۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۵
معضل نماهای لاکچری در بیرجند| دود خاموشی ها به چشم مردم و صنایع می رود
بازار گزارش می دهد؛

معضل نماهای لاکچری در بیرجند| دود خاموشی ها به چشم مردم و صنایع می رود

بیرجند- ساخت و سازهای لاکچری و استفاده از نورپردازی های آنچنانی در بیرجند هزینه های زیادی را در صنعت برق به بار آورده و موجب خاموشی هایی در پیک بار مصرف می شود.

بازار، گروه استانها: هر ساله همزمان با روزهای گرم سال و مصرف بالای انرژی، خاموشی های تابستانه رقم می خورد که در برخی موارد خسارت هایی برای مشترکین به بار می آورد. در شرایطی که مسئولان مردم را به صرفه جویی تشویق و توصیه کرده و اخطاریه‌هایی در خصوص افزایش پلکانی بهای برق در صورت افزایش مصرف صادر می‌شود، برخی از مشترکین با نادیده گرفتن وضعیت موجود، نورپردازی هایی زینتی داشته که چیزی جز اتلاف انرژی به دنبال ندارد.

در حال حاضر نورپردازی در بسیاری از ساختمان ها به منظور برجسته کردن جنبه های هنری و معماری برای افزایش زیبایی محیط به کار می رود که این امر نه تنها در هدر رفت انرژی تاثیر مستقیمی دارد بلکه بسیاری از خاموشی ها را هم منجر می شود. عدم توجه برخی از مشترکان جایی به اثبات می رسد که در ساختمان های نیمه احداث به منظور جلب توجه مشتری، نورپردازی های زینتی را انتخاب می کنند که این امر خود اوج مصرف برق را به دنبال دارد.

اگرچه متولیان در راستای مدیریت مصرف برق در پیک تابستانه، برنامه هایی اعم از تعدیل روشنایی معابر را در دستور کار قرار داده اما نیاز است استانداردهای لازم به لحاظ لوکس نوری متناسب لا مکان رعایت شود. بنا به گفته شهروندان اجرای برخی از طرح های متولیان در راستای تعدیل نور معابر و خیابان ها در کنار کاهش مصرف برق، باعث بروز مشکلاتی برای شهروندان شده که بر اهمیت بازبینی طرح می افزاید.

دردسر ساختمان های لوکس برای صنعت برق
یکی از شهروندان که در گیم نت مشغول به کار است، در گفت و گو با بازار بیان کرد: برخی از خاموشی ها آسیبی جدی به کسب و کارم وارد می کند.

محمد رضایی پور با بیان اینکه درصورت رعایت الگوی مصرف از سوی مشترکان، خاموشی ها رقم نمی خورد، گفت: امروزه نورپردازی های زیاد در نماها برای زیبایی رواج داده شده که خود برق زیادی مصرف می کند.

معضل نماهای لاکچری در بیرجند|دود خاموشی ها به چشم مردم و صنایع می رود

وی با بیان اینکه این اقدام تنها برای زیبا سازی و برخی برای فروش ملک و سود بیشتر انجام می شود، اظهار کرد: متاسفانه برخی بناهای شهر هنوز تکمیل نشده اما چراغانی بوده که باید مورد توجه قرار گیرد.

رضایی پور با بیان اینکه متاسفانه در بیشتر ساخت و سازهای جدید نورپردازی به اولویت اصلی تبدیل شده است، افزود: اگرچه این امر در زیبایی ساختمان نقش مهمی دارد اما میتوان با استفاده از سبک معماری های خاص بر زیبایی ساختمان ها اضافه کرد.

وی ادامه داد: گذر از پیک تابستان نیازمند همکاری تمام مشترکان در همه بخش های صنعت، کشاورزی، خانگی و به ویژه ادارات بوده که باید مورد توجه قرار گیرد.

گلایه شهروندان از تعدیل روشنایی معابر
یکی دیگر از شهروندان هم در گفت و گو با بازار با اشاره به اقدامات مسئولان در تعدیل نور خیابان ها بیان کرد: کاهش نور در برخی خیابان های فرعی خطرهای زیادی برای مردم دارد.

رویا احمدی با بیان اینکه قطعا تردد عابر پیاده در مکان های کم نور و بعضاً تاریک سخت است، گفت: از متولیان خواستاریم در عوض کم کردن نور خیابان ها، تزئینات رو کم کنند.

وی با اشاره نورپردازی در برخی ساختمان های شهر بیان کرد: اگرچه این نورپردازی ها ظاهری شیک دارد اما اسراف در مصرف برق است.

احمدی با بیان اینکه کم کردن نور خیابان ها امنیت شهر را به خطر می اندازد، گفت: می توان در صدور مجوزها نسبت به نورپردازی ها هم قوانینی اعمال کرد تا راه جبرانی برای برخی خاموشی ها باشد.

ضرورت تدوین آیین نامه های محدود کننده در نورپردازی ها
یکی دیگر از شهروندان در گفت و گو با بازار بیان کرد: امروزه نورپردازی، تعریف کننده هویت و سیمای شبانه ساختمان ها و بناها است به طوریکه نورپردازی مطلوب شهری سبب ارتقا کیفیت منظر شهری می شود.

هادی مرادی با اشاره به مصرف بالای برق در این نورپردازی ها، ادامه داد: تدوین آیین نامه های محدود کننده و مشارکت با متولیان طراحی ساختمان ها از جمله سازمان های نظام مهندسی ساختمان می تواند در فرهنگ سازی و مدیریت مصرف انرژی الکتریکی نقش بسزایی داشته باشد.

وی بیان کرد: از زمانی که طراحی فضاهای داخلی و خارجی به عنوان یکی از اصول رایج در ساختمان در آمد، نورپردازی هم در کنار آن اهمیت پیدا کرد.

مرادی اظهار کرد: اگرچه امروزه نورپردازی صرفاً برای روشنایی نیست و با پشتوانۀ روانشناسی و فکری برای فضاهای مختلف طراحی می‌شود، اما با رعایت برخی بایدها ونبایدها می توان مصرف برق در این طراحی هم را هم مدیریت کرد.

معضل نماهای لاکچری در بیرجند|دود خاموشی ها به چشم مردم و صنایع می رود

ناترازی در تولید و مصرف برق
مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان جنوبی هم در گفت و گو با بازار بیان کرد: خشکسالی های چند ساله در استان، تولید برق در نیروگاه برق آبی را کاهش داده که ناترازی در تولید و مصرف برق ایجاد می کند.

مهدی دادگر با بیان اینکه شرکت برق استان باید برنامه هایی را برای گذر از پیک تابستان پیش بینی کند، افزود: در این راستا برای مشترکین تعرفه هایی را پیش بینی کرد که انتظار داریم مشترکین خانگی ۱۰ درصد مصارف را کاهش دهند.

بر اساس برآورد انجام شده از ساختمان های بیرجند، هر دو مگابایت مصرف لحظه ای که در نمای ساختمان ها مصرف می شود، معادل مصرف چهار هزار خانوار و یا مصرف یک واحد صنعتی است

وی با بیان اینکه مشترکان به ازای هر کیلو وات ساعت کاهش مصرف، ۵۰۰ تومان پاداش می گیرند، افزود: از شهروندان خواستاریم با رعایت الگوی مصرف، از خاموشی های تابستانه جلوگیری کنند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان جنوبی با اشاره به نورپردازی های برخی ساختمان ها، بیان کرد: کاهش برخی از این نور پردازی ها کمک شایانی به کاهش مصرف برق می کند.

وی ادامه داد: بر اساس برآورد انجام شده از ساختمان های بیرجند، هر دو مگابایت مصرف لحظه ای که در نمای ساختمان ها مصرف می شود، معادل مصرف چهار هزار خانوار و یا مصرف یک واحد صنعتی است.

مشق شرکت برق برای مشترکان
دادگر با بیان اینکه این نماها فعالیت های انجام شده برای تعدیل روشنایی ها را خنثی می کند، گفت: در حال حاضر در راستای تعدیل روشنایی معابر و با مصوبه هیئت دولت، نور خیابان ها با آرایش زیک زاک تامین می شود.

وی بیان کرد: شرایط اوج بار محدود به یک یا چهار ساعت نیست و در ۲۴ ساعت شبانه روز نیازمند صرفه جویی هستیم.

دادگر با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده برای گذر از پیک تابستان بیان کرد: در بخش های دیگر تکالیفی، بانک ها و دستگاه موظف به کاهش ۳۰ درصد در ساعت اداری و ۶۰ درصد در خارج ساعت اداری هستند.

وی با بیان اینکه ادارات سطح شهر همواره پایش می شوند، گفت: اگر روند بد مصرفی برق از سوی دستگاهی ادامه یابد، برق مشترک قطع می شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان جنوبی، استفاده از چراغ های ال ای دی در پروژه ها و تعویض چراغ های گازی موجود به ال ای دی را از اقدامات مد نظر برای گذر از پیک تابستان عنوان کرد.

کد خبر: ۱۶۰٬۵۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • Hossein IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
      0 0
      نورپردازی های بیهوده که مثلا قشنگ است علاوه بر مصرف بالای انرژی باعث ایجاد آلودگی نوری می شه . من در شهر بیرجند زندگی می کنم و از بچگی آسمان رو رصد می کردم . در همین ده سال آلودگی نوری بیرجند چند برابر شده و مایه تاسفه . آلودگی نوری البته فقط روی آسمان و اجرام فلکی اثر نمی گذاره بلکه پیامد های زیست محیطی و سلامتی بسیاری هم برای انسان ها و محیط زیست داره . این نور پردازی ها اول از همه به خود ساکنان این آپارتمان ها صدمه می زنه و باعث مشکلات هورمونی و اختلال در خواب یا افسردگی و اضطراب در بلند مدت میشن و حتی منجر ایجاد برخی انواع سرطان هستند . و بدتر از همه اینکه اطلاع رسانی در زمینه آلودگی نوری بسیار ضعیفه و متاسفانه قانونی هم در این زمینه وجود نداره .