۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۵
غبار فراموشی بر زیورآلات ترکمن| حمایت لازمه صادرات و ارزآوری است
در گفتگو با بازار بیان شد؛

غبار فراموشی بر زیورآلات ترکمن| حمایت لازمه صادرات و ارزآوری است

گرگان- بلاشی، هنرمند زیورساز ترکمن گفت که مسئولان، فعالان صنعت زیورآلات را فراموش کرده اند در حالی که با حمایت دولت می توانیم صادرات خوبی داشته باشیم.

عبدالجلیل بلاشی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهارکرد: بیشتر زیورآلات ترکمنی مانند نیم تاج‌های سنتی، شقیقه بندها، سربندها، آویزهای تزئین گیسو، دستبندها، گوشواره، قلاب‌های تزئینی(گل یقه)، انگشترها، قاب‌های قرآنی، طلسم‌ها و آویزهای سینه بر مبنای نقره ساخته می شود و فقط قطعات کوچکی از طلا در آن به کار گرفته می شود.

این هنرمند زیورساز ترکمن افزود: بیشتر نقش های به کار رفته در زیورآلات ترکمن از طرح‌ های گیاهی، حیوانی و تصاویری هندسی الگوبرداری شده و این نقوش بار مفهومی دارد.

وی ادامه داد: در سال های اخیر به سبب افزایش تنوع در زیورآلات طلایی و البته برخی مباحث فرهنگی رغبت مردم به استفاده از زیور آلات ترکمن بسیار کاهش یافته است.

بلاشی گفت: بیشتر مشتریان ما در این سال ها کسانی هستند که برای جشن ها و مراسم های شادی به سراغ این زیورآلات سنتی می آیند و از این زیورآلات به صورت موقت استفاده می کنند.

این هنرمند گلستانی بیان کرد: اگر دولت از فعالان این صنعت حمایت مالی داشته باشد امکان صادرات زیورآلات به کشورهای همسایه وجود داشته و ارزآوری خوبی برای کشور خواهد داشت.

بلاشی ادامه داد: حمایت مالی دولت و پرداخت وام زمینه ساز خوبی برای افزایش تولید و حرکت در مسیر صادرات است.

وی گفت: دستگاه و نهادهای دولتی باید از هنرمندان رشته زیورآلات ترکمنی حمایت کرده و هدایا و جوایز پیش بینی شده در مراسم مختلف را از دسترنج این هنرمندان تهیه کنند تا این صنعت زنده بماند اما این هنرمندان فراموش شده اند.

کد خبر: ۱۶۱٬۳۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha