۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
آسیب پذیری امریکا؛ چند پله پایین تر از هند
استاد دانشگاه آزاد تهران مطرح کرد

آسیب پذیری امریکا؛ چند پله پایین تر از هند

سلطانی، استاد دانشگاه آزاد تهران گفت: اقتصاد آمریکا در شرایط فعلی نسبت به بقیه کشورها به ویژه منطقه یورو و چین و حتی کشورهای نوظهور اقتصادی مانند هند آسیب پذیرتر است.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، علیرضا سلطانی استاد دانشگاه آزاد تهران، درباره موضوع توقف ۹ درصدی اقتصاد آمریکا پس از شیوع کرونا در مصاحبه با رادیو گفت و گو بیان کرد: اقتصادهایی که مبتنی بر خدمات و تجارت خدمات محور بودند در شرایط کرونایی نسبت به اقتصادهای مبتنی بر تولید به مراتب جدی تر و فوری تر آسیب دیدند.

استاد دانشگاه آزاد تهران مطرح کرد: در شرایطی که کشورهای توسعه یافته صنعتی اقتصاد خود را بر مبنای خدمات متکی کردند اما کشورهای نوظهور اقتصادی به سمت اقتصادهای مبتنی بر تولید حرکت کردند و لذا از این منظر می توان گفت که آسیب پذیری کشورهای نوظهور اقتصادی در مقایسه با کشورهای توسعه یافته تثبیت شده به مراتب کمتر است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تنزل اقتصاد آمریکا دیگر اقتصادهای دنیا را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد یا خیر؟ گفت: اقتصاد آمریکا به لحاظ کمی یک پنجم اقتصاد دنیاست علاوه براین، تولید ناخالص داخلی این کشور حدود ۲۰ هزار میلیارد دلار در سال و معادل یک پنجم اقتصاد آمریکاست لذا اثرات این وزنه یک پنجمی به لحاظ کیفی به مراتب بیشتر از اثرات کمی آن است.

سلطانی همچنین درباره تاثیر سیاست های ترامپ بر اقتصاد کشور چین اظهار داشت: اقتصاد آمریکا در شرایط فعلی نسبت به بقیه کشورها به ویژه منطقه یورو و چین و حتی کشورهای نوظهور اقتصادی مانند هند آسیب پذیرتر است که از سیاست های دولت آمریکا در دوره ترامپ ناشی می شود.

این استاد اقتصاد سیاسی و بین الملل با بیان اینکه بخش قابل توجهی از ارزش افزوده ی ایجاد شده در اقتصاد آمریکا در عرصه بین المللی است و خود اقتصاد آمریکا ارزش افزوده و ظرفیت اقتصادی چندانی ندارد گفت: ترامپ اقتصاد آمریکا را با یک نگاه سیاسی مدیریت کرد که البته ملاحظات سیاسی ترامپ برای مدیریت دوران کرونایی نیز کاملا مشهود است.

استاد دانشگاه آزاد گسترش نهادگرایی و تغییر در ساختار اقتصادهای جهانی و ملی را در دوره پساکرونا امری قطعی خواند و گفت: دولتها و شرکتهای اقتصادی باید خودشان را برای شرایط و ساختارهای پساکرونا آماده کنند اما اینکه دقیقاً چه اتفاقی خواهد افتاد مشخص نیست.

سلطانی همچنین توسعه همبستگی و همیاری اقتصاد جهانی در پرتو مسئله کرونا و آثار و زیان های آن را پیش بینی و بیان کرد: چندین دهه است که دولتها موقعیت و کارکرد خود را در عرصه اقتصادی از دست داده اند و این کسب و کارهای جدید هستند که در شرایط فعلی و آینده میدان دار تحرکات و تحولات اقتصادی خواهند بود.

در ادامه این "گفت و گوی اقتصادی"، ایمان زنگنه دکترای اقتصاد پولی و مالی، تحقق اقتصاد مقاومتی را لازمه امنیت اقتصادی در کشورها دانست و گفت: ساختار اقتصادی کشور باید به شکلی باشد که در شرایط بحرانی که فضای اقتصادی دنیا درگیر می شود بتوان برای مدتی روی پای خود ایستاد.

دکترای اقتصاد پولی و مالی افزود: طبق گفته رئیس صندوق بین المللی پول، کشورهای بزرگ برای تامین امنیت اقتصادی خود به سمت بومی سازی زنجیره تأمین حرکت خواهند کرد، البته این موضوع چندین سال است که در کشور ما مطرح شده و اگر چابک تر عمل می کردیم چه بسا هم اکنون آسیب های وارده به اقتصاد ملی مان کمتر بود.

وی در رابطه با میزان اثرپذیری اقتصادهای دنیا از اقتصاد آمریکا بیان کرد: کشورهایی نظیر آمریکا که عمدتاً خدمات محور بودند قطعاً در این شرایط نسبت به کشورهای صنعت محور لطمه بیشتری خواهند دید.

زنگنه با بیان اینکه آمریکا سالهاست که سوار بر موج آزادسازی و منافع تجاری آزاد بین المللی شده مطرح کرد: صحبت های اخیر ترامپ درباره محدودیت ها و تعرفه های جدید حاکی از این است که آمریکا نمی تواند دوگانه بازی کند و در عین محدودیت به دنبال استفاده از عواید تجارت آزاد در دنیا نیز باشد.

کد خبر: ۱۶٬۱۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha