۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۶
دوئل گرانی و میوه! | قیمتها نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد گران تر شد
بازار از وضعیت قیمت میوه در فارس گزارش می دهد؛

دوئل گرانی و میوه! | قیمتها نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد گران تر شد

شیراز- میوه، پوست مردم را کنده است. حال و هوای سینی های میوه های هفت رنگ تابستان، زمستان است و زور کسی به خرید نمی رسد و سبدهای خرید مردم فارس، آب رفته است.

بازار؛ گروه استانها: بر اساس مشاهدات میدانی «بازار»، قیمت هر کیلوگرم گیلاس در میوه فروشی های کلانشهر شیراز از ۹۰ هزار تومان شروع می‌شود و به ۱۱۰ هزار تومان هم می‌رسد.

اگر بخواهید انبه، شلیل، هلو، موز و انگور سیاه بخرید، بابت هر کیلوگرم از این میوه ها باید بین ۴۵ تا ۶۵ هزار تومان، پول پرداخت کنید. در حال حاضر سیب گلاب، ارزانترین میوه موجود در بازار است که قیمت آن بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان، بازی می کند.

اگر هم هوس خوردن خربزه، طالبی و هندوانه به سرتان بزند باید بیش از ۶۰ هزار تومان، حوالهِ دخل میوه‌فروش کنید تا کامتان به خوردن این میوه ها شیرین شود. قیمت گوجه فرنگی، خیار سبز، سیب زمینی، پیاز، هویج و سبزیجات هم از قافله، عقب نمانده و بسیاری از مردم توان خرید ندارند و با دیدن قیمت ها سرگیجه می گیرند.

برخی مردم معتقد هستند بازار میوه به حال خود رها شده و اغلب میوه فروش ها، سودهای خود را مطابق با قیمت خرید و بر اساس فاکتور دریافتی از میدان میوه و تره بار، اعمال نمی‌کنند.

برخی میوه فروش ها در نرخ گذاری قیمت‌ها، سلیقه‌ای عمل می کنند
هادی حیدری، یکی از شهروندان شیرازی باور دارد که گرانی، طعم ترش و شیرین میوه ها را از یاد مردم برده و خیلی ها را در حسرت پوست کندن میوه گذاشته است.

حیدری در گفتگو با «بازار» گفت: میوه در بازار، فراوان است اما مردم قدرت خرید ندارند و برخی میوه فروش ها نیز در نرخ گذاری قیمت‌ها، سلیقه‌ای عمل می کنند.

دوئل گرانی و میوه! | قیمتها نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد گران تر شد

به گفته این شهروند شیرازی، اگرچه نرخ مصوب عرضه محصولات با توجه به قیمت خرید و در نظر گرفتن سود مشخص، همه روز اعلام می‌شود اما بسیاری از واحدهای صنفی نسبت به این مسئله، بی‌توجه هستند.

در واقع میوه فروش ها ملزم به ارائه فاکتور خرید و نصب قیمت در محل دید مشتری هستند تا مردم بتوانند با مقایسه قیمت ها بهترین خرید را انجام دهند اما در عین حال بسیاری از میوه فروش ها از این امر، سر می پیچند.

قیمت میوه با درآمد طبقه متوسط و ضعیف جامعه همخوانی ندارد
حیدری به این نکته نیز اشاره کرد که فصل نوبرانه ها به پایان رسیده و هرچند اکنون بهترین زمان برای کاهش قیمت هاست اما میوه همچنان گران است و با درآمد طبقه متوسط و ضعیف جامعه همخوانی ندارد.

به گفته او قیمت میوه های صادراتی نیز به گرد قیمت های میوه های داخلی نمی رسد و اگر چه برای رسیدن به بازار ایران، مسیری طولانی طی کرده‌اند اما قیمت آنها نسبت به میوه هایی که از جنوبی ترین شهر فارس به شیراز رسیده، کمتر است.

مشکل تولید در حوزه میوه وجود ندارد و گرانی میوه از نظام معیوب توزیع و بی نظارتی بر بازار است

حیدری بر این باور است که در کشور، مشکل تولید در حوزه میوه وجود ندارد و گرانی میوه از نظام معیوب توزیع، بی نظارتی بر بازار و نرخ گذاری های سلیقه ای آب می خورد.

در هر حال میوه فروشان، مجاز به اعمال ۳۰ درصد سود قانونی هستند اما بررسی‌های «بازار» نشان می‌دهد که برخی واحدهای صنفی، افزایش‌های بیش از ۱۰۰ درصدی نیز اعمال کرده‌اند و در این میان، نظارتی بر صحت فاکتورها و یا رعایت سقف ۳۰ درصدی وجود ندارد.

امسال قیمت میوه نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد گران تر شده است
صمد کشاورزی، یکی از میوه فروش های شیرازی در همین رابطه به «بازار» گفت: اجاره مغازه و دستمزد کارگران، افزایش داشته و چون همه اجناس، گران شده میوه هم باید گران فروخته شود. کشاورز از ارائه فاکتور خرید به مشتریان خود امتناع می‌کند و معتقد است افزایش قیمت در بازار میوه در مقایسه با گرانی سایر کالاها منطقی است!

فاصله قیمت میوه از باغ تا میوه فروشی ها بسیار زیاد است
البته بنا به تاکید مهدی زارع، نائب‌رئیس فروشندگان میوه و تره بار شیراز، قیمت میوه بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود و امسال قیمت میوه نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد گران تر شده است.

البته بررسی ها نشان می دهد که فاصله قیمت میوه از باغ تا میوه فروشی ها بسیار زیاد است و کشاورزان و باغداران نیز از این مسئله، گله‌مندند.

افزایش سرسام آور هزینه سبدهای میوه، دستمزد کارگران و کرایه حمل بار
نائب رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره بار شیراز در گفتگو با «بازار»، مهمترین عامل این مسئله را به افزایش قیمت حمل و نقل ربط داد و گفت: هزینه سبدهای میوه، دستمزد کارگران و کرایه حمل بار از باغ تا میدان تره بار و از میدان به خرده فروشی ها دوبرابر شده است.

ابوالقاسم غلامرضاپور عواملی همچون مالیات، اجاره، عوارض، افزایش دستمزد کارگران و بیمه را در گرانی میوه و سبزیجات، دخیل دانست و تاکید کرد که میوه فروش ها این هزینه را به جای آنکه از جیب بپردازند بر روی قیمت میوه اعمال می کنند.

نائب رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره بار شیراز با مقایسه قیمت میوه جات و اقلامی همچون شیرینی که قیمت برخی از انواع آن به کیلویی ۲۰۰ هزار تومان هم می‌رسد، یادآور شد که بهای میوه جات، گران نیست! اگرچه پای بسیاری از مردم در خرید میوه، لنگ می‌زند و توان خیلی‌ها به خرید خیار و هندوانه هم قد نمی‌دهد اما غلامرضاپور معتقد است در مقایسه با سایر کالاها و اقلام موجود در بازار، قیمت میوه، متعادل است.

به گفته این مقام صنفی، صادرات میوه هایی همچون شلیل، هلو و گیلاس به روسیه نیز در گرانی این میوه ها بی‌تاثیر نبوده و همین مسئله، بازار عرضه و تقاضا را به هم ریخته است.

دوئل گرانی و میوه! | قیمتها نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد گران تر شد

در حال حاضر استان فارس در فصل تابستان میوه هایی جز خربزه، طالبی، هندوانه و صیفی جات ندارد و بنا به تاکید غلامرضاپور، میوه های سردرختی همچون آلوزرد، شلیل و گیلاس از شهرهایی مثل شمال به استان، وارد می شود که این مسئله هم در افزایش قیمت میوه بی تاثیر نبوده است.

به قول این مقام صنفی، در سطح میدان میوه و تره بار، قیمت ها مناسب است و مأموران کمیته نرخ گذاری نیز بر قیمت‌ها نظارت دارند و کنترل قیمت‌ها در این محدوده کوچک، سخت نیست.

قیمت هر کیلوگرم هلو و زردآلو در میدان میوه و تره بار شیراز ۳۰ هزار تومان، گلابی ۵۰ هزار تومان است

بنابه تاکید غلامرضاپور در حال حاضر، قیمت هر کیلوگرم هلو و زردآلو در میدان میوه و تره بار شیراز ۳۰ هزار تومان، گلابی ۵۰ هزار تومان، انبه ۵۰ هزار تومان، گیلاس تکدانه ۷۰ هزار تومان و موز نیز ۳۰ هزار تومان است که همین نرخ‌ها در خرده فروشی ها بسیار بیشتر است.

با این حال اما نظارت بر خرده فروشی های شهری که یک سرِ آن به گویم و اکبرآباد و یک سرِ آن به میانرود و پل فسا ختم می شود، کار آسانی نیست و همین عامل نیز آب به آسیاب بسیاری از سودجویان ریخته است.

مسئله این است که بسیاری از مردم، طعم میوه ها را از یاد برده اند و معلوم نیست دوئل گرانی با میوه تا کجا ادامه دارد. میوه از سبد خرید خیلی ها حذف شده و تشنج در این بازار، سلامتی مردم را نیز نشانه رفته بر این اساس ضرورت دارد کنترل دقیقی بر روی قیمتها و بازار انجام شود.

کد خبر: ۱۶۰٬۸۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      0 0
      واقعا مزه میوه ازیادمون رفته خداازرئیسی وباعث بانی این گرانیهانگذزه گناه مردم گردن رئیسی که نمیتونه مملکت رواداره کنه