۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۰۳:۵۷
ایجاد سقف قیمتی با واگذاری بورس کالا به وزارت صمت
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

ایجاد سقف قیمتی با واگذاری بورس کالا به وزارت صمت

کارشناس بورس کالا گفت: با واگذاری بورس کالا به وزارت صمت ماهیت این بازار زیر سوال خواهد رفت و به طور حتم شاهد بازگشت قیمت‌گذاری دستوری و ایجاد سقف قیمتی خواهیم بود.

به گزارش بازار، خشایار دادمنش در رابطه با تبعات طرح واگذاری بورس کالا به وزارت صمت، اظهار کرد: واگذاری بورس کالا به وزارت صمت صحیح نیست، زیرا امکان اینکه این وزارت خانه به طور مجدد عرضه‌ها را محدود کند و برای کالاها سقف و کف قیمتی در نظر گیرد بسیار بالا است.

این کارشناس بورس کالا گفت: با بازگشت مجدد قیمت‌گذاری دستوری به سبب اختلاف قیمتی بین کالاهای عرضه شده در بورس کالا و بازار آزاد شاهد ایجاد رانت و سفته‌بازی در بسیاری از کالاهای عرضه شده خواهیم بود.

دادمنش ادامه داد: طی چندسالی که سقف قیمت در بورس کالا محدود بود، در اکثر مواقع کالاها با سقف قیمتی مواجه می‌شدند و شرکت‌هایی که سهم کمتری در این بازار داشتند بیشترین زیان را در سقف قیمتی می‌دیدند، اما از زمانی که سقف قیمت را برداشتند و قیمت بر اساس عرضه و تقاضا مشخص شد شرکت‌هایی که سهم کمتری داشتند نیز توانستند به راحتی همانند سایر به معامله بپردازند.

او بیان کرد: وقتی سقف قیمت برای کالایی تعیین شود، تولیدکننده دیگر تمایل چندانی برای عرضه محصول خود در بورس کالا ندارد.

دادمنش تصریح کرد: واگذاری بورس کالا به وزارت صمت می‌تواند بر ارزش سهام بسیاری از کالاهایی که به صورت فیزیکی در بورس کالا عرضه می‌شدند تاثیر منفی بگذارد و بازارسرمایه را با نوسان مواجه کند.

او در پایان گفت: امید می‌رود با پیگیری‌های سازمان بورس و وزارت اقتصاد چنین طرحی به مرحله اجرا نرسد، زیرا عملیاتی شدن آن به ماهیت بورس کالا لطمه جدی خواهد زد.

کد خبر: ۱۶۱٬۱۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha