۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱
سیاست جدید اروپا برای پروژه های گاز طبیعی و انرژی هسته ای| شرایط سبز مهیا می شود
بازار گزارش می دهد؛

سیاست جدید اروپا برای پروژه های گاز طبیعی و انرژی هسته ای| شرایط سبز مهیا می شود

پارلمان اروپا تصویب نهایی سیاست جدیدی را صادر کرد که به برخی از پروژه‌های انرژی هسته‌ای و گاز طبیعی اجازه می‌دهد برای دسترسی به وام‌های کم بهره و سایر تسهیلات واجد شرایط «سبز» شوند.

بازار؛ گروه بین الملل: در اقدامی که تعجب بسیاری را برانگیخت، پارلمان اروپا تصویب نهایی سیاست جدیدی را صادر کرد که به برخی از پروژه‌های انرژی هسته‌ای و گاز طبیعی اجازه می‌دهد برای دسترسی به وام‌های کم بهره و حتی برخی یارانه‌های دولتی واجد شرایط «سبز» باشند.

قانون جدید شامل پروژه‌های گاز طبیعی و هسته‌ای واجد شرایط در فهرست فعالیت‌های اقتصادی زیست‌محیطی اتحادیه اروپا می‌شود، پروژه‌هایی که هم به حل بحران بزرگ انرژی کنونی اروپا کمک می‌کنند و هم به اهداف اقلیمی و انرژی اتحادیه اروپا برای سال ۲۰۳۰ کمک می‌کنند.

نمایندگان مجلس با ۳۲۸ رأی موافق در مقابل ۲۷۸ رأی مخالف و ۳۳ رأی ممتنع به پذیرش سیاست نهایی رأی دادند. قانون جدید از اول ژانویه ۲۰۲۳ اجرایی خواهد شد و تا آن زمان قاره اروپا در میانه زمستان آینده خواهد بود. چندین کشور اتحادیه اروپا، از جمله آلمان، در تلاش برای به دست آوردن منابع جدید تامین گاز طبیعی هستند، زیرا حجم واردات از روسیه کاهش یافته است و باعث شده است که سطح ذخیره سازی به سطوح بسیار پایینی برسد.

خط لوله نورد استریم ۱ روسیه که در هفته های اخیر جریان آن تنها به ۴۰ درصد از ظرفیت کاهش یافته است، قرار است از ۱۱ تا ۲۱ ژوئیه به طور کامل برای تعمیر و نگهداری دوره ای متوقف شود. تحلیلگران گلدمن ساکس در یادداشتی گفتند که انتظار ندارند پس از اتمام تعمیرات، خط لوله به ظرفیت کامل خود بازگردد.

تحلیلگران به سرمایه گذاران گفتند: «در حالی که ما در ابتدا بازیابی کامل جریان نورد استریم یک را پس از رویداد تعمیر و نگهداری آتی آن فرض می‌کردیم، دیگر این مهم را محتمل‌ترین سناریو نمی‌دانیم». اگر انتظارات گلدمن محقق شود، آماده سازی انرژی اروپا در زمستان بدیهی است که چالش برانگیزتر خواهد شد.

تلاش برای تامین گاز بیشتر از منابع غیر روسی همچنین آگاهی آلمان و اتحادیه اروپا را در مورد کمبود واردات و تسهیلات گازی سازی مجدد این قاره برای گاز طبیعی مایع (LNG) افزایش داده است. در حالی که سیاست جدید برای طبقه‌بندی بسیاری از پروژه‌های گاز طبیعی به‌عنوان «سبز» با مجموعه‌ای از معیارهای زیست‌محیطی سخت‌گیرانه همراه است که باید رعایت شوند، احتمالاً منابع سرمایه‌ای اضافی را برای تأمین مالی چنین پروژه‌های بزرگ و چند میلیارد دلاری آزاد می‌کند. تا حدودی طعنه آمیز، دولت آلمان مخالفت خود را با این سیاست به علت مخالفت با تلاش های خود برای بازنشستگی معدود نیروگاه های هسته ای اعلام کرد.

بسیاری از منتقدان، سیاست جدید را معادل نوعی «شستشوی سبز» می‌دانند و این ایده را به سخره می‌گیرند که پروژه‌های انرژی تولید شده توسط گاز طبیعی، سوخت فسیلی یا انرژی هسته‌ای بدون انتشار می‌توانند واقعاً «سبز» باشند

بسیاری از منتقدان سیاست جدید، آن را معادل نوعی «شستشوی سبز» می‌دانند و این ایده را به سخره می‌گیرند که پروژه‌های انرژی تولید شده توسط گاز طبیعی، سوخت فسیلی یا انرژی هسته‌ای بدون انتشار می‌توانند واقعاً «سبز» باشند.

این سیاست جدید در برابر اهداف جنبش سرمایه‌گذاران ESG است که در ۱۵ سال گذشته برای جلوگیری از سرمایه‌گذاری در پروژه‌های سوخت‌های هسته‌ای و سوخت‌های فسیلی تلاش کرده است و به ایجاد بازار نفت خام با کمبود عرضه کمک کرده است. گسترش بحران جهانی انرژی چشم‌انداز این جنبش را تحت الشعاع قرار داد زیرا شرکت‌هایی بزرگ درصدد شروع به افزایش سهام خود در صنعت نفت و گاز سودآوری هستند که عملکرد قابل‌توجهی نسبت به بازار کلی در طول سال ۲۰۲۲ داشته است.

این سیاست همچنین با سیاست‌های دولت بایدن در تضاد است. با توجه به این موضوع، جالب است که ببینیم آیا این اقدام اتحادیه اروپا در ماه‌ها و سال‌های آینده تأثیراتی در ایالات متحده خواهد داشت، به خصوص اگر جمهوری‌خواهان در انتخابات نوامبر امسال در هر یک یا هر دو مجلس کنگره اکثریت را به دست آورند.

بدیهی است که جنگ روسیه در اوکراین انگیزه بزرگی در پشت تصویب نهایی سیاست جدید بود، اما مهم است که توجه داشته باشیم این پیشنهاد یک سال پیش، بسیار قبل از اینکه ولادیمیر پوتین شروع به جمع آوری نیروها و تجهیزات سخت افزاری در امتداد مرز روسیه با اوکراین کند، مطرح شد. در آن زمان، به طور فزاینده ای آشکار می شد که مفهوم جایگزینی انرژی گاز طبیعی، هسته ای و سایر انرژی های فسیلی با انرژی بادی و خورشیدی یک تصور واقع بینانه نبود.

به نظر می‌رسد تصویب نهایی این سیاست جدید توسط پارلمان اروپا منعکس‌کننده بازگشت کلی به چشم‌انداز واقعی‌تر برای آینده است و انتقال انرژی بسیار چالش‌برانگیزتر و پیچیده‌تر از آن چیزی است که کشورهای عضو در ابتدا تصور می‌کردند.

کد خبر: ۱۶۰٬۸۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha