۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۸
متروپل های تبریز در انتظار ایمن سازی
یادداشت؛

متروپل های تبریز در انتظار ایمن سازی

تبریز- «طبق آخرین آمار اکنون ۲۰۰ ساختمان ناایمن در شهر تبریز وجود دارد که باید تخلیه و ایمن سازی شوند» این جمله بخشی از یادداشت طاهر خیری فعال رسانه ای برای بازار است.

طاهر خیری؛ بازار: تبریز به عنوان دومین شهر بلند مرتبه کشور، در سال های اخیر شاهد ساخت و ساز های غیرمجاز بوده است. سیاست های غلط شهرسازی و فروش شهر در گذشته، اکنون معضلی به نام ساخت و سازهای غیرمجاز سلامت و امنیت شهروندان را تهدید می کند به طوری که طبق گفته یکی از اعضای شورای شهر تبریز جدولی از این ساخت و سازهای در شرف ساخت بسیار زیاد است.

در کنار این معضل حاد اما معضل دیگری به نام ساختمان های ناایمن در کلانشهر تبریز وجود دارند که می توانند با یک تلنگر حوادث طبیعی و خطای انسانی فاجعه آفرین باشند. طبق آخرین آمار اکنون ۲۰۰ ساختمان ناایمن در این شهر وجود دارد که باید تخلیه و ایمن سازی شوند.

زنگ خطری که سالهاست به صدا در آمده است و مدیریت شهری قبل از اینکه حادثه ای به وقوع بپیوندد با اتخاذ تدابیری در نوسازی و ایمن سازی ساختمان های ناایمن جدی باشد تا مبادا روزی برسد که ساختمانی مشابه متروپل آبادان ریزش کند و مسئولان شهری دنبال مقصر بگردند.

بافت های فرسوده و ساختمان های چند مرتبه که در حاشیه شهر و بدون مجوز ساخته شده اند هر کدام می توانند برای بیش از ۴۰۰ هزار نفر از ساکنان این ساختمان ها خطر زا باشند. عدم رعایت نکات فنی و مهندسی در ساخت و سازها حوادث مرگباری را به همراه داشته که انفجاز گاز در منطقه عباسی تبریز، فوت و زخمی شدن تعدادی از همشهریان تنها نمونه ای از این بی مبالاتی در ساخت و سازها است.

به نظر می رسد مدیریت شهری به جای شهرفروشی و کسب درآمد، با همکاری سازمان نظام مهندسی در اندیشه ایمن سازی بناهای در معرض خطر ریزش با اولویت ساختمان های بلند مرتبه باشد.

واقعیت این است که ریزش ساختمان متروپل آبادان اهمیت نظارت دقیق بر ساخت و سازهای شهر و جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز را دوچندان کرده است و مدیریت شهری باید در این زمینه به وظیفه قانونی خود عمل کند.

ساختمان های با کاربری تجاری بسیاری در اطراف بازار تبریز وجود دارند که قبل از انقلاب ساخته شده اند و پس از سالها اکنون کهنگی از صورت شان می بارد. هیچ مسئولی هم سراغی از این ساختمانهای قدیمی نمی کند. متاسفانه این ساختمانها ایمنی لازم را ندارند و فاقد تجهیزات آتش نشانی جهت خاموش کردن شعله های آتش دارند.

پاساژ امت پنج طبقه است و ۵۰ سال قدمت دارد. ساختمانی که اکنون کلنگی ست اما به زور پول سرپا مانده است. مالک این مکان تجاری به هشدارها و مسائل امنیتی بی توجهی می کند. به گفته کسبه حتی یک کپسول آتش نشانی در پارکینگش وجود ندارد و خروجی دوم نیز بسته شده است. معلوم نیست کسبه و مشتریان این مکان تجاری در مواقع اضطراری و بروز حادثه چه باید بکنند.

تنها ساختمان ناایمن امت نیست که سلامت و امنیت شهروندان را تهدید می کند. نمای شیشه ای برج بلور در آبرسان و نماهای رومی برج های شهر نیز علاوه بر اینکه به هویت و بافت تاریخی تبریز خدشه وارد کرده اند، به عاملی برای وقوع حوادث شهری تبدیل شده اند.

انتظار از مدیریت شهری، شورای شهر تبریز و مسئولان راه و شهرسازی این است که با مدیریت قبل از بحران، بساط دلالی در ساخت و سازهای غیرمجاز را برچینند و حکم تخلیه ساختمان های ناایمن را بگیرند. علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد.

کد خبر: ۱۶۰٬۸۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha