۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۱
کاهش اثر تحریم‌ها با حمایت از سرمایه‌گذاری سالم
قائم مقام رئیس سازمان بازرسی کل کشور مطرح کرد

کاهش اثر تحریم‌ها با حمایت از سرمایه‌گذاری سالم

قائم مقام رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: مسئولان شهری، در قراردادها، اخذ تضمین لازم برای دو طرف را مورد توجه قرار دهند و از منظر حقوقی شرط داوری را هم در نظر گیرند.

به گزارش بازار، احمد رحمانیان در همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر از عزم جدی دستگاه قضایی و سازمان بازرسی برای حمایت از سرمایه گذاری مشروع و سالم خبر داد و این اطمینان را به سرمایه گذاران داد که دستگاه‌های نظارتی برای رفع موانع پیشروی سرمایه‌گذاری سالم از هیچگونه تلاشی فروگذار نخواهند بود.

وی یکی از راهکارهای مهم کم اثرکردن تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی و پیروزی قاطع در جنگ اقتصادی را فراهم کردن بسترهای سرمایه‌گذاری دانست و بر ضرورت حمایت از سرمایه‌گذاری سالم تاکید کرد.

این مقام قضایی با اشاره به مدیریت هوشمند مدیران شهرداری برگزاری این همایش، به برخی از چالش‌های پیشروی سرمایه‌گذاران که در بازرسی‌ها مشخص شده بود اشاره کرد و ادامه داد: نکته اول در این چالش‌ها عدم التزام مدیران و بخش‌های مختلف به موضوع سرمایه‌گذاری است که باید موردنظر مدیران قرار گیرد.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور یکی دیگر از چالش‌های پیشروی سرمایه‌گذاران را مربوط به آمارها دانست و افزود: متاسفانه بعضا مشاهده شود که اطلاعات درست و شفافی در اختیار سرمایه‌گذاران گذاشته نمی‌شود بر همین اساس از مدیران درخواست داریم که اطلاعات واقع بینانه را در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهند، زیرا عدم وجود اطلاعات از بازار مصرف و شناخت ناکافی نسبت به فرصت‌های سرمایه‌گذاری از دیگر چالش‌های سرمایه گذاری است.

وی یکی دیگر از چالش‌ها را عدم اطمینان کافی به سرمایه‌گذار برای اینکه آیا سود لازم را دریافت می‌کند یا خیر عنوان کرد و تسهیلات بانکی و سود این تسهیلات، جلوگیری از افزایش بی‌رویه نرخ ارز و شفافیت مالیاتی را از دیگر مسائلی عنوان کرد که باید مورد توجه قرار گیرد.

رحمانیان با اشاره به برخی از موضوعات نظارتی در سرمایه‌گذاری، خطاب به مدیران شهری تاکید کرد: در حوزه سرمایه‌گذاری در شهرداری‌ها، از اقدامات مقطعی کوتاه مدت به شدت پرهیز کنند و برنامه‌های راهبردی کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت که قابلیت اجرایی، سنجش و… را داشته باشد، طراحی و دنبال کنید.

وی در ادامه سخنان خود خواستار توجه به پیوست‌های لازم برای سرمایه گذاری شد و ادامه داد: در این راستا باید در پروژه‌های سرمایه گذاری علاوه بر اینکه نگاه‌های اقتصادی وجود دارد به مسائل اجتماعی مانند آلودگی هوا، ترافیک، مردمی بودن و … نیز توجه شود و برای پروژه‌های اقتصادی حتما پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی دیده شود.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور همچنین خواستار شناسایی و حذف بسترهای فساد زا شد و تاکید کرد: تمام دستگاه‌های نظارتی این پروژه‌ها را بررسی می‌کنند.

رحمانیان همچنین به مسئولان شهری یادآور شد که در قراردادها، اخذ تضامین لازم برای طرفین مورد توجه باشد و حتما از منظر حقوقی شرط داوری هم گنجانده شود.

وی همچنین به مسئولان شهری توصیه کرد که تمام سرمایه گذاران را در یک سطح ببینند و هیچ امتیاز و رانتی به شخص حقیقی و حقوقی ندهند و در پروژه‌های سرمایه گذاری، حقوق شهر و شهروندی بر منافع شهرداری و سرمایه گذار ترجیح داده شود.

رحمانیان با اشاره به اینکه پروژه‌های سرمایه گذاری باید مورد استفاده عموم باشد، بر ضرورت توجه به اهلیت و صلاحیت سرمایه گذار تاکید کرد و گفت: به سرمایه گذار، نگاه تنگ نظرانه نداشته باشید.

قائم مقام رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر اینکه امروزه اراده جدی در تمام بخش‌های حاکمیتی برای جذب سرمایه‌گذاران وجود دارد، گفت: فرش قرمز برای سرمایه گذار پهن شده است.

وی خطاب به سرمایه گذاران حاضر در جلسه تاکید کرد؛ باید از از این فرصت استفاده کنید و ما در قوه قضاییه حمایت لازم را از سرمایه گذاران خواهیم داشت.

رحمانیان بیان کرد: فضا برای سرمایه گذاران مشروع و سالم فراهم است؛ اما اگر چنانچه افرادی بخواهند از بیت المال سوء استفاده کنند دستگاه قضایی مقابل آن‌ها می‌ایستد.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور به برخی از اقدامات سازمان بازرسی برای حمایت از سرمایه گذاری مشروع اشاره کرد و به فعالیت دفتر حمایت از سرمایه گذاری و تولید ملی در این سازمان اشاره کرد و گفت: سازمان بازرسی کل کشور به موضوع سرمایه گذاری وارد شده است و در سال گذشته از یک هزار و ۵۶۵ واحد تولیدی و خدماتی بازدید میدانی کرده ایم، ۶۰ واحد راه اندازی شده، از تعطیلی ۱۹۶ واحد جلوگیری شده، ۲۸۱ واحد افزایش تولید داشته و ۴۶۵ واحد نیاز به مجوز داشتند که در این راستا هم اقدامات لازم انجام شد.

وی ادامه داد: ۹۴۹ واحد توسط شبکه‌های بانکی تملیک شده بود که با ورود سازمان بازرسی ۴۷ واحد راه اندازی شد و از تعطیلی ۶۲ واحد جلوگیری و در ۴۱ واحد هم منجر به افزایش تولید شده است.

وی یکی دیگر از اقدامات مهم سازمان بازرسی را نظارت بر پروژه‌های عمرانی نیمه تمام دانست و گفت: در سال گذشته یک هزار و ۴۱۶ پروژه نیمه تمام در کشور تحت رصد همکاران قرار گرفته تا این پروژه‌های نیمه تمام تکمیل شود.

رحمانیان با اشاره به اقدامات سازمان بازرسی برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان از راه اندازی کارگروه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و نخبگان خبرداد و اظهار کرد: در این مدت ۱۳ جلسه برای رفع مشکلات شرکت‌های دانش بنیان برگزار شده که خروجی این جلسات رفع برخی از مشکلات در حوزه مالیاتی، تامین اجتماعی و… بوده است.

کد خبر: ۱۶۰٬۵۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha