۱۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۸
تجهیزات آزمایشگاهی پرکاربرد به همراه کاربرد آنها

تجهیزات آزمایشگاهی پرکاربرد به همراه کاربرد آنها

در این مطلب به معرفی تجهیزات آزمایشگاهی و لوازم آزمایشگاهی پرکاربرد که در بیشتر آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد و از ضروریات اولیه هر آزمایشگاهی است، پرداخته ایم.

به گزارش بازار، اگر مشغول کار در آزمایشگاهی باشید، احتمالا به وسائل و تجهیزات آزمایشگاهی اولیه زیادی برخواهید خورد. در این مقاله تعدادی از آن ها را بررسی خواهیم کرد تا شناخت شما را نسبت به این تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی بالا ببریم.

شیشه آلات آزمایشگاهی

شیشه آلات و ظروف شیشه ای آزمایشگاهی از جمله وسایل پرکاربرد آزمایشگاه ها و سایر مراکز تحقیقاتی می باشند که برای جابجایی، نگهداری و اندازه گیری مواد شیمیایی آزمایشگاهی، مورد استفاده قرار می گیرند. در حال حاضر مراکز و شرکت های بسیاری در زمینه فروش شیشه آلات آزمایشگاهی فعالیت دارند.

شرکت شیمی پژوه سهند نیز یکی از بزرگترین مراکز فروش و عرضه تجهیزات آزمایشگاهی و انواع شیشه آلات (بشر آزمایشگاهی، بالن ژوژه، ارلن، باریل شیشه ای شیردار، استوانه مدرج آزمایشگاهی و…) می باشد که با وجود داشتن سال ها تجربه، متخصصان عزیز را در جهت خرید شیشه آلات آزمایشگاهی یاری می کند و از خدمات پس از فروش بهره‌مند می سازد.

بشر مدرج

یکی از ظروف آزمایشگاهی که در این مقاله به بررسی آن می پردازیم بشر مدرج است. این وسیله را می توانید در بسیاری از آزمایشگاه ها مشاهده کنید. از کاربردهای بشر مدرج می توان به مخلوط کردن، گرم کردن و هم زدن مواد شیمیایی اشاره کرد. جالب است بدانید که بشرهای مدرج چندین ویژگی قابل توجه دارند مثل اینکه بیشتر آن ها لبه حلقه ای دارند که ریختن مواد درون آن را تسهیل می کنند یا به طور مثال در روی ظروف علامت گذاری هایی وجود دارد که برای بدست آوردن حجم مایعات به ما کمک می کند، ولی بهتر است از این وسیله برای اندازه گیری حجم مایعات استفاده نکنیم، چون دقیق نیستند.

بشرها معمولا در روی خود درب ندارند چون طبق مطالب گفته شده ی بالا لبه ی حلقه ای دارند و همچنین اندازه های متفاوت و وسیع. چون در آزمایشگاه بیشتر با مواد شیمیایی سروکار داریم، پس بهتر است برای حل این مشکل از درپوش های شیشه ای استفاده کنیم که مواد درون آن به محیط اطراف نشت پیدا نکرده و یا آلوده نشود.

ارلن مایر

ما به وسیله ی ارلن مایر می توانیم مواد آزمایشگاهی که درون آن ریختیم را مخلوط کنیم بدون آن که ریسک بیرون ریختن آن هنگام چرخاندن زیاد باشد. ارلن مایر دهانه ی باریکی دارد که به وسیله ی آن می توان در صورت نیاز از درپوش های لاستیکی یا شیشه ای استفاده کرد.

در سمت راست این وسیله علامت گذاری هایی وجود دارد که مثل بشر مدرج دقیق نیستند و به طور مثال می توان برای برآورد از آن استفاده کرد! همچنین ارلن مایر قابلیت وصل کردن به پایه حلقه ای را دارد.

توجه کنید که تحت هیچ شرایطی ارلن را دربسته گرم نکنید به این دلیل که در این صورت فشار آن افزایش پیدا کرده و باعث انفجار می شود.

بالن فلورانس (بالن جوشاننده)

بالن فلورانس از لحاظ ظاهری وسیله ای است که ته آن گرد است و گلوی بلندی دارد، نام دیگر این ابزار بالن جوشاننده یا در حال جوش نیز است. در آزمایشگاه این وسیله برای نگهداری مایعات کاربرد دارد که می توان آن را چرخاند و یا گرم کرد. از درپوش های لاستیکی یا شیشه ای هم برای این بالن می توان استفاده کرد.

لازم به تاکید دوباره است که به هیچ عنوان این ظرف را هنگامی که درب آن بسته است گرم نکنید، چون فشار زیاد شده و ممکن است انفجار رخ دهد.

لوله آزمایش

لوله آزمایش لوله ای از جنس شیشه است که یک سر آن باز و سر دیگر بسته است و آن سر بسته ی آن معمولا به شکل گرد است. این وسیله را باید توسط انبر از قفسه برداریم. کاربرد لوله آزمایش معمولا نگهداری نمونه های کوچک آزمایشگاهی است. همچنین از این وسیله می توان برای مقایسه و آزمایش کردن تعداد زیادی از نمونه ها، ارزیابی و مقایسه کیفی استفاده کرد. امکان استفاده از درپوش های لاستیکی و شیشه ای در این وسیله وجود دارد.

لوله های آزمایش درون قفسه هایی در آزمایشگاه نگهداری می شوند، همچنین برای گرفتن و یا حمل آن ها (به علت گرما یا هر دلیل دیگری) از انبر استفاده می کنیم. باز هم توجه کنید که در هیچ شرایطی دست به گرم کردن لوله آزمایش درب بسته نزنید.

بوته ها

بوته ها در آزمایشگاه به ظرف یا فنجانی از جنس سفالی(چینی) می گویند که به وسیله ی مواد تشکیل دهنده ای که دارند قابلیت مقاومت بسیار زیادی در مقابل حرارت بالا را دارا می باشند. این تجهیزات آزمایشگاهی مجهز به درب می باشند و معمولا از آن برای گرم کردن مواد استفاده می شود.

استوانه مدرج

استوانه مدرج وسیله ای است برای تعیین دقیق حجم مایعات که در آزمایشگاه مورد استفاده قرار می گیرد. مانند اکثر وسیله های آزمایشگاه، استوانه مدرج نیز اندازه ها و انواع مختلفی دارد، به این صورت که با کمتر شدن قطر آن، می توان به اندازه ی دقیق تری از حجم مایعات دسترسی پیدا کرد.

شاید برای شما اتفاق افتاده باشد که زمانی که می خواهید حجم مایع درون استوانه را بخوانید، شاهد فرورفتگی در مایع باشید. این پدیده مثل ایستادن شما روی یک ترامپولین است، به این دلیل که اکثر مواقع مایعاتی که اطراف لبه قرار دارند بالاتر از قسمت مرکزی خواهند بود، اینگونه تصورکنید که قسمت مرکزی ترامپولین به سمت پایین فشرده شده و در نتیجه کناره های آن به طرف بالا می آیند. نام دیگر این پدیده گوژی سطح آب است.

برای دقیق و درست خواندن حجم مایعات، پایین ترین نقطه ی گوژی سطح اب را توسط نزدیکترین علامت حرکت داده و حالا سطح استوانه را نگهداشته و بخوانید.

بالن حجمی

یکی دیگر از ابزار های مورد استفاده در آزمایشگاه بالن حجمی است. این وسیله از بالن گرد با گردنه ای بلند و ته صاف تشکیل شده است که برای تعیین حجم دقیق مایعات کاربرد دارد. اگر دقت کرده باشید روی گردنه بالن یک خط کوچک کشیده شده است تا به ما میزانی که می توانیم آن را پر کنیم را نشان دهد. یکی از خصوصیات منحصر به فرد این وسیله این است که درپوش مخصوصی روی آن قرار داده شده است که نمی گذارد هرگونه موادی داخل و خارج شود.

این نکته بر کسی پوشیده نیست که دما بر حجم تاثیر دارد، حالا با توجه به این اطلاعات از آن دسته موادی که دارای نوسان دما هستند (مثل آب گرمی که بعد از گذشت زمانی خنک می شود) بپرهیزید.

پیپت

با این که ما از پیپت های برای کارهای مختلفی استفاده می کنیم، اما بیشترین زمان استفاده از آن ها هنگام اندازه گیری حجم دقیق مایعات و جا به جایی آن ها از یک ظرف به ظرف دیگر است. شکل ظاهری پیپیت اینگونه است که به وسیله ی یک گیره به پایه حلقه ای متصل است.

بورت

بورت وسیله ای است که یک طرف آن کاملا باز است و قسمت پایینی آن نازک و نوک تیز است. در بورت ما قابلیت کنترل کردن میزان مایع ازاد شده از لوله را داریم، بدین شکل که در قسمت بالای دهانه ی زیرین آن دریچه ای قرار دارد که با چرخاندن آن می توان این امکان را فراهم ساخت و همچنین در روی لوله عددهایی را مشاهده میکنید که میزان مایع موجود را نشان می دهد.

بورت از دقیق ترین تجهیزات آزمایشگاهی موجود است، به همین دلیل می توان آن را برای افزودن دقیق مایعات در آزمایشگاه مورد استفاده قرار داد و با تنظیم کردن کرنومتر مقدار مایعی که آزاد می شود را می توان هر چند ثانیه کم کرد. شکل ظاهری بورت هم به صورت اتصال از طریق گیره به پایه های حلقه ای است.

برای محاسبه ی حجم مایع اضافه شده توسط بورت، مقدار اولیه ی بورت را در گوشه ای یادداشت می کنیم، بعد از اضافه کردن مایع، دوباره آن مقداری که باقی ماند را یادداشت می کنیم، سپس مقدار نهایی را از مقدار اولیه کم می کنیم و حالا مقدار مایع اضافه شده بدست آمد.

این نکته را فراموش نکنید که اندازه گیری را از قسمت پایین نقطه گوژی سطح آب انجام دهید.

دستگاه های آزمایشگاهی

ترمومتر

ترمومتر وسیله ای برای اندازه گیری دما است. در جنس های گوناگونی یافت میشود، ممکن است شیشه ای باشد و یا یک ترموکوپل تشکیل شده از فلزات مختلف باشد.

ترازوی آزمایشگاهی

از این وسیله در آزمایشگاه برای توزین مواد شیمیایی استفاده می کنیم. هیچ گاه موادشیمیایی مستقیما روی تعادل قرار نمی گیرند. توجه کنید که مواد در همان موقعیتی که هستند هیچ وقت کالیبره نمی شوند، بنابراین عدم تعادل جابجایی امری بسیار مهم است. بعضی از این ترازو ها این قابلیت را دارند که نگذارند جریان هوا بر روی اندازه گیری تاثیری بگذارد و این کار را با داشتن محفظه ی پلاستیکی که درپوش های کوچکی دارند میسر می سازند. توصیه می شود که هنگام تعادل درب ها بسته باشند.

برای اندازه‌گیری جرم و وزن نمونه‌ها که عموماً وزن کمی دارند، از ترازوی آزمایشگاهی Digital Laboratory Scale استفاده می‌شود. هر چه دقت دستگاه بالاتر باشد کمترین مقدار قابل‌تشخیص آن کوچک‌تر است، به‌طور مثال دقت ترازویی که می‌تواند تا سه رقم اعشار اندازه‌گیری کند از ترازویی که تا دو رقم اعشار قابلیت اندازه‌گیری دارد بیشتر است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید تجهیزات آزمایشگاهی به وبسایت (shimipajouh.com) مراجعه کنید.

کد خبر: ۱۶۱٬۰۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha