۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴
اعتبار اسنادی پروژه نیروگاه سیریک در مرحله افتتاح قرار گرفت

اعتبار اسنادی پروژه نیروگاه سیریک در مرحله افتتاح قرار گرفت

خائفی نژاد، مجری نیروگاه سیریک گفت: برای ساخت نیروگاه سیریک برای سال ۲۰۲۲ حدود ۷۳ میلیون یورو اعتبار در نظر گرفته شده که با هماهنگی بین بانک های عامل دو طرف ال سی پروژه در شرف افتتاح است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: بر اساس قراردادی که بین دو کشور ایران و روسیه برای ساخت نیروگاه سیریک امضا شده قرار بوده که در سال ۲۰۲۲ حدود ۷۳ میلیون یورو اعتبار برای این پروژه اختصاص پیدا کند که با حل گشایش و فعال شدن ال سی این موضوع به زودی محقق می شود.

مجری نیروگاه سیریک ادامه داد: البته با توجه به اینکه انجام کار زودتر از زمان اعلامی شده آغاز شده بود، از برنامه ریزی زمانی عقب نیستیم.ضمن اینکه فعالیت های تسطیع و تحکیم بستر در جریان است.

به گفته خائفی نژاد در صورتی که مشکل گشایش ال سی حل شود، در حال حاضر ۴ الی ۵ میلیون یورو از منابع قابل جذب است که با ورود تجهیزات به کارگاه و افزایش سرعت فعالیت های اجرایی مبالغ بیشتری جذب خواهد شد.

مجری نیروگاه سیریک در پاسخ به این سوال که آیا جنگ روسیه و اوکراین در روند انجام پروژه تاثیر گذار بوده یا خیر، گفت: به هر صورت در بحث تامین تجهیزات حمل کالا و موضوعات بانکی محدودیت هایی پیش آمده که در تلاشیم با هماهنگی طرف روس مشکلات را حل کنیم تا تاثیری در اجرای پروژه اتفاق نیافتد.

او همچنین درباره روند دریافت اعتبارات سال ۲۰۲۱ گفت: روند گشایش ال سی و دریافت اعتبارات هم پارسال به همین روال صورت گرفت. ما در صدد هستیم که با هماهنگی وزارت اقتصاد و بانک مرکزی مشکلات را حل کنیم.

به گفته خائفی نژاد، اعتبارات اسنادی (LC) پروژه نیروگاه سیریک در سال ۲۰۲۱ بازگشایی شد و بودجه سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۶.۲ میلیون یورو از سوی دولت روسیه از طریق بانک روسی پرداخت شده است. گزارش های دریافتی و همچنین بازرسی های انجام شده نشان می دهد که ساخت تجهیزات در مسکو طبق روال در حال انجام بوده و مشکلی از این جهت وجود ندارد

این مقام مسئول همچنین درباره روند ساخت تجهیزات در روسیه گفت: گزارش های دریافتی و همچنین بازرسی های انجام شده نشان می دهد که ساخت تجهیزات در این کشور طبق روال در حال انجام بوده و مشکلی از این جهت وجود ندارد.

گفتنی است این نیروگاه دارای چهار واحد بخار ۳۵۰ مگاواتی با راندمان ناخالص حدود ۴۶ درصد است. بویلر نیروگاه از نوع Super Critical یکبار گذر با سوخت اصلی گاز و تامین آب مورد نیاز نیروگاه از دریا صورت خواهد گرفت که برای تامین آب مصرفی نیروگاه، آب شیرین کن MED با ظرفیت خروجی ۲۱۰ مترمکعب در ساعت در دستور کار قرار گرفته است. مدت زمان قرارداد تا تحویل دائمی نیروگاه ۵۵ ماه در نظر گرفته شده که سنکرون اولین واحد نیروگاهی با شبکه برق کشور حدود ۴۱ ماه پس از شروع قرارداد خواهد بود.

مبلغ کل قرارداد پروژه سیریک ۱.۴ میلیارد یورو بود که ۸۵ درصد آن از وام دولت روسیه و ۱۵ درصد آن نیز از سوی ایران تامین می‌شود، به تازگی نیز احسان خاندوزی وزیر اقتصاد از اختصاص اولین خط اعتباری از سوی روسیه برای نیروگاه سیریک خبر داد و گفت: باتوجه به اهمیت تعامل با کشورهای همسایه و منطقه‌گرایی به فاصله کمی از سفر رئیس جمهور به روسیه و طی مذاکرات صورت گرفته اخیرا نامه‌ ای به وزارت اقتصاد رسیده که بیانگر اختصاص اولین خط اعتباری از روسیه برای نیروگاه سیریک است و در ادامه تخصیص‌های دیگر انجام خواهد شد.

نیروگاه بخاری سیریک در ۱۴۰ ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮی ﺷـﺮق ﺷﻬﺮﺳـﺘﺎن ﺑﻨـﺪرﻋﺒﺎس در ساحل دریای عمان و در زمینی به مساحت ۱۹۹ هکتار قرار دارد.

کد خبر: ۱۶۰٬۷۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha