۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۸
سیر نزولی صادرات فرش دست بافتِ گلستان
مدیرعامل اتحادیه فرش دستباف گلستان خبرداد؛

سیر نزولی صادرات فرش دست بافتِ گلستان

گرگان- ابطحی، مدیرعامل اتحادیه فرش دستباف گلستان از کاهش صادرات فرش دست بافت خبرداد و گفت: علت عمده کاهش صادرات فرش تحریم هاست.

ابوالفضل ابطحی در گفتگو با خبرنگار بازار از کاهش صادرات فرش دست بافت خبرداد و اظهارکرد: علت عمده کاهش صادرات فرش تحریم هاست.

مدیرعامل اتحادیه فرش دستباف گلستان، افزود: وقتی شرایط تحریم حاکم است، نمیتوانیم به کل بازار هدف محصول ارائه کنیم.

وی ضمن تاکید بر اینکه ۳۵ درصد بازار فرش دست بافت در آمریکاست، خاطر نشان کرد: تحریم ها اجازه انتقال ارز را نمی دهد در نتیجه نمی توانیم در پروسه صادرات موفق عمل کنیم.

ابطحی در خصوص سفارش پذیری فرش، افزود: وقتی انتقال ارز انجام نگیرد، در قیمت تمام شده محصول و امر سفارش پذیری دچار مشکل می شویم .

وی همچنین تنوع کف پوش در بازار را از دیگر علل کاهش صادرات فرش در جهان عنوان کرد و گفت: تنوع در طرح های کف پوش ها تقاضای فرش دست بافت را کم کرده است.

همچنین به گفته مدیرعامل اتحادیه فرش دستباف استان گلستان، حذف ارز ترجیحی در پیمان سپاری صادرات فرش نیز خلل ایجاد کرده است .

وی بیان کرد: با حذف ارز ترجیحی هزینه ترانزیت فرش دو برابر شده است و این امر برای تجار صرفه اقتصادی ندارد.

ابطحی با بیان اینکه عدم کارگاه های متمرکز باعث هدر رفت ظرفیت تولید فرش در کشور است، خاطرنشان کرد: باید فرهنگ کارگاه های متمرکز فرش بافی را در ایران جا بیاندازیم تا در تولید و در نهایت صادرات عملکرد مناسبی داشته باشیم.

وی ادامه داد: وجود کارگاه های متمرکز در کشورهایی مانند پاکستان موحب شده تا در امر تولید و صادرات بهتر از ایران عمل کنند.

به گفته مدیرعامل اتحادیه فرش دستباف استان، کارگاه های فرش بافی در گلستان به صورت خانگی دایر است باید این کارگاه ها را تجمیع کرد تا بتوانیم محصولی با کیفیت بیشتر و هزینه تولید کمتر داشته باشیم و موانع در امر سفارش پذیری رفع شود.

وی در خاتمه با بیان اینکه فرش خوش نگار دست بافت ایران به کشور هایی مانند ایتالیا، آمریکای جنوبی، لبنان، مکزیک صادر می شود، اظهار کرد: باید دولت برای ایجاد کارگاه های فرش بافی امکاناتی را پیش بینی کند تا بتوانیم در بازار رقابت پیروز شویم.

کد خبر: ۱۶۰٬۸۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha