۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱
کابوس خرید جهیزیه! | بازار ملتهب لوازم خانگی در فارس
بازار گزارش می دهد؛

کابوس خرید جهیزیه! | بازار ملتهب لوازم خانگی در فارس

شیراز- نوسانات ارزی، گرانی مواد اولیه و دستهای خالی مردم، مدتهاست بلای جان بازار لوازم خانگی شده است، مردم فارس قدرت خرید ندارند و داغ یک جهیزیه آبرومند به دل دختران دم بخت مانده است.

بازار؛ گروه استانها: کافیست گذرتان به حوالی خیابان پیروزی بیفتد یا سر از فروشگاه های لوازم خانگی در نقاط مختلف کلانشهر شیراز درآورید. فرقی نمی کند بخواهید از پایین شهر، لوازم خانگی بخرید یا تبِ خرید از فروشگاه های بالا شهر به جانتان افتاده باشد.

آسمانِ بازار لوازم خانگی در این شهر، یک رنگ، بیشتر ندارد. اگر می خواهید یک یخچال ساید بای ساید بخرید باید دست در جیب مبارکتان بکنید و ۷۰ میلیون ناقابل، پول پرداخت کنید. اگر دوست دارید بعد از مدتها تلویزیون خود را عوض کنید یا یک ظرف شویی و لباسشویی بخرید حداقل باید برای هر کدام از این کالاها بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان، پول کنار بگذارید.

التهاب در بازار لوازم خانگی بیش از آنکه رعشه به جان مردم عادی انداخته باشد، دل دختران دم بخت را سوزانده و آنها را در یک بن بست عجیب گرفتار کرده است.

تسهیلات ازدواج نیز دردی از عروس و دامادها دوا نمی‌کند و وام های این چنینی حتی به خرید یک جهیزیه آبرومند هم قد نمی‌دهد. در بازار پرتشویش لوازم خانگی، قیمت ها روزانه و حتی ساعتی، تغییر می کند و جوانانی که ساز خود را برای آغاز زندگی مشترک، کوک کرده‌اند در این وادی به دردسر افتاده اند.

یک جهیزیه ساده بیش از ۲۰۰ میلیون تومان پای خانواده عروس آب می خورد
اگر سری به بازار لوازم خانگی بزنید و قیمت های ریز و درشت کالاهای مختلف را بررسی کنید به این نتیجه می‌رسید که تهیه یک جهیزیه ساده، بیش از ۲۰۰ میلیون تومان، پای خانواده عروس آب می خورد.

زهرا اجرایی، بانوی جوانی است که به قول خودش، دو سال از تاریخ عقدش گذشته و شیب تند افزایش قیمت لوازم خانگی، او را در یک بحران اساسی به اسارت انداخته است.

کابوس خرید جهیزیه! | بازار ملتهب لوازم خانگی در فارس

اجرایی در گفتگو با «بازار» تاکید کرد که افزایش قیمت در بخش لوازم خانگی، بیش از هر چیز کالاهایی همچون یخچال، لباسشویی، تلویزیون و اجناس برقی را تحت الشعاع قرار داده و این جهش های نجومی، نه تنها کالاهای خارجی که اجناس ایرانی را نیز نشانه رفته است. اجرایی، دختران جوانی می شناسد که به دلیل گرانی جهیزیه، دست رد به سینه خواستگاران خود می زنند و تن به ازدواج نمی دهند.

از سوی دیگر، جوانانی که مراسم عقد گرفته اند نیز به دلیل ناتوانی در خرید جهیزیه در میانه راه، تنها مانده اند و دستانشان در آغاز راه زندگی مشترک، بسته است. تیر و ترکش افزایش قیمت ها علاوه بر یخچال، اجاق گاز، لباسشویی، ظرفشویی، اتو، آبمیوه گیری و سایر لوازم برقی، لوازمی مثل انواع ظروف، قابلمه، آبکش و چاقو را نیز نشانه رفته است.

برای خرید سرویس کامل چینی، ست چاقو، ست کامل آبکش و... به عنوان اصلی ترین بخش خرید جهیزیه حداقل ۵۰ میلیون تومان نیاز است

به گفته علی مظفری، یکی از فروشندگان لوازم خانگی، سرویس کامل چینی، ست چاقو، ست کامل آبکش، ظروف دردار، ست کامل تفلون و استیل، ست حبوبات، ست کفگیر و ملاقه و ست کامل قاشق و چنگال، اصلی ترین بخش خرید جهیزیه محسوب می‌شود که بابت خرید آنها حداقل باید ۵۰ میلیون تومان هزینه کرد.

مظفری در گفتگو با «بازار» تاکید کرد که از فرش و مبلمان گرفته تا وسایل چوبی همچون بوفه، ست خواب و میز ناهارخوری و جاکفشی نیز بسته به نوع و کیفیت آن بیش از ۱۰۰میلیون تومان، پای عروس خانم آب می خورد.

خوشخواب، روتختی و ست خواب اضافه نیز در سبد خرید جهیزیه جای می گیرد و خانواده عروس مجبور هستند این لوازم را برای آغاز زندگی مشترک دختر و دامادشان تهیه کنند.

در واقع با یک حساب سرانگشتی و با حذف وسایل غیرضروری مثل ظرفشویی و میز ناهارخوری می‌توان به این نتیجه رسید که برای تهیهِ یک جهیزیه آبرومند، به بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان پول، نیاز است.

اگر سرپرست یک خانواده معمولی، چهار سال تمام درآمد خود را پس انداز کند و بابت خوراک، پوشاک، اجاره و هزینه‌های درمانی، پولی خرج نکند بدون در نظر گرفتن تورم می تواند دختر خود را با یک جهیزیه معمولی به خانه بخت بفرستد!

با این حال اما حقوق پدران بازنشسته به گرد قیمت‌های نجومی لوازم خانگی نمی رسد و دختران بسیاری مجبور هستند به خاطر جیب خالیِ خانواده از خرید سرویس خواب، مبلمان و ظروف رنگارنگ، چشم‌پوشی کنند و فقط به جور شدن لوازم اولیه زندگی فکر کنند.

کابوس خرید جهیزیه! | بازار ملتهب لوازم خانگی در فارس

البته خرید کالاهای اساسی زندگی نیز کار آسانی نیست و یک فرد بازنشسته اگر بخواهد دختر خود را به خانه بخت بفرستد باید حاصل سه یا چهار سال دسترنج خود را خرج تهیه یک جهیزیه ساده کند.

اگر سرپرست یک خانواده معمولی، چهار سال تمام درآمد خود را پس انداز کند و بابت خوراک، پوشاک، اجاره و هزینه‌های درمانی، پولی خرج نکند بدون در نظر گرفتن تورم می تواند دختر خود را با یک جهیزیه معمولی به خانه بخت بفرستد.
عدم ثبات قیمت ها، بازار را بی مشتری کرده است
اما اینکه چرا بازار لوازم خانگی اینقدر ملتهب و بی ثبات است موضوعی است که رئیس اتحادیه لوازم خانگی، صوتی و تصویری شیراز، علت آن را در افزایش قیمت مواد اولیه، نوسانات ارزی و رشد ۵۷ درصدی حقوق کارگران جستجو می کند.

علی شیرازی در گفتگو با «بازار» تاکید کرد که لوازم خانگی نسبت به یک ماه گذشته، ۱۵ درصد افزایش قیمت داشته و از دو سال پیش تاکنون نیز یک رکود صددرصدی بر این بازار حاکم بوده است.

به گفته این مقام صنفی، اگرچه این روزها هیچ گونه کمبودی در این بخش وجود ندارد اما مردم قدرت خرید ندارند و عدم ثبات قیمت‌ها، بازار را بی مشتری کرده است.

بیشترین گلایه مردم از تغییر مداوم و بی ثبات بودن قیمت لوازم خانگی است

بنا به تاکید شیرازی، بیشترین گلایه مردم، تغییر مداوم و بی ثبات بودن قیمت لوازم خانگی است که البته راه چاره نیز در کنترل قیمت ارز توسط دولت ارزیابی می‌شود.

به قول شیرازی، مردم برای خرید یک جهیزیه ساده حداقل باید ۲۰۰ میلیون تومان هزینه کنند که البته این هزینه‌ها، منهای خرید لوازم چوبی و ظروف آشپزخانه است.

به گفته این فعال صنفی، در حال حاضر قیمت یخچال ۱۲ فوت ایرانی۶ میلیون تومان، ظرفشویی ۱۶ میلیون تومان و اجاق گاز، ۷ میلیون تومان است.

کابوس خرید جهیزیه! | بازار ملتهب لوازم خانگی در فارس

قیمت یک یخچال ساید بای ساید نیز ۷۰ میلیون تومان است و لوازم برقی خارجی موجود در بازار نیز قیمت های بالایی دارند. البته مشکلات بازار لوازم خانگی فقط به افزایش قیمت ها گره نخورده است.

بنا به تاکید رئیس اتحادیه لوازم خانگی، صوتی و تصویری شیراز، برخی فعالان این بخش بدون مجوز در حال فعالیت هستند و قوانین کسب و کار و عرف و شرع را نمی دانند.

عده ای از مشتریان نیز در این بازار پرنوسان، کالاها را به صورت توافقی با پرداخت بیعانه، خریداری می کنند

در این میان، عده ای از مشتریان نیز در این بازار پرنوسان، کالاها را به صورت توافقی با پرداخت بیعانه، خریداری می کنند و هم خود و هم کاسبان را به دردسر می‌اندازند.

شیرازی با اشاره به این نکته که قیمت لوازم خانگی هر چند روز یکبار تغییر می‌کند، یادآور شد که بعضی کاسبان، صبح یک دستگاه یخچال را به مبلغ ۳۲ میلیون تومان فاکتور می کنند و عصر همان روز، مشتری هنگام دریافت سفارش مجبور است این کالا را به دلیل نوسان قیمت، ۳۷ میلیون تومان تحویل بگیرد که همین مسئله موجب اختلاف میان مشتری و کاسب می شود.

شیرازی به این مسئله نیز اشاره کرد که فروش لوازم خارجی بدون مجوز رسمی، ممنوع است و ناظران سازمان صمت و اتحادیه لوازم خانگی، این موضوع را رصد می کنند.

در هر حال این‌روزها نوسان و التهاب به جان بازار لوازم خانگی افتاده و نه تنها مردم عادی بلکه جوانان دم بخت نیز در تهیه لوازم ضروری زندگی خود عاجز مانده اند. کارشناسان معتقد هستند دولت می تواند با مهار افسار ارز و نظارت و کنترل بر بازار، ترمز گرانی در این بخش را بکشد و نوری در دل دختران دم بخت، روشن کند.

کد خبر: ۱۶۱٬۲۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha