشان متفاوت خواهد بود، سفرشان کوتاه خواهد شد و کمتر خرج خواهند کرد بنابراین ما باید بیاموزیم که چطور سفر آنها را طولانی تر کنیم و تشویقشان کنیم که باز هم مشهد بیایند.

وی می گوید: متاسفانه برخورد ما با همه گردشگران یکسان نیست نسبت به برخی نژادها و ملیت ها رفتارهای نابجایی داریم.

این مدرس دانشگاه می افزاید: در بخش بازار سوغات هم فروشندگان ما خوب عمل نکردند و رفتار آن ها سبب بی اعتمادی می‌شود و این موضوع لزوم کار عمیق فرهنگی را نشان می‌دهد.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه رفتار گردشگران در مشهد نیاز جدی به مطالعه و برنامه ریزی دارد می گوید: بحث های ناسیونالیستی و نژادپرستانه معمولا در شهرهای گردشگر پذیر و حاشیه های رفتاری وجود دارد اما باید با تحقیق و شناخت ابعاد آن بتوانیم این مشکلات را کنترل کنیم.

کد خبر: ۱۶۱٬۴۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha