۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۳
آثار مثبت برنامه‌های مدیریت مصرف وزارت نیرو در بخش کشاورزی
فعال بخش کشاورزی مطرح کرد

آثار مثبت برنامه‌های مدیریت مصرف وزارت نیرو در بخش کشاورزی

بلندنظر، فعال و پیشکسوت بخش کشاورزی گفت: مشوق‌های وزارت نیرو برای مدیریت مصرف برق کشاورزی از جایگاه منافع ملی، آثار مثبتی در تامین برق پایدار و صیانت از منابع آبی کشور دارد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، سید احمد بلندنظر، افزود: وقتی برق چاه‌های کشاورزی در ۵ ساعت گرم روز متوقف می‌شود بار قابل توجهی از مصرف شبکه کاسته شده و می‌تواند به وزارت نیرو برای تراز کردن مصرف برق از طریق تولید کمک کند، علاوه بر این استراحتی به سفره‌های آب زیرزمینی بدهد که با سرعت و حجم کمتری تخلیه شوند.

وی با بیان اینکه کاهش زمان آبیاری به مدت ۵ ساعت می‌تواند منجر به کاهش حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد در تولید محصول شود، تصریح کرد: در شرایط کلی و وضعیت ناترازی مصرف و تولید برق، چاره‌ای جز همکاری و همدلی دولت و ملت نیست و امیدوارم این برنامه‌ها در راستای منافع ملی مورد استقبال کشاورزان قرار گیرد.

بلندنظر در ادامه اظهار کرد: ممکن است برق رایگان ۱۹ ساعته برای کشاورزان در ازای توقف ۵ ساعته موتور چاه‌ها چندان مورد پسند نباشد، زیرا با توجه به اختلاف قیمت پایین انرژی و قیمت روز محصولات کشاورزی، کاهش درآمد کشاورزان با مشوق‌ها هم‌خوانی ندارد، اما کشاورزان با در نظر گرفتن منافع ملی با وزارت نیرو همکاری می‌کنند.

این کارشناس پیشکسوت عرصه کشاورزی با اشاره به هدر رفت گسترده منابع آب و انرژی در کشور افزود: وضعیت نابسامان کشور از نظر منابع طبیعی و به‌ویژه حیات آب و خاک، زاییده عملکرد دو گروه در حوزه محیط‌زیست و منابع خدادادی است، یک گروه مدیران و تصمیم‌گیران و گروه دیگر مربوط به کشاورزان است که به هدررفت بی‌رویه آب و منابع انرژی توجه نکرده‌اند.

بلندنظر در پایان با انتقاد از عدم توجه برخی مسئولان و برنامه‌ریزان کشور و نیز کشاورزان به مفهوم کشاورزی پایدار افزود: لازم است با توجه به کشاورزی پایدار و رعایت قانون الگوی کشت، سیاست‌های کشور در این حوزه مورد بازنگری جدی قرار گیرد، زیرا با رویه فعلی مصرف آب و انرژی، در سال‌های نه چندان دور آبی برای کشاورزی باقی نمی‌ماند و امنیت غذایی کشور مورد تهدید قرار می‌گیرد.

کد خبر: ۱۶۱٬۲۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha