۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶
حواشی ممنوعیت صادرات دام زنده
رئیس شورای تامین دام کشور مطرح کرد

حواشی ممنوعیت صادرات دام زنده

رئیس شورای تامین دام کشور گفت: به علت فقر مراتع، کم آبی و گرما باید بخشی از دام را از حیطه دامدار خارج و صادر کنیم، با صادرات یک راس دام اساسا سبب رونق تولید ۱۰۰ راس خواهیم شد.

به گزارش بازار، منصور پوریان، رئیس شورای تامین دام کشور و رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده گفت: پایه تولید، صادرات است و با صادرات یک راس دام اساسا سبب رونق تولید ۱۰۰ راس خواهیم شد اما وزارت جهاد کشاورزی، صادرات دام زنده را ممنوع اعلام کرده است.

پوریان افزود: بعضی نگاه‌ها و تصمیم‌ها در کشور به شکلی است که فکر می‌کنند یک عده بخصوصی از صادرات، منفعت نصیبشان می‌شود؛ به همین علت سعی کرده اند ممنوعیت‌های مختلف وضع کنند، علیرغم اینکه ما در بعضی از فصول با شرایط خاص و افزایش دام روبرویم که باید بخشی از این دام صادر شود.

این مسئول تصریح کرد: در عید قربان تقریبا عرضه دام سی به یک بوده است، یعنی سی برابر افزایش عرضه دام نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشت. متاسفانه این عرضه دام ناشی از زیاد بودن دام نبود بلکه دامدار ما گرفتار یکسری مشکلاتی است که به دنبال راهی برای خروج دامش است؛ بنابراین الان بازار داخلی با افزایش مازاد دام روبرو شده، اما تصمیم گیرندگان هنوز تصمیمی درباره خروج دام و صادرات دام نگرفتند و تا الان مجوزی صادر نشده است.

پوریان در پاسخ به این پرسش که آیا به علت مهیا نبودن زیرساخت‌ها با گذشت ۶ سال از اولین بار که به طور کامل صادرات دام زنده ممنوع شد (در اواخر سال ۹۵)، الان در کشور به این جا رسیدیم؟، گفت، در سال ۹۷ به صورت محدودی صادرات شد و در ۱۴۰۰ هم صادرات خیلی کمی انجام شد، اما دخالت‌های بعضی از سیستم‌های موجود در دولت سبب شد تا دوباره این صادرات تعطیل شود. نگاه به صادرات باید نگاهی اقتصادی به تولید باشد یعنی با صادرات یک راس، فضا برای صد راس دیگر را ایجاد می‌کنیم. نگاه به صادرات به این معنا که فقط یک عده سود می‌برند و دامدار منتفع نمی‌شود، کاملا اشتباه است.

وی در ادامه افزود: در سال ۹۴-۹۵ توانستیم یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس فقط دام سبک، و ۱۲۸ هزار راس گوساله کشتاری صادر کردیم، اما بازار داخلی دچار هیچگونه مشکلی نشد. برای آنکه سرمایه حاصل از صادرات، سبب توسعه و افزایش تولید شد.

اکنون به علت خشکسالی، فقر مراتع، کم آبی و گرما باید بخشی از دام را از حیطه دامدار خارج، و آن را تبدیل به سرمایه کنیم. ما نزدیک ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار راس دام مازاد داریم که باید خارج شود. شرکت پشتیبانی، خرید تضمینی و حمایتی خودش را فقط روی دام چاق متمرکز کرده است، در حالی که به علت موارد گفته شده، ۷۰ درصد جمعیت گوشتی کشور در بخش دام سبک، نیم گوشت شده اند؛ بنابراین باید بخشی از این صادر شود، اما متاسفانه هنوز در وزارتخانه تصمیم قطعی برای صادرات دام زنده گرفته نشده است.

کد خبر: ۱۶۱٬۲۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مهدی IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
      0 0
      با سلام هر طوری شده با دعوا با جر با خواهش با التماس راه صادرات باز کنید