۱۷ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۳
بار تامین برق روی دوش مشترکان| کسری برق از محل صرفه جویی تامین می‌شود
در گفت‌وگو با بازار عنوان شد؛

بار تامین برق روی دوش مشترکان| کسری برق از محل صرفه جویی تامین می‌شود

مشهد- با فرارسیدن فصل گرما و اوج مصرف برق، کابوس خاموشی یک‌بار دیگر بر سر مشترکان خانگی و صنایع سایه انداخته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: خاموشی‌های سال گذشته خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به صنایع بزرگ به‌ویژه سیمان و فولاد زد و موجب کلافگی و اعتراض بسیاری از مشترکان خانگی شد.

در طی یک هفته گذشته نیز با اوج گرفتن دمای هوا و هم‌چنین استفاده از وسایل سرمایشی و قطعی‌های مقطعی برق در برخی از مناطق شهری مشهد لذا باری دیگر در اذهان مشترکان کابوس خاموشی سایه انداخت و این در حالی است که متولیان صنعت برق اذعان می‌کنند که امسال خاموشی در پیش رو نخواهیم داشت از همین رو با حسن حشمتی سخنگوی شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی و معاون بهره‌برداری شرکت توزیع نیروی برق مشهد به گفت‌وگو نشستیم.

* برای مدیریت کسری برق چه تمهیدات و اقداماتی در دستور کاردارید؟
امسال باهدف اینکه تعادلی بین مدیریت بار و تولید و مصرف برقرار شود هیئت دولت ورود کرد و مصوب نامه‌ای از طرف هیئت‌وزیران به استان ها اعلام شد که این مصوبه ابلاغ شده به وزارتخانه های صنایع نیرو و کشور به عنوان مجریان این موضوع در سطح کلان به جبران شدن محدودیت تولید کمک می کند.

* چگونه این کمبود قرار است جبران شود؟
برای جبران محدودیت و کمبود اولین بخش، بخش اداری است و در این راستا خود دولت پیشگام شده است لذا ابتدا از واحدهای اداری خود شروع کرده و در این راستا اعلام کرده بانک ها به عنوان نهادهای عمومی در سطح کل کشور می بایست مصرفشان نسبت به سال قبل ۳۰ درصد کاهش دهند که این موضوع کمک کننده است.

بار تامین برق روی دوش مشترکان | کسری برق از محل صرفه جویی تامین می‌شود

در بخش دوم نیز صنایع و نیرو قرار دارد که دولت آن ها را مکلف کرده تا صنایع به صورت برنامه ریزی شده بخشی از مصرف خود را مدیریت کنند

* آیا صنایع می توانند تولید خود را به دلیل کمبود برق کاهش دهند؟
در صنایع با توجه به شرایطی که دارند مصرف اقتضایی است و لذا در فصل بهار جداولی تنظیم شده که قبل از تابستان به واحدهای صنعتی اعلام و آن ها ملزم به رعایت آن هستند.

واحدهای صنعتی تعمیرات و بروز رسانی دستگاه ها را دارند و لذا خواسته شده تا این تعمیرات را به ایام پیک بار برق و فصل گرما منتقل کنند تا امکان استفاده از این پتانسیل ایجاد شود.

* در بخش کشاورزی چطور؟
در بخش کشاورزی نیز به همین ترتیب مصوبه ای ابلاغ شده که متناسب با هر استان مصرف کم شود و بر اساس آن در هفته دو روز چاه کشاورزی را خاموش کنند یا بعضا ساعاتی برای این منظور پیش بینی شده که این برنامه خاموشی در استان های مختلف زمان بندی متفاوتی دارد.

اگر بخش های اداری، صنعت و چاه های کشاورزی این تفاهم نامه را رعایت کنند و کنترل شود لذا امسال دچار قطع برق نخواهیم شد بنابراین مصرف برق در کشور برنامه ریزی شده است و خوشبختانه الان در وضعیتی هستیم که مصرف رعایت شده و کم تر دچار قطعی هستیم.

* ریشه کمبود برق در کشور از کجا نشات می گیرد؟
مصرف برق در طی سال دو مرحله دارد یک بخش پیک مصرف و بخش دیگر مصرف عادی است.

در ماه های گرم سال مصرف برق افزایش قابل توجهی تا حدود ۳۰ درصد پیدا می کند که برای کشور رقم بالایی است و بقیه طول سال مصرف به اندازه اولیه بر می گردد بنابراین باید برای دو ماه گرم سال ۳۰ درصد تولید شود تا بقیه سال استفاده نشود این تراز تولید مصرف به گونه ای نیست که به اندازه مصرف تولید شود. در همه جای دنیا سیاست های مدیریت مصرف در ایام پیک بار اعمال می شود تا بتوانند پیک را مدیریت بکنند و هر جایی سیاست های خاص خودش را دارد .

در ماه های گرم سال مصرف برق افزایش قابل توجهی تا حدود ۳۰ درصد پیدا می کند که برای کشور رقم بالایی است

کشور ما هم با توجه به شرایط خاص خودش روش های خود را دارد. بنابراین طی ۱۰ الی ۱۵ سال اخیر بحث مدیریت مصرف در پیک بار را هر ساله داشتیم و این مدیریت اعمال میشده تا تراز کل تولید مصرف جبران شود.

* مصرف بهینه برق توسط بخش خصوصی چقدر می تواند کسری برق را جبران کند؟
مانند هر مصرف کننده ای تاثیرگذار است هر مصرف کننده ای که بتواند مصرف خود را کم کند تاثیر می گذارد. از بخش خانگی که یک لامپ را صرفه جویی کند تاثیر جدیی دارد تا اینکه مثل بخش خصوصی و شرکت ها مصرفشان را مدیریت بکنند .

ما هنوز پتانسیل زیادی در سطح کشور برای مصرف بهینه داریم و زمانی که محدودیت در بخش تولید صنایع اعمال می شود دوستان مجبور می شوند برنامه ریزی هایی را دارند تا تولید عقب نماند و طبیعتا نگرانی هایی وجود دارد ولی قابل جبران و برنامه ریزی است

ما به جز پیک بار مشکلی نداریم و به راحتی می شود تامین برق را انجام داد بنابراین این محدودیت ها صرفا برای ایام گرما است و بعد آن می توان تامین برق را جبران کرد.

* با توجه به گرانی های اخیر هزینه های نگهداری شبکه برق تا چه میزان افزایش یافته است؟
افزایش قیمت ها در همه چیز تاثیر دارد از جمله هزینه های نگهداری و تعمیرات شبکه های برق تابع تورم و افزایش قیمت های کل کشور است.

بار تامین برق روی دوش مشترکان | کسری برق از محل صرفه جویی تامین می‌شود

* تا چه میزان در مشهد الگوی مصرف برق رعایت می‌شود؟
در ماه های فروردین و اردیبهشت امسال ۷۰ درصد از مشترکان برق این کلانشهر الگوی مصرف را رعایت کردند و میانگین مصرف آن‌ها در ماه کمتر از ۲۰۰ کیلووات ساعت مصرف بود.

* در ماه های گرم مصرف به چه عددی می‌رسد؟
الگوی مصرف برای ماه های غیرگرم ۲۰۰ کیلووات ساعت در ماه و برای ماه های گرم سال شامل خرداد، تیر، مرداد و شهریور ۳۰۰ کیلووات ساعت است.

زمانی که ۷۰ درصد از مشترکان یک کلانشهر الگوی مصرف را رعایت کنند این نسبت برای شهرهای کوچکتر افزایش می یابد و درصد بیشتری از مشترکان آن شهرها نسبت به رعایت الگوی مصرف اهتمام دارند.

* تا چه میزان سیاست‌های تشویقی جواب می دهد؟
شرکت توانیر تشویق قابل توجهی را برای مشترکان در ماه های گرم سال در نظر گرفته است به طوری که اگر مشترکی سقف الگوی مصرف را رعایت کرده و قبض مصرفی اش نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش داشته باشد به ازای کاهش هر یک کیلووات ساعت ۵۰۰ تومان از هزینه برق مصرفی اش کسر می شود.

* در حال حاضر آیا کمبودی داریم؟
هم اینک مشکلی در تولید برق نسبت به میزان مصرف در شبکه وجود ندارد و دولت نیز سیاست های تشویقی و فرهنگی را برای بخشهای صنایع و کشاورزی به لحاظ مدیریت مصرف اتخاذ کرده و در تلاش است تا کمبود تولید در ایام اوج مصرف را مدیریت کند تا بخش خانگی دچار خاموشی نشود.

پارسال به دلیل گرمای زودرس، نیروگاه ها مجبور شدند که بدون انجام تعمیر و نگهداری به تولید برق مشغول شوند و این مهم فشار مضاعفی را بر نیروگاه ها وارد کرد اما امسال که شرایط آب و هوایی بهتر است نیروگاه ها نیز به موقع توانسته اند دوره تعمیر و نگهداری خود را پشت سر بگذارند.

کد خبر: ۱۶۰٬۲۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha