۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۶
کارخانه خاک چینی خاک می خورد| نادیده گرفتن ظرفیت خودکفایی
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

کارخانه خاک چینی خاک می خورد| نادیده گرفتن ظرفیت خودکفایی

بیرجند- معدن خاک چینی در حالی جزو یکی از گنجینه های پنهانی خراسان جنوبی به شمار می رود که حمایت از ظرفیت فرآوری آن می تواند گامی برای خودکفایی کشور باشد.

بازار؛ گروه استان‌ها: احیاء واحدهای تولیدی یکی از ضرورت‌هایی بود که مدتی است مورد توجه دولت و مسئولان قرار گرفته، چرا که علاوه بر بازگرداندن چرخه تولید باری دیگر شاهد اشتغال‌زایی مردم آن منطقه و مهاجرت معکوس و افزایش توان اقتصادی خواهیم بود.

نکته مهمی که در این میان وجود دارد واحدهای تولیدی فرآوری به ویژه در بخش معدن است که به تنهایی در سه حوزه اقتصادی فعالیت می‌کنند، یعنی علاوه بر تولیدی بودن بخش فرآوری و بخش معدن را نیز زیرمجموعه خود دارند.

همواره خام فروشی به ویژه در استان معدنی مانند خراسان جنوبی یکی از مشکلات اصلی نامبرده شده است که فرآوری را حلقه مفقوده تکمیل چرخه اقتصادی این موضوع دانسته‌اند. اکنون در شهرستان فردوس «اسدالله غلام‌رضانژاد»، مدیرعامل واحد تولیدی صنعتی و معدنی اسپیدان شرق فردوس، واحد تولیدی را در بخش فرآوری معدن احیا کرده است که در همین راستا با او گفت‌وگو کردیم.

چرا به دنبال احیا این کارخانه رفتید؟
از سال ۷۴ معدن داری را شروع کردیم و یک معدن کائولن یا خاک چینی داشتیم، برای توسعه کار و فرآوری این محصول، کارخانه تعطیل شده‌ای به ما معرفی شد که در همین حوزه کار می‌کرد و ما هم برای واحد کائولن شویی آن را خریداری کردیم.

احیاء این کارخانه برای شما چه مشکلاتی داشت؟
بدهی‌های زیادی به بانک، بیمه و دارایی و ... داشت که حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان این بدهی را پرداخت کردیم و در مجموع برای راه‌اندازی آن ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه کردیم.

اما مشکل اساسی ما این است که از سال ۱۴۰۰ این واحد را خریداری ولی تاکنون سند به نام ما زده نشده است و مسئولان هم اطلاع دارند و صاحب قبلی این کارخانه گفته است که یک سری مشکلات دارند و بعد از رفع به نام زده می‌شود، امیدواریم با توجه به زحمات فراوان و هزینه‌هایی که شده است هر چه سریع‌تر اجرایی شود.

اشتغال‌زایی و فروش شما اکنون به چه نحوی است؟
در حال حاضر در این واحد تولیدی فقط ۷ نفر مشغول به کار هستند که اگر دیگر برنامه‌ ما هم اجرایی شود به ۱۵ نفر خواهند رسید.

در زمینه فروش نیز بیشتر در داخل کشور است ولی در صورت فرآوری، کشورهایی متقاضی هستند.

طرح توسعه شما چیست و چه نیازهایی دارید؟
اکنون واحد احیا شده توسط ما در بخش شست و شوی کائولن کار می‌کند اما ما به دنبال این هستیم که علاوه بر این، در بخش پودر کردن هم کار کنیم و یک واحد در این زمینه داشته باشیم، که البته به دلیل فرسوده بودن تجهیزات نیاز به تسهیلات داریم که امیدواریم با این موضوع موافقت شود چرا که برای احیاء این واحد تولیدی ما هیچ کمک مالی و تسهیلاتی نگرفتیم ولی برای توسعه این بخش و کمک به خودکفایی هر چه بیشتر کشور و فرآوری بیشتر و بهتر و افزایش اشتغال‌زایی نیاز به تسهیلات داریم.

فرآوری خاک کائولن چه مزیت‌هایی برای خراسان جنوبی و کشور دارد؟
فرآوری خود به تنهایی صرفه اقتصادی بالایی برای هر منطقه دارد که شامل اشتغال پایدار، ارزش افزوده بالا و جلوگیری از واردات می‌شود. کائولن نیز از خاک‌های صنعتی است که در بخش‌های مختلف کاربرد دارد که می‌تواند برای کشور مفید باشد.

موضوع مهم در زمینه کائولن این است که ایران وارد کننده است و اگر به کسانی که در این حوزه فعالیت دارند توجه شود می‌توان خودکفا شد و دیگر وارد کننده آن نباشیم و هزینه‌های سنگینی به بدنه کشور وارد نشود.

به نظر شما مشکلات بر سر راه تولید چیست؟
مشکل اصلی این است که از تولید حمایت نمی‌شود و فقط در حد حرف باقی می‌ماند و بیشترین حمایت‌ها از دلالی است. امیدواریم این نوع نگاه تغییر کند و از تولید حمایت شود تا بتوانیم برای خودکفایی جامعه تلاش کنیم. چرا که اکنون حمایت از تولید به دستور بالادستی‌ها داده شده و لازم است که عملکردها دیده شود.

از مسئولان خراسان جنوبی چه تقاضایی دارید؟
لازم است که بخش تولید دیده شود و حمایت‌ها و نوع نگاه خود را به این بخش متمرکز کنند چرا که حتی اگر ۵ نفر در بدنه واحد تولیدی مشغول شوند یعنی ۵ خانوار وضعیت خوب مالی خواهند داشت.

مسئولان در بخش تسهیلات بانکی با بهره کم تولیدکننده‌ها و معدن داران را نیز ببینند، این در حالی است که اکنون در زمینه بودجه و تسهیلات با بهره کم فقط به بخش‌های محدود دیگر کمک می‌شود و تولید و معدن در آن دیده نمی‌شود.

همچنین درخواست بعدی توجه به معدن داران است چرا که در یک معدن حدود ۵۰۰ نفر مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار هستند و معادن بسیار خوبی در استان خراسان جنوبی وجود دارد که به راحتی می‌توان واحدهای فرآوری نیز برای آن راه‌اندازی کرد، ولی نیاز به نوع نگاه مثبت و حمایتگرانه مسئولان دارد، به دلیل اینکه اشتغال‌زایی در معادن خراسان جنوبی که اکثراً در مناطق مرزی قرار دارند می‌توانند به تثبیت جمعیت و بازگشت مردم هم کمک کند و اقتصاد خوبی برای مردم مناطق داشته باشد.

توصیه شما به افرادی که در حوزه معدن کار می‌کنند چیست؟
به معدن داران خراسان جنوبی به ویژه فردوس توصیه می‌کنم که وارد حوزه فرآوری شوند چرا که خام فروشی سودی ندارد و در ابتدا به دنبال بازار فروش و سرمایه در گردش خوب باشند و بعد وارد این حوزه شوند.

کد خبر: ۱۶۱٬۲۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha