۱۶ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۰
حذف روادید بین ایران و کویت، آغازی نو برای توسعه اقتصادی و گردشگری اروند؛ رایزنی‌ها آغاز شده است
بازار گزارش می‌دهد؛

حذف روادید بین ایران و کویت، آغازی نو برای توسعه اقتصادی و گردشگری اروند؛ رایزنی‌ها آغاز شده است

آبادان- حذف روادید بین ایران و کویت باعث توسعه اقتصادی و گردشگری منطقه آزاد اروند می‌شود.

محمود نواصر؛ بازار: در شرایطی که مسیر تجارت رسمی با چالش رو به رو شده و دور زدن تحریم‌ها سخت است، استفاده از ظرفیت‌های جغرافیایی و برقراری ارتباطات خاص با همسایگان می‌تواند بسیاری از چالش‌ها به ویژه در زمینه تامین منابع ارزی یا دریافت کالاهای مورد نیاز را رفع کند.

فعال بودن چرخ‌های صنعت و همچنین کشاورزی از طریق صادرات کشور موجب ایجاد اشتغال پایدار و درآمد برای کشور و مردم نیز می‌شود.

برخی منتقدان اما بر این باورند که ایران از گذشته تاکنون به نحو شایسته از ظرفیت بالقوه خود برای راه‌اندازی روابط تجاری با همسایگان استفاده نکرده است.

این راهکار مهم در دوره کنونی که محدودیت و تحریم‌های شدید و بی‌سابقه‌ای از سوی دشمنان علیه ایران برقرار شده از اهمیت بیشتری برخوردار است.

توسعه صادرات غیرنفتی
هرچه درهم‌ تنیدگی اقتصادی میان همسایگان محکم‌تر باشد بازخورد بهتری را در حوزه‌های سیاسی، بین‌المللی و حتی امنیتی به نمایش می‌گذارد.

شناخت نیازمندهای هر یک از همسایگان در کنار درک توانایی‌های منطقه‌ای کشورمان می‌تواند به مدیریت موفق تجارت با همسایگان کمک کند.

با توجه به مشکلاتی که تحریم‌ها در روند تجارت خارجی ما ایجاد کرده است تقریبا راهی جز توسعه صادرات غیرنفتی با تمرکز بر کشورهای همسایه و منطقه وجود ندارد

با توجه به مشکلاتی که تحریم‌ها در روند تجارت خارجی ما ایجاد کرده است تقریبا راهی جز توسعه صادرات غیرنفتی با تمرکز بر کشورهای همسایه و منطقه وجود ندارد.

توسعه اقتصادی و گردشگری اروند با حذف روادید بین ایران و کویت| رایزنی‌ها آغاز شده است

همسایگی آبی کویت
نزدیکی جغرافیایی با همسایگان باعث کاهش هزینه‌ها و راحتی انتقال ارز یا کالا می‌شود.

علاوه بر این هرچه درهم‌تنیدگی اقتصادی میان همسایگان محکم‌تر باشد بازخورد بهتری در حوزه‌های سیاسی، بین المللی و حتی امنیتی به نمایش می‌گذارد.

منطقه آزاد اروند (آبادان-خرمشهر) در همسایگی آبی کویت قرار دارد و همین امر فرصت مناسبی برای توسعه روابط اقتصادی و گردشگری پیش روی این منطقه با کویت قرار داده است.

فرصت‌های آبادان و خرمشهر
صنعت، کشاورزی و گردشگری از مهم‌ترین ظرفیت‌های شهرهای آبادان و خرمشهر است که می‌توان در حوزه ارتباطی با کویت بر روی آن برنامه‌ریزی کرد.

اشتراکات فرهنگی و زبانی نیز در روند توسعه ارتباط منطقه آزاد اروند و کویت می‌تواند نقش مهمی داشته باشد.

مسیر چهار ساعته از طریق خط دریایی در حوزه مسافری وجود دارد اما با توجه به وجود فرودگاه بین‌المللی آبادان ضرورت دارد در راستای توسعه گردشگری پرواز آبادان-کویت نیز برقرار شود.

لزوم حضور در نمایشگاه‌های کویت
سازمان منطقه آزاد اروند به عنوان نماینده عالی دولت در شهرهای آبادان و خرمشهر، باید در نمایشگاه‌های کویت پاویون دائر کند و فرصت‌های اقتصادی و گردشگری این منطقه را به شیوه مناسب معرفی کند.

باید شرایط برای صادرات محصولات کشاورزی شهرستان‌های آبادان و خرمشهر به کویت فراهم شود.

صنایع دستی شهرهای آبادان و خرمشهر به صورت حرفه‌ای و تخصصی توسط هنرمندان بومی تولید می‌شود و با صادرات آن می‌توان ضمن توسعه صنعت گردشگری ارزآوری نیز به دنبال داشت.

توسعه اقتصادی و گردشگری اروند با حذف روادید بین ایران و کویت| رایزنی‌ها آغاز شده است

رایزنی با کویت برای لغو روادید
مدیرعامل و اعضای هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی شامگاه چهارشنبه با هدف بررسی راهکارهای توسعه بنادر خوزستان از زیرساخت‌ها، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مجتمع بندری خرمشهر و همچنین پروژه‌های سرمایه‌گذاری آن بازید کردند.

معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در بازدید میدانی روند پروژه‌های گیت‌های ورودی ،ساختمان مرجع دریایی، اسکله‌های چهاردست و شرکت تاسیسات دریایی را بررسی و در جریان جزئیات این پروژه‌ها قرار گرفت.

علی اکبر صفایی با حضور در یکی از کشتی‌های حاضر در بندر خرمشهر از مسیر کانال آبراه اروند از اسکله پایانه مسافری خلیج فارس تا اسکله پارک حجاب را بررسی کرد.

با توجه به فرهنگ مشترک مردم شهرستان‌های آبادان و خرمشهر با مردم کویت لغو روادید با این کشور را تا محقق شدن آن پیگیری خواهیم کرد

وی در این بازدید با اشاره لزوم ایجاد شرایط توسعه ارتباطی بین کشورهای ایران و کویت اظهار کرد: با توجه به فرهنگ مشترک مردم شهرستان‌های آبادان و خرمشهر با مردم کویت لغو روادید با این کشور را تا محقق شدن آن پیگیری خواهیم کرد.

معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی وجود خط دریایی خرمشهر به کویت را یک فرصت دانست و از افزایش ترددها همزمان با استقبال بیشتر از این خط دریایی خبر داد.

صفایی همچنین در بازدید از بنادر شهرهای آبادان و اروندکنار ضمن شنیدن دغدغه‌ها و مشکلات لنج‌داران و صاحبان بار از توسعه بندر و تسهیل در تخلیه بار خبر داد و بیان کرد: امکانات و شرایط بسیار خوبی در ترمینال مسافری بندر آبادان مهیاست و با تخفیفی که برای شناورها در زمینه سوخت در نظر گرفته شده، شرایط برای سفرهای دریایی و گردشگری و جا به جایی مسافر فراهم است.

وی شرایط بندر آبادان را برای عزیمت زائران اربعین حسینی مطلوب قلمداد کرد و گفت: در این خصوص به دنبال هماهنگی‌های لازم با ستاد اربعین و وزارت خارجه هستیم.

توسعه اقتصادی و گردشگری اروند با حذف روادید بین ایران و کویت| رایزنی‌ها آغاز شده است

شرایط سیاسی حاکم بر روابط دو جانبه ایران و کویت
هانی فیصلی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کویت در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: کویت در حال حاضر با سایر کشورهای حوزه خلیج فارس قابل قیاس نیست زیرا یک کشور بسته کوچک است که امکان تردد تجار جدید برای شناخت بازار این کشور وجود ندارد.

وی عنوان کرد: به دلیل شرایط سیاسی حاکم بر روابط دو جانبه ایران و کویت تاکنون تجار جدید نتوانسته‌اند وارد کویت شوند و همه فعالان اقتصادی فعلی، از گذشته مراوده تجاری داشته‌اند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کویت تاکید کرد: بسیاری از فعالان اقتصادی با ما تماس می‌گیرند و نحوه ورود به کویت را سئوال می‌کنند ولی با توجه به اینکه کویت روادید ارائه نمی‌دهد و امکان تردد برای اتباع ایرانی وجود ندارد، تاکنون آنها موفق نشده‌اند.

بررسی و طرح‌های مطالعاتی
برای بسیاری از کشورهای همسایه، منطقه آزاد اروند یک معبر وارداتی ویژه بری آنها به شمار می‌رود اما مبادلاتشان با اروند درصد ناچیزی از حجم تجارت کل آن‌ها را تشکیل می‌دهد.

باید این درصد کم مبادلات تجاری دو طرف مورد بررسی و طرح‌های مطالعاتی قرار بگیرد.

به طور حتم وجود راه آبی چهار ساعته یک شرایط ویژه حیاتی برای توسعه روابط اقتصادی و گردشگری است که باید از این ظرفیت استفاده شود.

کد خبر: ۱۶۰٬۶۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha