۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۰۵:۵۰
گرانی موتورسیکلت با رشد ۷۶۷ درصدی هزینه حمل ونقل| هر ۳ماه قیمت ها به روز می شود
یک تولیدکننده موتورسیکلت در گفت و گو با «بازار»

گرانی موتورسیکلت با رشد ۷۶۷ درصدی هزینه حمل ونقل| هر ۳ماه قیمت ها به روز می شود

خداپسند، مدیرعامل کویر موتور گفت: از ابتدای سال تاکنون هزینه حمل و نقل کشتیرانی ۷۶۷ درصد و گمرکی ۲۹۳ درصد افزایش داشتند. تمام این عوامل سبب افزایش قیمت محصول نهایی جهت عرضه در بازار می شود.

بازار؛ گروه خودرو: قیمت خودرو و موتورسیکلت طی روزهای اخیر در بازار روند رشد در پیش داشته است، تولیدکنندگان معتقد هستند که بخشی از این موضوع منوط به افزایش نرخ جهانی و بخش دیگر به دلیل سیاست های اقتصادی دولت است. هر کدام از این دلایل که تاثیر بیشتری در افزایش قیمت تمام شده کالاها داشته باشند، به مشتریان آسیب وارد می کنند. شاید در بازار خودرو حجم فشار مالی وارده به خریدار نهایی بیشتر قابل لمس باشد، اما در بازار موتورسیکلت این افزایش چندان به چشم نمی آید. در تمام دنیا موتورسیکلت جز وسایل نقلیه اقتصادی محسوب می شود، اما در کشور این وسیله به یک کالا سرمایه ای و لوکس درحال تبدیل شدن است. براساس پارامترهای بازار، بازار موتورسیکلت در سه ماه دوم سال با افزایش بها ناشی از بالارفتن قیمت ها همراه خواهد شد. اگر این مورد به سرعت روند کاهش را با تدابیر یا حمایت های دولت در پیش نگیرد، شاید در فصول سرد سال آلودگی هوا قابل کنترل نباشد. برای بررسی وضعیت قیمت و علت گرانی موتورسیکلت با رحیم خداپسند مدیرعامل کویر موتور به گفت و گو پرداختیم:

از ابتدای سال تاکنون هزینه حمل و نقل کشتیرانی ۷۶۷ درصد و گمرکی ۲۹۳ درصد افزایش داشتند. تمام این عوامل سبب افزایش قیمت محصول نهایی جهت عرضه در بازار می شود

* به عنوان پرسش نخست، بسیاری از خودروسازان و قطعه سازان اظهار داشتند که گرانی محصولاتشان در پی افزایش نهاده های تولید ایجاد شده است، این موضوع در صنعت موتورسیکلت چگونه رخ داده است؟
به طورکلی قیمت ها از ابتدا سال جاری تا کنون چندین برابر شده است، به طور مثال؛ تجهیزات الکترونیکی ۵۶ درصد، انواع باتری از ۹ تا۴۳ درصد، توپی چرخ عقب ۷۸ درصد، پدال ترمز ۲۳ درصد و حمل و نقل ۷۶۷ درصد افزایش یافته اند. تاکید کنم از ابتدا سال تاکنون هزینه حمل و نقل کشتیرانی ۷۶۷ درصد و گمرکی ۲۹۳ درصد افزایش داشتند. تمام این عوامل سبب افزایش قیمت محصول نهایی جهت عرضه در بازار می شود. گاهی برای کنترل قیمت محصولات سود تولید را کاهش داده تا مشتریان چندان دچار افت قدرت خرید نشوند. گفتنی است که در این میان نیز ایران یاسا به عنوان تامین کننده تایر برای محصولات تولیدی ما ۶۶ درصد افزایش بها تایر داشته است.

شاهد افزایش قیمت مواداولیه به صورت جهانی هستیم و تولیدکنندگان بین المللی نیز بها محصولات خود را به همین دلیل افزایش دادند. بنابراین مجبور هستیم هر سه ماه قیمت گذاری جدیدی برای موتورسیکلت ها انجام دهیم

* باتوجه به افزایش قیمت نهاده های تولید به عنوان تولیدکننده موتورسیکلت، جهت به روزرسانی قیمت محصولات خود از چه مکانیزمی استفاده خواهید کرد؟
همانطور که پیشتر اشاره کردم، افزایش نهاده های تولید به طور متناوب از ۹ تا ۷۶۷ درصد رشد داشتند، تولید کننده با احتساب تمام افزایش ها به یک نرخ میانگین جهت تعیین قیمت براساس قدرت خرید مشتریان در بازار باید دست یابد. معمولا تولید کننده باید فنر افزایش قیمت را در سیستم قیمت گذاری خود مستهلک کند، به بیانی بهتر باید از سود تولید به نفع مشتریان در بازار بکاهد. از سویی شاهد افزایش قیمت مواداولیه به صورت جهانی هستیم و تولیدکنندگان بین المللی نیز بهای محصولات خود را به همین دلیل افزایش دادند. بنابراین مجبور هستیم هر سه ماه قیمت گذاری جدیدی برای موتورسیکلت ها انجام دهیم.

گرانی موتورسیکلت با رشد ۷۶۷ درصدی هزینه حمل ونقل|هرسه ماه قیمت ها به روز می شود

* باتوجه به افزایش قیمت ها، مشتریان باید هر سه ماه منتظر گرانی مجدد موتورسیکلت باشند؟ آیا کاهش سود می تواند در ایجاد زیان مالی احتمالی برای شما اثر گذار باشد؟
همانطور که اشاره کردم، مجبور هستیم هر سه ماه به روز رسانی قیمت موتورسیکلت را در بازار داشته باشیم. به عنوان تولیدکننده بخشی از افزایش قیمت نهاده های تولید را روی قیمت عرضه محصول و بخش دیگر را روی سود سرشکن خواهیم کرد. در پاسخ به قسمت دوم سوال شما باید بگویم منجربه زیان نخواهد شد، زیرا از سود تولید به نفع مشتریان کاهش ایجاد کردیم.

* از دولت سیزدهم برای بهبود صنعت و بازار موتورسیکلت به عنوان یک تولید کننده چه درخواستی دارید و وزیرصمت برای این صنعت چه اقدامی باید انجام دهد؟
دولت برای بهبود بازار موتورسیکلت نمی تواند چندان اثر گذار باشد، زیرا در وهله نخست باید اشاره داشت که تورم جهانی در حال شکل گیری است. دوم اینکه، سیاست های کلان کشور منجربه ایجاد بحران های در تولید شده است. دولت فقط باید برنامه ریزی های داشته باشد که افزایش بیشتری در این خصوص رخ ندهد.

مشتریان به طور کلی در بازار به این نتیجه رسیدند که شیوه بازسازی، تعمیر و تاخیر خرید را در پیش گیرند، همین مورد نیز سبب افزایش تصادفات و کاهش ایمنی ها شده است

* برخی از تولیدکنندگان معتقد هستند که کاهش تعرفه گمرکی می تواند در بهبود تولید اثر گذار باشد، نظر شما در این خصوص چیست؟
اینکه تعرفه گمرک کاهش یابد سبب بهبود وضعیت تولید خواهد شد، چندان به نظرم صحیح نیست. بلکه تمام زنجیره تولید باید فرآیند اصلاح ساختار را در پیش بگیرد. مشتریان به طور کلی در بازار به این نتیجه رسیدند که شیوه بازسازی، تعمیر و تاخیر خرید را در پیش گیرند، همین مورد نیز سبب افزایش تصادفات و کاهش ایمنی ها شده است. زمانی که گرانی رخ می دهد، مشکلات عدیده ناشی از کاهش ایمنی نیز در خیابان ها رخ خواهد داد.

در سال جاری هیچ کاهش تیراژ تولیدی برای موتورسیکلت رخ نخواهد داد و باتوجه به افزایش قیمت محصولات نیز رشد تولید ایجاد خواهیم کرد

* به عنوان پرسش پایانی، افزایش قیمت مواداولیه و نهاده های تولید منجربه کاهش تیراژ تولید موتورسیکلت در بازار کشور خواهد شد؟
در سال جاری هیچ کاهش تیراژ تولیدی برای موتورسیکلت رخ نخواهد داد و باتوجه به افزایش قیمت محصولات نیز رشد تولید ایجاد خواهیم کرد. هرچند باید اشاره کرد که موتورسیکلت نیز به عنوان یک کالای سرمایه ای در بازار تبدیل شده است.

کد خبر: ۱۶۱٬۲۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۰۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      9 2
      واقعا کشور در وضعیت بدی به سر می برد ،اون خودروهای بی کیفیت وگران ،واین وضع تولید موتور سیکلت های بی کیفیت با قیمتهای عجیب پسر سام اور،حتی کشور جنگ زده عراق و سوریه و افغانستان هم این طور نیست ،
    • مرتضی IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      4 0
      لوازم کم گرون بی کیفیت کسی ام نیست نظارت کنه یقه اینارو بگیره بگه موتوروارد میکنید لوازم یدکیش چرا نیست
    • Mohsen IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
      7 0
      گرون برای یک دقیقشه باورم نمیشه موتور ۴ میلیونی الان شده ۷۰ میلیون