کوچک کردن فونت برند محصولات غذایی، خلاف رویه‌های جاری در دنیاست
دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌ معدنی:

کوچک کردن فونت برند محصولات غذایی، خلاف رویه‌های جاری در دنیاست

کوچک کردن فونت برند محصولات غذایی و آشامیدنی نسبت به نوع فرآورده روی لیبل محصولات طبق ابلاغیه اخیر سازمان استاندارد، خلاف رویه‌های تولیدی در دنیاست، چراکه ارزش‌افزوده در برند محصول است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، پیمان فروهر، دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران معتقد است ابلاغیه اخیر سازمان استاندارد درباره تغییر لیبل محصولات غذایی و آشامیدنی، خلاف رویه‌های تولیدی در دنیاست، چراکه ارزش‌افزوده در برند محصول است.

پیمان فروهر، دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران تصریح کرد: از سال قبل که این موضوع مطرح شد، پیگیر موضوع بودیم و نامه‌نگاری‌هایی مبنی بر تشریح وضعیت موجود، هزینه‌هایی که این تغییر بر روند تولید دارد، غیرمنطقی بودن تغییر فونت‌ها و غیره با سازمان استاندارد داشتیم؛ اما در نهایت نتوانستیم و استدلال‌هایی که درباره نادرست بودن این ابلاغیه مطرح کردیم از سوی سازمان پذیرفته نشد.

به اعتقاد این فعال اقتصادی در دنیا رویه تولید به‌گونه‌ای است که فونت برند محصول از نوع فرآورده بزرگ‌تر است چون ارزش‌افزوده در برند محصول است و این موضوع در کل بخش‌ها رعایت می‌شود؛ برای مثال در صنعت هواپیما هم نام شرکت بزرگ‌تر از نوع و مدل هواپیماست.

فروهر ادامه داد: به نظر می‌رسد علی‌رغم صدور ابلاغیه سازمان استاندارد، همچنان صنایع به روال گذشته عمل می‌کنند مگر اینکه در آینده شاهد بروز پیامدهایی در این رابطه باشیم.

عضو کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران در بخش دیگری از سخنان خود به روند تولید آب‌های معدنی و آشامیدنی در کشور طی سال‌های اخیر اشاره و تصریح کرد: بالغ بر ۹۰ درصد خانوار ایرانی دسترسی بسیار آسانی به آب آشامیدنی دارند و این دسترسی موجب شده تا صنعت تولید آب‌های معدنی و آشامیدنی در تمام تنش‌های اقتصادی و به دنبال کاهش قدرت خرید مردم، دچار تنش و آسیب جدی شود. در واقع این محصول جزو اولین مواردی است که به محض مشکلات اقتصادی از سبد خانوار حذف می‌شود.

او خاطرنشان کرد: این سطح از آسیب‌پذیری با توجه به وضعیت پرنوسان اقتصاد ایران، شرایط تولید آب معدنی و آشامیدنی را بسیار سخت کرده است. با توجه به آمار و ارقام موجود، میزان تولید این بخش در ماه گذشته در مقایسه با همین ماه در سال ۱۴۰۰ بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افت را نشان می‌دهد.

فروهر همچنین به روند قیمت‌گذاری دستوری در کشور اشاره کرد و این اقدام را در کنار سایر مشکلات موجود قرار داد و گفت: متاسفانه چندین سال متمادی است که آب‌های معدنی و آشامیدنی جزو اولویت‌های صادراتی کشور نیست چراکه به دلیل بالا بودن هزینه حمل و توجیه‌ناپذیر بودن آن، نوسانات مکرر بهای ارز، گران شدن مداوم قیمت مواد اولیه تولید و ناپایدار بودن آن، کیفیت نامطلوب بسته‌بندی‌ها و غیرقابل رقابت بودن در بازارهای صادراتی، نمی‌توان در راستای صادارت قدمی برداشت.

دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران، امکان حضور در نمایشگاه‌های صنایع غذایی دنیا را ابزاری برای تقویت صادرات دانست و تاکید کرد: صنعت آب معدنی و آشامیدنی با توجه به شرایط تولید و این سطح از آسیب‌پذیری توانی برای هزینه کردن در بازارهای هدف برای احیای صادرات ندارد، برای همین است که این محصول سال‌هاست جزو اولویت‌های صادراتی کشور قرار ندارد.

این فعال اقتصادی درباره امکان استفاده از تسهیلات بانکی به منظور تقویت بینه مالی و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی نیز تصریح کرد: می‌توان اذعان داشت روند دریافت تسهیلات بانکی برای واحدهای تولیدی متوقف است و حتی اگر واحدی موفق به دریافت تسهیلات شود از پس تضامین و نرخ بازگشت آن برنمی‌آید.

کد خبر: ۱۶۱٬۳۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha