۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۹
افزایش قیمت دام در بازار خراسان جنوبی| سود جویی دلالان و دست خالی دامداران
بازار گزارش می دهد؛

افزایش قیمت دام در بازار خراسان جنوبی| سود جویی دلالان و دست خالی دامداران

بیرجند-فرصت چندانی تا بردن قربانی به قربانگاه باقی نمانده و عید بزرگ مسلمانان در راه است اما سودجویی دلالان بر بازار دام در خراسان جنوبی در سایه کمرنگ بودن نظارت ها اثر نامطلوبی گذاشته است.

بازار، گروه استان ها: تا بردن قربانی به قربانگاه فرصت چندانی باقی نمانده است. عید بزرگ مسلمانان در راه است و بازار دام پر تکاپو تر از هر موقع به چشم می آید. اگر چه چند سالی است بازار دام و گوشت نامتعادل است و اوضاع نابسامان نهاده ها و گرانی های بی حد و حصر بر بازار دام اثر نامطلوبی گذاشته است دامن اما رسم قربانی سبب می شود تا کمی از احتیاط کردن ها برای خرید دام و گوشت کم شود. بازار دام به تکاپو افتد، رنگ و رویی تازه به خود بگیرد و خرید و فروش ها جریان بیشتری داشته باشد.

افزایش قیمت ها در آستانه عید
در آستانه عید قربان گذری به بازار دام داریم. دامدارن در کنار گلایه از شرایط خشکسالی و مرگ و میر دام هایشان نیم نگاهی به بازار نهاده، کمبود و گرانی آن دارند و عید قربان را فرصتی مناسب برای فروش دام زنده خود می دانند.

حبیبی، دامدار نهبندانی در گفتگو با خبرنگار بازار بیان کرد: دام زنده برای فروش بسیار است چرا که خشکسالی و گرانی نهاده سبب شده تا قدرت پرورش نداشته باشیم و دام خود را برای فروش به بازار عرضه کنیم.

وی ادامه داد: قیمت هر کیلو دام زنده تا پیش از عید قربان ۶۷ تا ۷۰ هزار تومان بود و این روزها و در آستانه عید قربانی کمی قیمت ها بیشتر شده است.

وی افزود:‌ البته برای ما دامداران شرایط فرقی نمی کند چرا که خود نمی توانیم دام را به میدان دام برده و مستقیم بفروشیم. بنابراین در آستانه عید جنب و جوش دلالان و واسطه ها بیشتر می شود و دام را با نرخ همیشگی و پایین از دست دامدار که چاره ای جز فروش در این خشکسالی و گرانی نهاده ندارد، می فروشد.

افزایش قیمت دام در بازار خراسان جنوبی | سود جویی دلالان و دست خالی دامداران

وی با بیان اینکه ما دام زنده را به بهای پایین تر به مدت سال می فروشیم، گفت: یعنی پول نقدی به ما پرداخت نمی شود.

به اظهار وی در این اعیاد باز هم دلالان سود می برند و سودی نصیب دامدار نمی شود.

بررسی میدانی خبرنگار بازار نشان می دهد که گرانی دام سبب شده است تمایل مردم برای خرید دام زنده کاهش یابد زیرا این روزها قیمت هر گوسفند به گفته فروشندگان در کمترین حالت حدود دو میلیون تومان است.

خریدار دام زنده هم از بلبشو بازار دام در آستانه عید قربان می گوید و بیان داشت: قیمت هر کیلو دام زنده بالای ۶۵ هزار تومان است و قیمت یک دام با وزن پایین بیشتر از یک و نیم و دو میلیون است.

سودجویی دلالان
در میدان دام هم اگر چه چندان رونقی نیست اما در آستانه عید قربان کمی جنب و جوش ها بیشتر شده است.

فرد حاضر در میدان دام با بیان اینکه یک روز مانده به عید خرید و فروش ها بیشتر است، می گوید: البته قیمت دام در دقیقه ۹۰ بیشتر می شود و سودجویی ها به راه است.

قیمت دام در بازار ثبات ندارد و مدام در حال تغییر است. البته در آستانه عید این تغییرات بیشتر است و البته نظارت ها هم چندان چنگی به دل نمی زند و قیمت ها توافقی است

به گفته وی افرادی که در آستانه عید قربان به دنبال قربانی کردن دام برای تازه متوفی هستند طبق رسوم به دنبال نوع خاصی از دام هستند و همین هم سبب می شود قیمت دام نر بالاتر از حد معمول باشد.

وی اظهارداشت:‌ قیمت دام در بازار ثبات ندارد و مدام در حال تغییر است. البته در آستانه عید این تغییرات بیشتر است و البته نظارت ها هم چندان چنگی به دل نمی زند و قیمت ها توافقی است.

احمد حسن زاده شهروند بیرجندی هم گفت:‌چند روزی است برای قربانی به دنبال دام زنده هستیم. اما هر جا قیمت متفاوت است و بین ۷۰ تا ۹۰ هزار تومان قیمت ها متغیر است.

یکی از فعالان میدان دام بیرجند هم قیمت دام زنده را در میدان دام بسته به جنسیت دام بین ۴۰ تا ۹۰ هزار تومان اعلام می کند و می گوید:‌ دام مناسب برای ذبح و قربانی عید قربان که بیشتر میش و گوسفند نر است بسیار در بازار کم است چرا که بیشتر این دام ها به سبب قیمت بهتر راهی استان های همجوار مانند سیستان بلوچستان می شود.

به اظهار افضلی قیمت هر کیلو بز و میش و به اصلاح دام ماده بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان و قیمت دام نر بسته به گوسفند یا میش بین ۷۵ تا ۹۰ هزار تومان است.

وی با بیان اینکه این قیمت ها ممکن است کمی تا روز عید قربان تغییر کند، گفت: قیمت خرید یک گوسفند با پایین ترین نرخ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و بالاترین نرخ هم بیشتر از چهار میلیون تومان است.

با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های دامی و خشکسالی چندین ساله در خراسان جنوبی دامداران مجبور به فروش دام های خود هستند اما دلالان بیشترین سود را در شرایط ایجاد شده می برند و دست دامداران خالی مانده است.

کد خبر: ۱۶۰٬۹۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha