۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۹
ادعای «مالی» درباره مذاکرات دوحه: اتلاف وقت بود

ادعای «مالی» درباره مذاکرات دوحه: اتلاف وقت بود

مالی، نماینده آمریکا در امور ایران مدعی شد: ایران در دوحه تقاضاهای جدیدی داشت که ارتباطی به توافق هسته‌ای نداشت

به گزارش بازار، نماینده آمریکا در امور ایران با تکرار فرافکنی‌های گذشته، درباره مذاکرات دوحه گفت: اتحادیه اروپا خواهان یک تلاش دیگر (برای ازسرگیری مذاکرات) بود و از هر دو هیأت (ایران و آمریکا) دعوت کرد به این امید که ایران تمایل داشته باشد چیزی را به ما عرضه کند و اراده خود را نشان دهد اما متأسفانه در این دور نتوانست پاسخی به ما بدهد و به نوعی این دور از مذاکرات اتلاف وقت بود.

«راب مالی» در پاسخ به این سؤال که مقام‌های ایرانی گفته‌اند آمریکا مواضع قبلی را در پیش گرفت، گفت: اتحادیه اروپا به‌عنوان هماهنگ‌کننده، طرح بسیار مفصلی از آن‌چه گمان می‌کرد برآیند منصفانه‌ای خواهد بود روی میز قرار داد و ما گفتیم برای آن توافق آمادگی داریم. طرفی که پاسخ مثبت نداد ایران بود.

مالی بار دیگر توپ را در زمین ایران انداخت و گفت: ایران زمانی‌که گفت ما با مواضع خود آمده‌ایم، شفاف‌سازی نکرد. ما به نقطه‌ای رسیدیم که برای بازگشت به برجام سازگاری داشت و طرفی که باید پاسخ دهد، ایران است و اگر آمادگی ارائه پاسخ را ندارد، مشخص نیست به چه دلیل به مذاکرات آمدند.

او در خصوص موافقت آمریکا با پیشنهاد درباره جدول زمانی برای انجام شروط ایران و آمریکا درباره رفع تحریم‌ها و بازگشت به پایبندی به مفاد برجام گفت: بله درست است. ۱۰۰ درصد نهایی نشده اما آمریکا ایده‌های زیادی درباره توافق نهایی دارد. زمانی‌که این پیشنهاد روی میز قرار داده شد، ما گفتیم آماده‌ایم توافق را بر آن اساس امضا کنیم. منتظریم ببینیم ایران آماده عبور از خط پایانی هست یا خیر.

مالی مدعی شد: ایران در دوحه تقاضاهای جدیدی داشت که ارتباطی به توافق هسته‌ای نداشت و بخشی از آن قبلاً به ما و اتحادیه اروپا مطرح شده بود و اعلام کرده بودیم این موضوعات بخشی از مذاکرات هسته‌ای نیست. ایران هنوز تصمیم نگرفته قصد بازگشت به برجام را دارد یا نه اما دیر یا زود باید تصمیم‌گیری کند.

ایران برنامه تسلیحات اتمی را از سرنگرفته‌ اما مواد کافی را برای ساخت بمب در اختیار دارد. بازگشت به برجام نه تنها در راستای منافع عدم اشاعه است بلکه به نفع ایران هم هست زیرا تحریم‌ها برداشته می‌شود اما ایران باید تصمیم‌گیری کند. هنوز زمان برای بازگشت به برجام وجود دارد و امیدواریم ایران چنین مسیری را برگزیند.

کد خبر: ۱۶۰٬۳۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha