۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
توزیع میوه از طریق غرفه های شهرداری غیرقانونی است| زور کسی به سازمان شهرداری نمی رسد
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه تهران در گفتگو با بازار؛

توزیع میوه از طریق غرفه های شهرداری غیرقانونی است| زور کسی به سازمان شهرداری نمی رسد

گلشن آبادی رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران ضمن غیرقانونی خواندن توزیع میوه از طریق غرفه های شهرداری در سطح شهر گفت: شهرداری قدرت دارد و زور کسی به این سازمان نمی رسد.

بازار؛ گروه کشاورزی: افزایش قیمت کالاهای مصرفی در حالی از ابتدای سال جاری به اوج خود رسیده است که برخی کارشناسان می گویند به دلیل گرانی محصولات بسیاری از کالاهای مصرفی همچون لبنیات، گوشت، مرغ و غیره به تدریج از سبد کالایی خانوارها حذف شده است و این خطراتی برای سلامت جامعه دارد. این در حالی است که این حذف شدن کالاهای مصرفی از سبدغذایی خانوارها به میوه و سبزی جات هم رسیده است و در حالی که بازار مملو از انواع میوه ها است مردم توان خرید ندارند. این در حالی است که برخی کارشناسان نیز می گویند: برخی فروشندگان در تعیین قیمت میوه کاملا سلیقه ای عمل می کنند و این ناشی از ضعف نظارت ها است. از سوی دیگر از مشکلاتی که در بحث میوه وجود دارد تفاوت قیمتی میوه ها از باغ تا سطح خرده فروشی است که تفاوت ها بسیار بیشتر از آن چیزی است که باشد. به این ترتیب می توان گفت اگرچه در نهایت چیزی دست کشاورز و باغدار را نمی گیرد و نارضایتی باغداران را در پی دارد باز هم مصرف کنندگان با گرانی انواع میوه ها چه میوه های داخلی و چه وارداتی ها مواجه هستند.

اگرچه قیمت میوه نسبت به کل ارقام و کالاهای دیگر چندان گران نشده و بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش داشته اما پذیرش همین مقدار افزایش قیمت هم برای مردم سخت است

قیمت انواع میوه ها در نگاه مردم گران است و قابل مقایسه با قیمتهای سالهای قبل نیست
اسدااله کارگر گلشن آبادی، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در خصوص وضعیت موجودی و قیمت میوه در بازار به خبرنگار بازار گفت: میوه فراوان است چون الان بهترین فصل برای انواع میوه ها است و از نظر تنوع، فراوانی و کیفیت میوه همه چیز در بهترین شرایط است.

گلشن آبادی افزود: از نظر قیمتی نیز می توان گفت قیمت انواع میوه ها بالا رفته است؛ یعنی در نگاه مردم و مصرف کنندگان میوه گران است اما از بُعد دیگر که نگاه می کنیم می بینیم که این افزایش قیمتها چندان هم بی ربط نیست چون همه کالاها گران شده است و این افزایش قیمتها زنجیروار به هم مرتبط هستند.

او ادامه داد: به نظر بنده چون میوه مصرف روزمره مردم است باید قیمت مناسبی داشته باشد نه اینکه اینگونه نجومی بالا رفته باشد به خصوص اینکه وقتی قیمت های سال های قبل را نگاه می کنیم می بینیم که اصلا قابل مقایسه با قیمتهای فعلی نیست.

گلشن آبادی اظهار داشت: به عبارت دیگر اگرچه قیمت میوه نسبت به کل ارقام و کالاهای دیگر چندان گران نشده و بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش داشته اما همین افزایش قیمت هم برای مردم سخت است چون مردم انتظار گرانی در مورد چند کالا همچون نان، میوه و شیر را ندارند چون مصرف روزانه مصرف کنندگان است. با این وجود الان در بازار هرج و مرج وجود دارد.

او افزود: در حال حاضر بخشی از هرج و مرج موجود در بازار ناشی از این است که قیمت کالاهای مختلف را به بهانه هایی همچون افزایش دستمزد کارگران، مالیات، اجاره و بیمه خودسرانه بالا می برند و به عبارتی دیگر برخی سواستفاده گر هستند.

باید قانون را اصلاح کنیم یعنی باید بر اساس برآورد هزینه ها، قیمت محصولاتی که از روشهایی اینترنتی عرضه می شود تعیین گردد، نمی شود که بدون حساب و کتاب به یکباره ۳ برابر قیمتها بالا برود

برخی مراکز به بهانه بسته بندی کردن، محصولات را تا ۳برابر قیمت در بازار عرضه می کنند
بر اساس گزارش میدانی خبرنگار بازار در حالی که قیمت انواع میوه ها در بازار نرخ مصوب دارد اما شاهد فروش این محصولات از طریق یکسری اپلیکیشن ها با قیمتهای چندین برابری هستیم و هیچ گونه نظارتی نیز بر آن نیست.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در این خصوص گفت: اگرچه نمی توان از مردم انتقاد کرد اما در برخی مواقع شاهد هستیم که مردم به این گران فروشی ها کمک می کنند. به طوری که به عنوان مثال در حالی که یک محصول با قیمت x تومان در بخش خرده فروشی عرضه می شود در برخی فروشگاه های همان محصول را به صورت دانه ای بسته بندی کرده اند و به ۳برابر قیمت می فروشند! مگر چقدر هزینه بسته بندی داده اند که تا به این حد افزایش قیمت اعمال کرده اند؟

وی ادامه داد: بنابراین باید قانون را اصلاح کنیم یعنی باید بر اساس برآورد هزینه ها، قیمت محصولاتی که از روشهایی اینترنتی عرضه می شود تعیین گرد. نمی شود که بدون حساب و کتاب به یکباره ۳ برابر قیمتها بالا برود.

نه تنها فروش های اینترنتی و فضای مجازی به صورت کنترل نشده انجام می شود بلکه غرفه های شهرداری همگی غیرقانونی فعال هستند

عرضه میوه در غرفه های شهرداری خلاف قانون است
گلشن آبادی خاطر نشان کرد: مساله اینجا است که نظارتی بر فعالیت این مراکز نیست و غیر قانونی در فضای مجازی فعالیت دارند چرا که تحت نظارت هیچ نهاد و سازمانی نیستند.

وی ادامه داد: در واقع نه تنها فروش های اینترنتی و فضای مجازی به صورت کنترل نشده انجام می شود بلکه غرفه های شهرداری همگی غیرقانونی فعال هستند.

این مقام مسئول اظهار داشت: فعالیت کل غرفه های شهرداری که متاسفانه ۲۴۰ تا ۲۵۰ غرفه یا بهتر بگوییم ۲۵۰ میدان است که هر کدام نیز چندین غرفه دارد کلا خلاف است؛ یعنی نباید میوه توزیع کنند اما شاهد هستیم که سالها است این کار را می کنند.

گلشن آبادی در پایان گفت: وقتی سازمانی مثل شهرداری زور و قدرت دارد چنین کار خلافی را هم انجام می دهد و به کسی هم جواب پس نمی دهد، دیگر چه می توان گفت.

گفتنی است بر اساس  گزارش فائو در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ میوه، سبزی و صیفی جات جزو تولیدات برتر کشور بوده است به طوری که در مدت نامبرده محصول گوجه و سیب زمینی پنجمین و ششمین محصول با بالاترین تولید ایران بوده است و میوه های هندوانه، پرتقال و سیب نیز در رتبه هشتم تا دهم تولیدات برتر ما بوده است.

کد خبر: ۱۶۱٬۲۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 7
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
      6 0
      همین یک جا کارش را درست انجام میدهد و قیمتهایش نصف قیمت مغازه است ایشون میگن بببندین واقعا خجالت اوره
    • منصور IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
      6 0
      اگه این غرفه های شهرداری نبود ،،میوه فروشان خدا را بندگی نمیکردن،،باز این غرفه ها جلوی گران‌فروشی بیشتر رو گرفته
    • سید2 IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
      1 0
      این نظر اصلا درست نیست رئیس اتحادیه میوه وتره بار نفعش در تعطیلی غرف شهرداری است اگر میادین میوه و تره بار ،شهرداری نباشد میوه فروش ها خون مردم را در شیشه میکنند این اقااز سر شکم سیری حرافی میکند
    • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      0 0
      این مسئول محترم درست میگه بشرطی که ما تو سوییس زندگی کنیم.
    • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      0 0
      این مسئول محترم درست میگه بشرطی که ما تو سوییس زندگی کنیم.
    • مسعود روشنی IR ۰۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      1 0
      یکی به این آقا بگه که: مرد حسابی اگر میوه در میادین میوه و تره بار شهرداری توزیع نمی‌شد. مردم از خوردن این حداقل میوه هم محروم بودند. همین الان اختلاف قیمت بین مغازه و تره بار حدود دوبرابر است.
    • سیدحسین IR ۰۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      1 0
      به نظر من عالی این میدان شهرداری.قیمت هاش منصفانه واجازه میدادبا قیمت کم جدا کنیم ومیوه ضعیف رو هم نصف قیمت دراختیار قشر ضعیف تر قرار میدهند.تشکر فراوانی دارم از کسی که این رو طراحی وبه اجرا گذاشت.ما که رضایت کامل داریم