۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۷
سهم اندک صنایع اصفهان از تجارت با کشورهای همسایه| مشکلات زیرساختی گلایه تجار را در پی داشته است
نماینده اصفهان در مجلس مطرح کرد؛

سهم اندک صنایع اصفهان از تجارت با کشورهای همسایه| مشکلات زیرساختی گلایه تجار را در پی داشته است

اصفهان-حاجی دلیگانی؛ نماینده اصفهان در مجلس گفت: عمده صنایع کشور و اصفهان وضعیت رقابتی خوبی برای ورود به بازارهای کشورهای همسایه دارد اما دلیل نبود آنها در این کشورها ضعف در دیپلماسی اقتصادی است.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: همه کشورهای دنیا در زمینه صادرات از ظرفیت کشورهای همسایه سود می برند و بیشترین سرمایه گذاری خود را بر این مسئله متمرکز ساخته اند، این در حالی است که در طول دولت قبلی روابط خوب ایران با کشورهای همسایه به یکی از ضعیف ترین دوره های خود رسید.

استعداد بالقوه اصفهان برای تجارت وسیع با کشورهای همسایه
وی افزود: در این میان اصفهان، به دلیل اینکه یک استان صنعتی است و در زمینه تولید محصولات کشاورزی، دامداری، گیاهان دارویی و دیگر موارد نیز همواره جزو رتبه های برتر کشور است و با توجه به حضور رایزنانی از این استان در کشورهای مجاور، استعداد بالقوه بسیاری خوبی برای تجارت با کشورهای همسایه دارد که مورد بی توجهی قرار گرفته است.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در دولت سیزدهم نسبت به دولت‌های گذشته تقویت شده اما هنوز هم جای کار بسیار دارد و نیازمند مدیریت جهادی است، ابراز کرد: به نظر می‌رسد که باتوجه به نوع مراودات دولت سیزدهم با همسایگان شرایط خوبی فراهم شده است تا بخش خصوصی ما هم از این فضا، از این شرایط استفاده بکند.

پشتیبانی از تجار ایرانی با فراهم سازی زیرساختها
وی ادامه داد: این امر مستلزم آن است که وزارت امور خارجه معاونت اقتصادی خودش را تقویت کند و عملاً سفارتخانه های ما کارشان پشتیبانی از تجار ایرانی باشد که بتوانند محصولاتشان را صادر و عرضه کنند چراکه اکنون تجار اصفهان از شرایط و عدم وجود زیرساخت‌های لازم برای این نوع ارتباط گلایه دارند.

حاجی دلیگانی با اعتقاد به تقویت معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه دولت سیزدهم و مدیریت جهادی آن تصریح کرد: آمارهای سازمان توسعه تجارت ایران در سال ۱۴۰۰ صادرات ۸.۷ میلیارد دلاری ایران به عراق، ۶ میلیارد دلاری به ترکیه، ۴.۸ میلیارد دلاری به امارات در برابر صادرات ۱۳۱ میلیون دلاری ایران به قطر، ۹.۵ میلیون دلاری به بحرین و ۴۱ هزار دلاری به عربستان را بیان می کند و این یعنی سایه سیاست بر سهم ما در بازار کشورهای همسایه به شدت سنگینی می کند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر مسئله ای که در این میان خودنمایی می کند حجم صادرات نفتی و گازی، فولاد،کشاورزی و دامداری و استخراج های معدنی در برابر صنایع و خدمات است که می‌تواند ارزش افزوده داشته و ثروت آفرین باشد اما آن گونه که در آمارهای رسمی صادراتی ایران آمده تنها ۴.۶ میلیارد دلار از حجم کل صادرات جمهوری اسلامی به صنعت اختصاص داده شده که سهم آن در صادرات به کشورهای همسایه به مراتب کمتر خواهد بود.

ضعف شدید در دیپلماسی اقتصادی عامل عقب افتادن از تجارت صنعتی
نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: وضعیت صنعت به دلیل وجود دانش‌بنیان‌ها و توجه به آنها در دولت سیزدهم مطلوب خواهد بود؛ عمده صنایع ما در کشور و از جمله اصفهان وضعیت رقابتی خوبی را برای بازارهای کشورهای همسایه دارد اما دلیل نبود آنها در بازار کشورهای همسایه ضعف در دیپلماسی اقتصادی است.

کد خبر: ۱۶۱٬۲۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha