۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۲
وضعیت شکننده صنعت در برابر قطع برق| مسئول ضرر و زیان صنعتگران کیست؟
بازار گزارش می‌دهد؛

وضعیت شکننده صنعت در برابر قطع برق| مسئول ضرر و زیان صنعتگران کیست؟

مشهد- یکی از مشکلاتی که صنایع کشور سالانه با ورود به فصل گرما با آن مواجه می‌شوند، موضوع قطعی برق بدون برنامه و تعطیل شدن‌های گاه و بی گاه به دلیل خاموش شدن ماشین‌آلات و خطوط تولید است.

بازار؛ گروه استان ها: کمبود انرژی الکتریسیته یکی از مشکلات تولید است به‌خصوص برای بخش‌هایی که اتکای بیشتری بر انرژی برق‌دارند.

امسال هم مانند سال گذشته با افزایش دما بحث خاموشی‌ها مطرح‌شده است این کار شاید راحت‌ترین راه باشد اما هزینه‌های زیادی را به صنایع، واحدهای تولیدی و همچنین اقتصاد کشور به همراهدارد.

فعالیت برخی صنایع مانند فولاد با توجه به نقشی که در اقتصاد کشور ایفا می‌کنند را باید در زمره مهم‌ترین صنعتی دانست که با قطعی برق دچار مشکل خواهد شد و این مسئله می‌تواند باعث کاهش تولید و حتی تعطیلی برخی واحدهای فولادی شود؛ مسئله‌ای که منجر به ورود خسارات زیادی به صنایع به‌ویژه صنایع کوچک ازجمله آسیب دیدن دستگاه‌های صنعتی، استهلاک دستگاه‌های خط تولید، از دست رفتن یک روز کامل کاری و آماده نشدن سفارش‌ها در سال‌های قبل شده است.

دولت نیز هرسال اعلام می‌کند که خسارات وارده را جبران می‌کند اما تاکنون گزارشی مبنی بر جبران خسارات صنایع منتشرنشده است البته طبق گفته فعالان صنعتی، نمی‌توان برآورد دقیق از خسارت ناشی از قطعی برق در صنایع و واحدهای تولیدی داشت چراکه علاوه بر استهلاک دستگاه‌ها، مواد اولیه نیز در حین قطعی برق طی روند تولید خراب می‌شوند.

دراین‌بین با توجه به خسارات و مشکلات زیادی که سال گذشته برای صنایع به وجود آمد، دولت اعلام کرد که برای امسال قطعی برق صنایع با برنامه خواهد بود؛ یعنی برخلاف سال‌های قبل که صنایع حین کار با قطعی برق مواجه می‌شدند امسال قطعی‌ها از قبل اعلام می‌شود و نهایتاً یک روزبه طول می‌کشد.

سم مهلک برای تولیدکنندگان
عضو هیئت‌مدیره انجمن نوردکاران ایران در گفت‌وگو با خبرنگار بازار پیرامون همین موضوع می‌گوید: هزینه دستمزد کارگران، بیمه، مالیات، اجاره از مواردی است که هر واحد صنعتی متقبل می‌شود و در زمان قطعی برق این هزینه‌ها پابرجا است.

وضعیت شکننده صنعت در برابر قطع برق| مسئول ضرر و زیان صنعتگران کیست؟

سید احمد رضوی نیک می‌افزاید: ایجاد چنین وضعیتی برای بخش صنعت مانند سم مهلک است، چراکه با قطعی برق بسیاری از تجهیزات یک واحد صنعتی از کار می‌افتد بنابراین نخستین آسیب چنین رخدادی، قطع تولید است، ضمن آنکه پس از وصل برق این دستگاه‌ها برای راه‌اندازی دوباره نیازمند زمان هستند که بازهم وقفه در چرخه تولید ایجاد می‌شود.

عضو هیئت‌مدیره فولاد نیک صدرای توس به ما می‌گوید: با قطع برق به بخشی از تجهیزات شوک الکتریکی وارد می‌شود که این باعث آسیب به دستگاه‌های برقی می‌شود به‌طوری‌که کوره‌های حرارتی صنایع بزرگ با قطعی برق دچار شوک حرارتی می‌شوند و بازسازی این کوره‌ها میلیاردها تومان هزینه می‌برد.

وی خاطرنشان می‌کند: موارد اشاره‌ شده حداقل آسیب‌ها به صنایع است اما خسارت‌های پیدا و پنهان دیگری نیز از این شرایط به صنعت وارد می‌شود.

وی یادآوری می‌کند: صنایع علاوه بر قطعی برق در چهار ماه گرم سال و فصل تابستان،در آینده نه‌چندان دوری در فصل زمستان شاهد قطعی گاز نیز خواهند بود و مسلماً ادامه این پروسه و قطع مکرر انرژی، صنعت فولاد را از پا خواهد انداخت.

افزایش هزار درصدی حامل‌های انرژی
عضو هیئت‌مدیره انجمن نوردکاران ایران افزایش نابهنگام حامل‌های انرژی شامل برق و هم‌چنین گاز را در دولت جدید آن‌هم به میزان ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ درصد غیرقابل‌تحمل دانسته و اظهار می‌کند: این موضوع قیمت تمام‌شده محصولات نوردی را افزایش داده و عامل گرانی این محصول شده است.

رضوی با اشاره به اینکه حامل‌های انرژی و سایر هزینه‌های خدمات‌رسانی در شهرک‌ها ‌نواحی صنعتی کشور رشد بی‌سابقه و فزاینده‌ای را تجربه کرد ادامه می‌دهد: اساسی‌ترین مشکل واحدهای فولادی کشور قطعی برق است.

وی عنوان می‌کند: قیمت قطعات و تجهیزات برق و الکترونیکی در واحدهای فولادی به‌یک‌باره تا مرز یک هزار درصد افزایش داشته و لذا در این میان نوردکاران و بخش خصوصی بیشترین آسیب را متحمل گردید شدند.

عضو هیئت‌مدیره انجمن نوردکاران ایران اذعان می‌کند: به‌رغم اینکه شعارهای بسیاری در حمایت از واحدهای تولیدی در سال‌های اخیر داده می‌شود اما شاهد نابرابری و نا عدالتی و مانع زایی بر سر راه تولید در بخش‌های مختلف در صنعت هستیم.

خسارت برق به واحدهای صنعتی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در خصوص خسارات ناشی از قطعی برق در بخش‌های تولیدی در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: متأسفانه در طول چند سال اخیر برای توسعه زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری صورت نگرفته است که این مسئله اثرات زیادی را از سال قبل تاکنون در پی داشته و منجر به قطعی برق شده است لذا برای حل این مسئله زمان‌بندی مدیریت بار صورت گرفته است.

امیررضا رجبی افزود: امسال سعی شده تا با انجام زمان‌بندی در سال جاری علاوه بر مدیریت مصرف بار در صنعت برق، فضای تولید نیز با کمترین تنش روبه‌رو شود.

وی با قبول این موضوع که خاموشی‌ها طی سال گذشته برای بخش‌های سیمانی و فولادی مشکلات زیادی را به وجود آورد ادامه داد: اما امسال با توافقاتی که انجام شد زمان‌بندی‌هایی برای قطع برق صنایع صورت گرفت. برای مثال برای واحدهای تولیدی بزرگ مانند فولاد و سیمان محدودیت انرژی از ۱۲ شب تا ۸ صبح برداشته شد.

وی در خصوص تدابیر اندیشیده شده در راستای مدیریت قطعی برق گفت: همان زمان اقداماتی انجام‌گرفته که واحدهای تولیدی را مدیریت کند لذا حوزه صنعت و معدن را تشویق کردیم تا درزمینهٔ ایجاد نیروگاه‌ها سرمایه‌گذاری کنند و حتی برای آن‌ها مصوبه هم گرفته‌ایم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اظهار کرد: واحدهایی که از طریق شرکت‌های صنعتی و معدنی نیروگاه ایجاد می‌کنند نرخ مواد اولیه‌شان مانند گاز معادل نیروگاه‌های دولتی حساب می‌شود و در همین راستا خوشبختانه استفاده دیزل ژنراتورها در حوزه‌ تولید و صنعتی موردتوجه بوده است.

چالش تأمین برق و گاز
رئیس خانه صنعت،معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با بازار مهم‌ترین چالش این روزهای صنایع را تأمین حامل‌های انرژی و تأثیر قیمت آن بر روی تولید عنوان می‌کند.

وضعیت شکننده صنعت در برابر قطع برق| مسئول ضرر و زیان صنعتگران کیست؟

سید حسن حسینی در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: فعالیت‌های تولیدی در حال حاضر ازلحاظ زیرساخت با چالش‌های مختلفی همچون تأمین برق،گاز و زمین مواجه هستند.

وی تأمین زیرساخت‌ها را برای تولید ضروری غیرقابل‌انکار دانسته و به ما می‌گوید: در حوزه تولید و حمایت از فعالیت‌های تولیدی شعارهای متعددی وجود دارد، اما در عمل حمایت و پشتیبانی لازم جهت توسعه این مهم دیده نمی‌شود.

رئیس خانه صنعت،معدن و تجارت خراسان رضوی ضمن تأکید بر لزوم افزایش توجه به عمل‌گرایی بیان می‌کند: اگرچه در طی سال‌های گذشته تلاش مسئولان بر محور رفع مشکلات و موانع اقتصادی هدف‌گذاری شد اما در کشور ما بیش از آنکه به عمل‌گرایی پرداخته شود به شعار دادن توجه می‌شود و مشکلات هم چنان پابرجاست.

حسینی اظهار کرد: با توجه به تحولات عمده‌ رخ‌داده در کشور همچون جابه‌جایی دولت‌ها، کورسوی امیدی جهت تغییر و بهبود شرایط وجود داشت، اما برخی از مشکلات و چالش‌ها در عرصه تولید همچنان وجود دارد.

رئیس خانه صنعت،معدن و تجارت خراسان رضوی ابراز کرد: متأسفانه معضل بزرگی که ما در حال حاضر با آن روبه‌رو هستیم، اقتصادی است که باسیاست درآمیخته شده است زیرا اقتصاد باید مبتنی بر علم باشد، اما متأسفانه در کشور ما جنبه سیاسی به خود گرفته است.

وی افزود: برخی از اقداماتی که از جانب مسئولان ذی‌ربط صورت می‌گیرد همچون رفت‌وآمدهای تجاری و سفر نماینده‌های کشورهای گوناگون به ایران، بارقه امیدی را جهت سامان دادن روابط تجاری و بازرگانی‌مان به ارمغان می‌آورد اما تا زیرساخت‌ها فراهم نشود و به تولید نرسیم کالایی برای صادرات و رقابت در دست نخواهیم داشت.

کد خبر: ۱۶۱٬۱۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • امیری IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
      0 0
      لطف می کنید فقط تشریح می کنید تولید کننده ها لب تیغ ورشکستگی و سرپاموندن دارن راه میرن آقایون تازه فهمیدن سم مهلک .......