۱۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۷
پیش نیازهای توسعه روستایی استان سمنان | اهمیت مثلث آب، سرمایه و برنامه‌ریزی
بازار گزارش می‌دهد؛

پیش نیازهای توسعه روستایی استان سمنان | اهمیت مثلث آب، سرمایه و برنامه‌ریزی

سمنان- توسعه روستایی در استان سمنان پیش نیازهای متعددی دارد اما مهمترین آنها را می‌توان آب، جذب سرمایه یا ایجاد رغبت بین سرمایه گذاران و در نهایت برنامه‌ریزی مدون دانست.

بازار، گروه استان‌ها: روستاهای استان سمنان دارای مزیت های اقتصادی پرشماری هستند تقریباً تمام معادن فلزی و با اهمیت استان در روستاها قرار دارند و برای مثال یک روستای فرومد در شرقی‌ترین منطقه استان سمنان ۲۰ درصد کل کرومیت ایران را در خود جای داده است.

از سوی دیگر گردشگری و کشاورزی و باغداری در کنار دامداری و صنایع تبدیلی خرد مانند فرآوری محصولات معدنی، کشاورزی، باغی، علوغه و نهاده‌های دامی، مرغ و تخم مرغ و ... از جمله دیگر مزیت‌های اقتصادی روستاهای استان هستند اما آنطور که کارشناسان اعتقاد دارند، در این استان نتوانسته‌ایم به خوبی از ظرفیت ها بهره بگیریم.

توسعه روستایی در استان سمنان پیش نیازهای متعددی دارد اما مهمترین آنها را می‌توان آب، جذب سرمایه یا ایجاد رغبت بین سرمایه گذاران و در نهایت برنامه‌ریزی مدون دانست برنامه ریزی که بتواند مزیت های اقتصادی تک تک روستاهای استان را با کار کارشناسی معرفی و احصا کند و سپس گروهی از کارشناسان بتوانند آن را معرفی نمایند.

نیازهای توسعه روستایی
آنطور که علی مرتضوی فعال بازار روستایی در شرق استان سمنان به خبرنگار بازار، می گوید: متاسفانه ما نتوانسته‌ایم آنچنان که باید و شاید ظرفیت های روستاهای استان را بشناسانیم برای مثال عسلی که در ابرسج شاهرود تولید می شود به نام عسل سبلان و یا کهکیلویه و بویر احمد و حتی لرستان توزیع می شود چرا که نتوانسته‌ایم داشته هایمان را بشناسانیم.

تقریباً تمام معادن فلزی و با اهمیت استان در روستاها قرار دارند

مرتضوی با بیان اینکه سفال و صنایع‌دستی، فرش و در مجموع هر چیزی که بتوان آن را تولید کرد برعکس فضاهای گردشگری مانند شهمیرزاد یا ابر که نمی‌توان جغرافیای آن را تغییر داد، برندسازی نشده و حتی مردم در درون استان سمنان از آن بی‌خبر هستند چه برسد به کسانی که در دیگر استان ها و کشورها زندگی می کنند.

وی با بیان اینکه دلیل این امر نیز فقدان برنامه‌ریزی در شناساندن داشته ها است، افزود: ما در شهرستانی مانند شاهرود شهری به نام کلاته‌خیج داریم که در تانه بافی و دست بافت ها شهر ثبت شده کشوری است اما فروشگاه های صنایع دستی در همین شهرستان عمده محصولاتشان وارداتی از تهران و دیگر کشورها مانند چین است.

پیش نیازهای توسعه روستایی استان سمنان | اهمیت مثلث آب، سرمایه و برنامه‌ریزی

آبرسانی روستایی
از دیگر مسائل و موانع پیش پای توسعه روستایی باید به آب اشاره کرد مقوله ای که شاید مهمترین مسئله امروز استان باشد. طرح آبرسانی روستایی این روزها توسط دولت و بسیج سازندگی در دستور کار قرار گرفته و برای مثال هفته گذشته در منطقه کوه زر در جنوبی ترین مناطق شهرستان دامغان شاهد آبرسانی بودیم مسئله ای که استاندار سمنان درباره آن به خبرنگار بازار، گفت: مجموعه قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه حضرت قائم آل محمد(عج) و شرکت آبفای استان تلاش خوبی را برای آبرسانی روستایی در دستور کار قرار داده اند تا بتوانیم شاهد مهاجرت معکوس و رونق اقتصادی در روستا باشیم.

نتوانسته‌ایم آنچنان که باید و شاید ظرفیت های روستاهای استان را بشناسانیم

سید محمدرضا هاشمی با بیان اینکه ۳۲۰ روستا تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب استان قرار دارند که آبرسانی پایدار به تمامی روستاهای دارای مشکل، در دستور کار قرار دارد، ابراز کرد: از محل سفر ریاست جمهوری به استان، اعتبارات بسیار خوبی برای برطرف شدن موارد و مسائل مرتبط با آب شرب در روستاهای استان در نظر گرفته شده که می تواند به تثبیت اشتغال و تولید در این استان کمک شایانی کند.

وی همچنین به تلاش ها در راستای توسعه گردشگری نیز اشاره کرد و با بیان اینکه تبدیل استان سمنان از معبر به مقصد گردشگری از جمله سیاست های ما است که در جلسات متعدد به آن تاکید داریم، گفت:
ایجاد کمیته تخصصی گردشگری با محوریت گردشگری روستایی یکی از اقداماتی محسوب می‌شود که در استان با هدف برنامه ریزی کارشناسی در زمینه رفع موانع و مشکلات انجام شده است.

توسعه گردشگری و بومگردی
استاندار سمنان همچنین به رفع موانع پیش پای سرمایه گذاران در حوزه گردشگری به خصوص روستایی اشاره کرد و گفت: گردشگری به واسطه داشته های غنی استان از جمله روستاهای هدف گردشگری می تواند زمینه اشتغال پایداری را در روستاهای استان فرآهم اورد که این امر به مهاجرت معکوس هم منجر می شود.

هاشمی با بیان اینکه زمینه جذب گردشگر در استان در راستای ارتقاء اقتصاد حوزه گردشگری و ایجاد زمینه اشتغال، با اقدامات مناسب در دستور کار قرار دارد و از مدیران دستگاه های ذی صلاح نیز خواسته ایم تا به ای امر اهتمام داشته باشند، بیان کرد: ۱۲۳ واحد اقامتی بومگردی روستایی در استان وجود دارد که بهترین زمینه ها را برای جذب گردشگر به روستاهای استان فراهم کرده اند.

وی درباره تقویت زمینه های دامداری در روستاهای نیز، گفت: طرح جدید دولت برای تامین نقدینگی مورد نیاز علوفه دامداران، تسهیلات دامدار کارت است که خوشبختانه با تعامل بانک کشاورزی دو هزار و ۳۳۲ فقره تسهیلات حمایتی به ارزش بیش از ۲۵۷ میلیارد تومان به متقاضیان پرداخت شده است.

پیش نیازهای توسعه روستایی استان سمنان | اهمیت مثلث آب، سرمایه و برنامه‌ریزی

بدون برنامه کار پیش نمی‌رود
یک کارشناس اقتصادی اما در گفتگو با بازار، با بیان اینکه اگر آب و تسهیلات و سرمایه گذار و برند سازی هم فراهم شود اما نتوانیم برنامه ریزی درستی داشته باشیم، قطعاً در زمینه توسعه روستایی موفق نخواهیم بود، گفت: برنامه هایی که باید مبتنی ظرفیت ها و تانسیل های موجود در روستاها باشد، الزام و واجب هستند وگرنه نمی توانیم به خوبی از منابع و داشته ها استفاده کنیم. امروز فقدان یک برنامه ریزی مدون و جامع که بتواند روستاهای ما را از نقطه الف به نقطه ب برساند احساس می شود.

طرح جدید دولت برای تامین نقدینگی مورد نیاز علوفه دامداران، تسهیلات دامدار کارت است

سید رضا طباطبایی با بیان اینکه بعضاً وضعیتی در روستاهای استان به خصوص در جنوب و جنوب شرق وجود دارد که باید پرسید اصلا نقطه الف و ب برای مسئولان و منطقه تعریف شده است یا خیر؟ بیان کرد: باید از کارشناسان اقتصادی کمک گرفت اما شاهد این موضوع نیستیم.

وی با اشاره به اینکه همه دستگاه‌های ما امروز باید برنامه اقتصادی مرتبط با روستا داشته باشند، گفت: تعجب آور است که هیچ برنامه مدون و جامعی در راستای توسعه روستایی وجود ندارد و زمانی که از روستا صحبت می‌کنیم تنها کشاورزی و دامداری به ذهن متبادر می شود در صورتی که روستاهای مزیت های عظیمی برای توسعه اقتصادی هستند.

عدم استفاده از ظرفیت روستاها
موضوعی که کارشناسان درباره برنامه ریزی مطرح می کنند یک نکته شفاف دارد و آن اینکه همه دستگاه ها از ورزش و جوانان حتی سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه، میراث فرهنگی، سپاه و حتی بی‌ربط ترین ارگان ها مانند راه آهن می بایست در برنامه های توسعه روستایی شرکت کنند. برای مثال حوزه علمیه و راه آهن در عین حال که شاید ارتباط چندانی با روستا نداشته باشند می توانند برای برنامه های تبیینی، تفریجی، اردوها، گردشگری و ... از ظرفیت روستاها استفاده کنند در این صورت گردشگر به روستا می آید، ثرورت و پول به روستاها سرازیر می شود صنایع دستی خریداری می شود، اشتغال ایجاد می شود و ...

این اما نیاز به یک برنامه جامع دارد و اینکه بتوانیم ابتدا مثلث آب، برنامه و سرمایه را گرد هم بیاوریم تا از منابع درون روستا بهره کافی را ببریم. برخی کارشناسان اعتقاد دارند که روستاهای ما مشکل ندارد بلکه برنامه ریزان ما هستند که نمی توانند از آن استفاده کنند.

کد خبر: ۱۶۰٬۶۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha