۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱
گلستان برند تولید نهال پالونیای کشور است
عضو هیات علمی دانشگاه منابع طبیعی گرگان:

گلستان برند تولید نهال پالونیای کشور است

گرگان- عضو هیات علمی دانشگاه منابع طبیعی گرگان گفت: دانشگاه منابع طبیعی گرگان تنها مرکز تحقیقاتی ایران است که سه دهه تحقیقات وسیع بر زراعت چوب پالونیا انجام داده و برند تولید نهال پالونیا است.

حسن سلطانلو در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در گلستان به دلیل وجود تنوع اقلیمی و مزارع با وسعت بالا بستر توسعه زراعت چوب فراهم‌تر از سایر استان‌های کشور است.

عضو هیات علمی دانشگاه منابع طبیعی گرگان افزود: گلستان به دلیل اتصال ریلی به کشورهای حوزه اوراسیا نقش پررنگی در صادرات محصولات مرتبط به زراعت چوب پالونیا خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه استان گلستان یکی از قطب‌های تولید گندم کشور است، خاطرنشان کرد: در صورت اجرای طرح اگروفارستری می‌توان اقدام به زراعت گندم در مزارع چوب کرد، زیرا چین توانسته است ۲۵ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی خود را به صورت اگروفارستری(تلفیق کشت درخت و کشاورزی) به زراعت چوب پالونیا اختصاص دهد.

سلطانلو ادامه داد: با توجه به اینکه اراضی مناطق شمال استان دارای خاک‌های شور است، گیاه اکالیپتوس برای زراعت چوب در این مناطق استفاده شده، اما در اراضی میان‌بند استان زراعت چوب پالونیا انجام می‌ شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه منابع طبیعی گرگان با اشاره به مزیت های گلستان برای توسعه کشت چوب پالونیا اظهار کرد: گلستان دارای یک مرکز دانشگاهی معتبر با قدمت بالا از جمله دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان است، که تنها مرکز تحقیقاتی ایران است و ظرف سه دهه تحقیقات وسیعی روی زراعت چوپ پالونیا انجام داده است.

وی تاکید کرد: به همین دلیل در سال‌های اخیر این استان توانسته از نظر تولید نهال گیاه پالونیا در کشور برند شود به طوری که نهال‌های تولید شده در استان به سایر نقاط کشور ارسال می‌ شود.

کد خبر: ۱۶۰٬۴۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • احمد ازشهربابک IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
      0 0
      اطلاعات بیشتر در مورد کاشت واب وهواداران شوری داده شود پورغریب شاهی هستم ازشهربابک کرمان