۱۹ تیر ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۴
شرایط رونق مجدد بازار رمزارزها | رخدادهای لازم جهت بازگشت بیت کوین
بازار گزارش می دهد؛

شرایط رونق مجدد بازار رمزارزها | رخدادهای لازم جهت بازگشت بیت کوین

بازگشت بازار رمزارزها نیازمند شرایطی است که به نظر می رسد تا زمان عدم مهیا شدن آنها، امکان رونق مجدد این بازار خوشبینانه خواهد بود.

وحید پورتجریشی؛ بازار: با گذشت حدود دو ماه از ریزش سنگین بازار ارزهای دیجیتال و ضرر حاصل از آن برای سرمایه گذاران، طی روزهای اخیر گزارش هایی مبنی بر ادامه احتمالی ریزش ها در ماه جولای منتشر شده و بسیاری از کارشناسان همچنان معتقدند که اصلا ح قیمت در بازار کریپتو همچنان ادامه خواهد داشت.

الیته در این میان، برخی از کارشناسان نیز نسبت به آینده بازار کریپتو طی ماه های آتی خوشبین بوده و معتقدند قرارگیری بیت کوین در کانال ۱۷ هزار دلار در ماه می، کف قیمت این ارز در بازار خرسی فعلی بوده و قیمت ها می توانند از این به بعد رو به بهبود قدم بردارند.

با اینحال، آنچه مسلم است، بازار ارزهای دیجیتال قابل پیش بینی نبوده و همانطور که بسیاری از پیش بینی ها در خصوص آینده قیمت یک رمز ارز در این بازار اشتباه از آب در می آیند، اصل موضوع آینده بازار و بهبود یا ریزش آن نیز قابل پیش بینی نیست و کسی نمی تواند ادعا کند که بازگشت بازار و یا وخیم تر شدن اوضاع قطعا طی هفته ها یا ماه های آینده رخ خواهد داد.

آنچه مهم است بدانیم اینکه بازار کریپتو نیز درست مانند سایر بازارهای مالی به صورت متغیر مستقل عمل نکرده و پیشرفت یا ریزش در این بازار، تا حد زیادی تحت تاثیر عوامل فاندامنتال بیرونی خواهد بود. لذا اکنون این سوال ایجاد می شود که چه عوامل فاندامنتال مهمی بر بازار کریپتو تاثیرگذار بوده و در حقیقت، چه وقایعی باید رخ دهد تا بازار ارزهای دیجیتال به حالت عادی و رونق سال گذشته خود باز گردد؟ در ادامه سعی خواهیم کرد تا مهمترین این عوامل را معرفی نماییم.

ادغام شبکه و راه اندازی اتریوم ۲.۰

درست همانند فروپاشی شبکه ترا و پلتفرم های سلسیوس یا ۳AC، به تعویق افتادن معنادار ادغام شبکه اتریوم، یکی از موضوعاتی بود که هرچند به دلیل فجایع رخ داده در سه مورد مذکور، چندان جلب توجه نکرد، اما حقیقت امر این است که این تعویق نیز یکی از عوامل مهم ریزش در بازار رمزارزها بود.

وقتی صحبت از اتریوم پیش می آید باید به این نکته توجه داشت که نه تنها اتریوم دومین ارز بزرگ بازار محسوب می شود، بلکه بسیاری از ارزهای معروف و حتی صرافی هایی مانند یونی سوآپ بر روی این شبکه فعالیت کرده و در حقیقت، وضعیت شبکه اتریوم دستکم بر نیمی از آلتکوین های بازار تاثیرگذار است.

شرایط رونق مجدد بازار رمزارزها | رخدادهای لازم جهت بازگشت بیت کوین

ادغام یک فرآیند به‌روزرسانی است که گواه اثبات سهام را جایگزین گواه اثبات کار اتریوم می‌کند و با انجام این ادغام (Merge)، اتریوم ۲.۰ کاملا فعال شده ومسیر شاردینگ هموار خواهد شد. از مهر ماه سال گذشته، اتریوم همچنان قرار است فرآیند ادغام انجام داده و و تاریخ انجام چنین ادغامی، دائما به تعویق می افتد.

پیشتر نیز قرار بود فرآیند ادغام تا ماه می انجام شود که تعویق مجدد آن، یکی از دلایل ریزش بازار ارزهای دیجیتال محسوب میشود. طی روزهای اخیر، برخی توسعه دهندگان شبکه اتریوم اعلام کرده اند که ادغام شبکه سپولیا با موفقیت انجام شده و پس از آن نیز شبکه گوئرلی و نهایتا شبکه اصلی یه همان Mainnet در نوبت ادغام قرار دارند.

بر اساس آخرین خبرهای موجود، ادغام اتریوم قرار است در ماه آگوست انجام شده و با توجه به اهمیت اتریوم که پیشتر به آن اشاره شد، راه اندازی این ادغام شبکه، کمک شایانی به قیمت اتریوم، پروژه های فعال روی شبکه آن و همچنین کل بازار ارزهای دیجیتال خواهد کرد.

قانونی سازی صندوق های ETF بیت کوین در آمریکا

شرایط رونق مجدد بازار رمزارزها | رخدادهای لازم جهت بازگشت بیت کوین

یکی از فرآیندهای دیگری که می تواند کمک شایانی به بازگشت بازار کریپتو نماید، قانونی سازی فعالیت صندوق های مبادلاتی – تجاری (ETF) بیت کوین در آمریکا خواهد بود که می تواند منجر به کاربرد گسترده بزرگنترین رمزارز جهان در بازار بزرگترین اقتصاد جهان شود. با اینحال، چنین فرآیندی ساده نبوده و از سال ۲۰۱۷، کمسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) همواره تمام تلاش خود را برای جلوگیری از قانونی سازی صندوق های بیت کوینی به کار بسته است.

در آخرین اظهار نظر مقامات کمیسیون مذکور، «هستر پییرز» از اعضای SEC روز ۷ جولای با انتشار پیامی توئیتری اعلام کرد که مخالفت کمیسیون با قانونی سازی بیت کوین افسانه ای شده است.

اما مهمترین دلایل SEC برای چنین مخالفتی این است که بازار ارزهای دیجیتال به راحتی قابل دستکاری توسط سرمایه داران بزرگ بوده و با این روند، نمی توان از دارایی سرمایه گذاران در این بازار و حفظ آن محافظت کرد. بدیهی است پذیرش صندوق های ETF توسط کمیسوین بورس و اوراق بهادار آمریکا و به دنیال آن، ورود بازیگران سازمانی بزرگ به بازار خرید و فروش بیت کوین در ایالات متحده در کمک به پایان دادن زمستان در بازار ارزهای دیجیتال بسیار تعیین کننده خواهد بود.

سیاست فدرال رزرو آمریکا در خصوص نرخ بهره بانکی
یکی از مخالفین مهم و سرسخت دارایی های دیجیتال، فدرال رزرو آمریکا بوده که البته مخالفت های آن با بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال پیشتر به جایی نرسیده بود. اما آنچه به بازار این دارایی ها لطمه ای سنگین وارد کرد، ورود اقتصاد جهانی و آمریکا به رکود تورمی کم سابقه و وضع سیاست افزایش نرخ بهره بانکی توسط فدرال رزرو به منظور کاهش تورم بی سابقه شکل گرفته در آمریکا طی ۲۰ سال اخیر بوده است؛ موضوعی که نهایتا منجر به حرکت سرمایه گذاران به سمت دلار امن و قفاصله گرفتن از بازارهای پر ریسک مانند ارزهای دیجیتال و طلا شده است.

شرایط رونق مجدد بازار رمزارزها | رخدادهای لازم جهت بازگشت بیت کوین

طبیعی است تا زمان ادامه سیاست افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، سرمایه گذاران ترجیح می دهند در شرایط کنونی اقتصاد جهان، دارایی های خود را هر چند با سود کمتر، در حالت امن دلاری قرار داده و آنها را در بانک های آمریکا سپرده کنند تا اینکه در معرض خطر ریزش و افت ارزش قرار دهند.

پذیرش بیت کوین به عنوان نقدینگی قانونی در کشورها

شرایط رونق مجدد بازار رمزارزها | رخدادهای لازم جهت بازگشت بیت کوین

السالواردور نخستین کشوری بود که در اوج رونق بازار ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۱، بیت کوین را به عنوان ارز رسمی و نقدینگی قابل مبادله قانونی در این کشور معرفی کرده و حتی برای تشویق مردم به سرمایه گذاری بر روی این رمز ارز، پیشنهاد تهیه کیف پول رمزارزی و انتقال اندکی بیت کوین به این کیف پول ها نمود.

السالوادور حتی طی همان ماه های نخست گذشتته از این تصمیم خود، اقدامات بزرگ دیگری برای توسعه و ترویج فرهنگ استفاده از بیت کوین در این کشور نمود که از جمله می توان به استقرار دستگاه های خودپرداز بیت کوین در شهرهای مختلف السالوادور اشاره کرد.

همچنین در آوریل سال ۲۰۲۲، جمهوری آفریقای مرکزی نیز دومین کشوری بود که اقداماتی مشابه با السالوادور را به کار بست. اکنون استفاده از بیت کوین در کشورهای دیگری مانند مکزیک، پاناما، هوندوراس، پرتغال، برزیل، آرژانتین و پاراگوئه قانونی اعلام شده و شهروندان این کشورها امکان مبادله قانونی بیت کوین را در اختیار دارند. شاید همین موضوع منجر به عدم ریزش بیت کوین به قیمت های مد نظر برخی کارشناسان شد که معتقدند بودند قیمت بزرگترین رمزارز بازار می تواند تا ۸ هزار دلار نیز کاهش یابد.

هر قدر تعداد کشورهایی که بیت کوین و یا سایر ارزهای دیجیتال را به عنوان راهکاری پرداخت پول و نقدینگی قانونی بپذیرند بیشتر شود، احتمال خروج بازار کریپتو از وضعیت فعلی افزایش خواهد یافت.

پذیرش همگانی بیت کوین و اتصال به سیستم بانکی

شرایط رونق مجدد بازار رمزارزها | رخدادهای لازم جهت بازگشت بیت کوین

یکی از مشکلاتی که همواره بر سر راه بیت کوین به عنوان ابزاری مشابه پول نقد قرار دارد، عدم پذیرش آن در فروشگاه ها و مراکز خرید مختلف است. هرچند امروزه بسیاری از شرکت های بزرگ جهان مانند ال جی، سامسونگ، تسلا و حتی برخی فروشگاه های زنجیره ای و سوپر مارکتی در اروپای شرقی، ارزهایی چون بیت کوین، دوج کوین، کاردانو و لایتکوین را به عنوان شیوه پرداخت توسط مشتریان قبول می کنند، اما حقیقت امر این است که ارزهای دیجیتال هنوز مانند ارزهای عادی در همه جا قابل پذیرش نیستند و همچنین ارتباط آنها با اکثر شبکه های اعتباری و حساب های بانکی قطع است.

لذا همگانی شدن استفاده از ارزهای دیجیتال تنها در صورتی امکانپذیر خواهد شد که اولا بانک ها به صورت گسترده اقدام به اتصال آنها به شبکه های مختلف مالی خود نمایند و ثانیا، این ارزها همانند پول نقد در همه جا قابل پذیرش باشند.

کد خبر: ۱۶۰٬۹۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      0 0
      دیروز ۱۵ دلار بیت کوین میخریدم گفتم فردا معلوم نی ...امروز ۱۰ دلار میخرم نقد ..هر کسی داره این ۲۰رقم کد رو به ۱۵ دلار اسکناس با ارزش ... دیگه اتیش زدم ... فردا معلوم نی ده تا هم بخرما بشتابید پینوکیو هایی که فریب گربه نره و روباه مکار رو خوردید این زمین به کسی ددخت سکه نداده اما من امروز میدم ۱۵ دلار