۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵
کاهش ۶درصدی نرخ مُرده زایی دام با فناوری نوین مدیریت گله
۵فناوری نوظهوری که به ایمنی دام کمک می کند

کاهش ۶درصدی نرخ مُرده زایی دام با فناوری نوین مدیریت گله

یکی از فناوری های جدیدی که در صنعت دامداری جهان علاوه بر اینکه به حداکثر رساندن تولید شیر دام کمک می کند، نرخ مرده زایی دام را نیز تا ۶درصد کاهش می دهد، فناوری سیستم مدیریت گله است.

بازار؛ گروه کشاورزی: با وجودی که فعالان صنعت دامداری کشور طی سالهای اخیر با مشکلات عدیده ای همچون مازاد دام و نبود و گرانی علوفه و همچنین کاهش مراتع روبرو هستند، در کشورهای پیشرفته دنیا بسیاری از دامداری ها به سمت مجهز سازی در راستای بهبود عملکرد پیش رفته اند.

در واقع به گفته کارشناسان، سلامت و ایمنی حیوانات و کارگران در هر مزرعه ای از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل در سال‌ های اخیر، از نظر فناوری‌ هایی که در بخش دام استفاده می‌ شود، گام‌های بزرگی برداشته‌ شده است که غالبا برای افزایش بهره‌ وری، کارایی و شاید مهم‌تر از همه بهبود ایمنی بوده است. با در نظر گرفتن این موضوع، در اینجا ۵ فناوری نوظهور وجود دارد که به بهبود رفاه و ایمنی حیوانات کمک می کنند.

در فناوری های نظارت از راه دور دامداران می توانند با استفاده از فناوری شناسایی تشخیص حرارت یا مانیتور اسید معده متوجه شوند که آیا حیوانی احتمالاً بیمار می شود یا خیر

*فناوری های نظارت از راه دور: بر اساس این گزارش، فناوری های نظارت از راه دور به کشاورزان بینش بیشتری نسبت به سلامت و رفاه حیوانات می دهد. این در حالی است که علاوه بر این بینش، همه این کارها را می توان بدون تماس فیزیکی با حیوان انجام داد، که به خودی خود یک مزیت ایمنی محل کار است. در واقع دامداران می توانند با استفاده از فناوری هایی مانند شناسایی تشخیص حرارت یا مانیتور اسید معده متوجه شوند که آیا حیوانی احتمالاً بیمار می شود یا خیر. از سوی دیگر آنها می توانند با استفاده از فناوری مانند «گام شمار»، تشخیص دهند که آیا حیوان به ورزش بیشتری نیاز دارد یا خیر؛ به این معنا که وزن حیوان را می توان با ترازوهای پیاده روی اندازه گیری کرد و نیازی به تماس مستقیم با حیوان نیست.

بر اساس این گزارش، حتی فناوری وجود دارد که دامدار می تواند حاملگی دام را از طریق سنسورهای از راه دور نیز تشخیص دهد. همه اینها به کشاورز کمک می کند تا سلامت حیوان را کنترل کند و آنها را قادر می سازد تا زودتر بیماری ها یا بارداری را شناسایی کنند. و این خود امر مهمی در زمان شیوع بیماری تب کریمه کنگو که از طریق لاشه دام آلودم به انسان منتقل می شود، محسوب می شود.

در فناوری تاسیسات لبنیات اتوماتیک سنسورهای نظارت بر شیر می‌ توانند به نظارت بر کیفیت شیر و همچنین بررسی علائم بیماری‌هایی مانند ورم پستان کمک کنند

تاسیسات لبنیات اتوماتیک: بر اساس این گزارش، فناوری «تاسیسات لبنیات اتوماتیک» راه حل این صنعت برای کاری است که زمانی یک کار پر زحمت و پر استرس بود. این سیستم ها آنقدر پیشرفته شده اند که اکنون می توان گاوها را در زمان خود دوشید؛ یعنی گاوها این توانایی را دارند که هر طور که می خواهند وارد سالن و از آن خارج شوند، وارد غرفه شوند و به صورت رباتیک بدون هیچ گونه تعامل انسانی دوشیده شود. کارشناسان می گویند: این فناوری به کاهش استرس در گاو کمک می کند، زیرا او مجبور نیست در حین انتظار برای زمان دوشش، مقادیر زیادی شیر را نگه دارد. سنسورهای نظارت بر شیر که این سیستم‌ها نیز شامل می‌ شوند می‌توانند به نظارت بر کیفیت شیر و همچنین بررسی علائم بیماری‌ هایی مانند ورم پستان کمک کنند. همچنین محیط امن تری را برای کارگران ایجاد می کند، زیرا یکی از مشاغل خطرناک در مزرعه لبنیات را حذف می کند.

کاهش ۶درصدی نرخ مُرده زایی دام با فناوری نوین مدیریت گله

فناوری های مرتع و تغذیه: در دنیای امروز، مردم دائماً نگران مقدار غذایی هستند که می خورند، رعایت برخی نیازهای غذایی، همراه با پرخوری نکردن، کلید حفظ سلامتی است و همین را می توان در مورد حیوانات نیز گفت. به همین دلیل است که دانخوری های خودکار نقش اساسی در حفظ سلامت و تندرستی حیوانات دارند. با سیستم‌های تغذیه خودکار، کشاورزان اکنون می‌توانند گاو، گوسفند و انواع دیگر حیوانات را با مخلوط‌های تغذیه‌ای و مقادیر متناسب با نیازهای آن حیوان تهیه کنند. حتی اگر این کار در مقیاس کوچک انجام نشود و بیشتر برای یک گله یا گروه طراحی شده باشد، به دلیل این واقعیت که با توجه به جایگزین به نیازهای حیوان نزدیکتر می شود، همچنان سودمند است. کشاورزان حتی این توانایی را دارند که مراتع خود را نیز با این کار در نظر بگیرند و رصد کنند.

سیستم‌های مدیریت گله یکی از ساده‌ ترین و مقرون‌ به‌ صرفه‌ترین راه‌ ها برای بهبود سلامت حیوانات است به طوری که این فناوری با برخی از تکنیک‌ها نرخ مُرده‌ زایی را تقریبا ۶درصد کاهش می دهد

سیستم های تمیزکردن خودکار: به گفته کارشناسان، جهانی ترین تکنولوژی مورد استفاده، بدون توجه به حیوان، سیستم های تمیز کردن خودکار است. این سیستم‌ها به حذف زباله‌ها و رواناب از محفظه‌های حیوانات، کمک می‌کنند و آن‌ها را به توده‌ای منتقل می‌کنند که می‌تواند به راحتی با ماشین‌آلات جابجا شود. مزایای این فناوری کاملاً واضح است؛ به این معنا که حذف ضایعات به کاهش بیماری کمک می کند و محیط تمیزتری را برای حیوان ایجاد می کند، همچنین با محدود کردن تعامل آنها با زباله ها نیز به نفع کشاورز است.

سیستم های مدیریت گله: سیستم های مدیریت گله به کشاورزان اجازه می دهد تا گاوها را سالم نگه دارند. به گفته کارشناسان، سیستم های مدیریت گله از یکسو به کشاورزان اجازه می دهد تا تولید شیر را بدون فشار دادن بیش از حد گاو به حداکثر برسانند از سوی دیگر به کشاورزان کمک می‌کند تا از بارداری ایمن تر و سالم تر برای گاو خود اطمینان حاصل کنند. به طوری که این فناوری با برخی از تکنیک‌ها نرخ مُرده‌ زایی را تقریبا ۶درصد کاهش می دهد.

کارشناسان می گویند: سیستم‌ های مدیریت گله یکی از ساده‌ ترین و مقرون‌ به‌ صرفه‌ ترین راه‌ها برای بهبود سلامت حیوانات و در عین حال تضمین یک محل کار ایمن است.

شایان ذکر است به گفته کارشناسان امر، همانطور که فناوری امروزی به رشد و تکامل خود ادامه می دهد، صنعت لبنیات نیز از این روند پیروی خواهد کرد و از برنامه‌هایی که بر سلامت گله نظارت می‌کنند، پهپادهایی که مزارع را اسکن می‌کنند و پرده‌های کنترل‌شده با ترموستات که گاوها را در طول زمستان راحت نگه می‌دارند و غیره همگی موجب می شود تا صنعت لبنیات بیش از هر زمان دیگری پیشرفته‌تر گردد. به این ترتیب با کمک نوآوری های جدید، کشاورزان به تلاش خود برای بهبود تولید، ارتقای کیفیت حیوانات و صرفه جویی در زمان و انرژی در مزرعه ادامه خواهند داد.

کد خبر: ۱۶۱٬۴۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha