۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۴
نشست هم‌اندیشی راهکارهای پیاده‌سازی مهندسی ارزش برگزار شد
در وزارت راه و شهرسازی؛

نشست هم‌اندیشی راهکارهای پیاده‌سازی مهندسی ارزش برگزار شد

نشست هم‌اندیشی برنامه‌ها و راهکارهای پیاده‌سازی مهندسی ارزش در وزارت راه و شهرسازی با حضور سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و رئیس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، نشست هم‌اندیشی برنامه‌ها و راهکارهای پیاده‌سازی مهندسی ارزش در وزارت راه و شهرسازی صبح امروز ۱۴تیر با حضور سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و رئیس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

در این نشست که با هدف بحث و تبادل نظر پیرامون تشریح مفهوم مهندسی ارزش و توسعه بهره‌مندی از آن در پروژه‌های خانواده وزارت راه و شهرسازی و الگوسازی از تجربه‌های موفق در این حوزه برگزار شد، محمدمهدی حیدری سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی، فاطمه‌سادات حمیدیان رئیس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی، نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، شهرداری مشهد، نمایندگان شرکت ساخت و توسعه و بنادر و دریانوردی و جامعه مهندسین مشاور حضور داشتند.

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ابتدای این نشست با ابراز خرسندی از برگزاری این نشست گفت: مهندسی ارزش مبحث جدیدی نیست و بعد از سالیان سال که این مفهوم در ادبیات مهندسی کشور جاری می‌باشد، فرصت خوبی است تا ببینیم چرا مبحث مهندسی ارزش از جایگاه قابل قبولی برخوردار نیست و در پروژه‌ها نگاه خوبی به آن وجود ندارد.

وی افزود: باید بررسی کنیم که چرا از مهندسی ارزش که همواره به دنبال بهترین راه در پروژه‌ها و از بین بردن هزینه‌های اضافی می‌باشد استقبال نمی‌شود.

حیدری ادامه داد: ماهیت مهندسی ارزش بسیار باارزش است و موثرترین راه برای انجام پروژه‌هاست. در این خصوص تجربه‌های بسیار خوبی داریم و این جلسه فرصت مغتنمی است تا ضمن ارائه این تجربیات و دیدگاه‌ها و بررسی موضوع، این مفهوم را بازتعریف نموده تا از کارکرد اصلی آن در پروژه‌های راه و شهرسازی بهره خوبی گرفته شود.

حیدری در پایان خواستار انعقاد تفاهم‌نامه مشترک فی‌مابین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی و جامعه مهندسین مشاور به منظور پیگیری این مفهوم شد تا بتوان از نتایج حاصله اقدامات موثری را در حوزه وزارت راه و شهرسازی به انجام رساند.

به گزارش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، رئیس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی نیز در ادامه این نشست با اشاره به حضور موثر مرکز تحقیقات به عنوان یک سازمان دغدغه‌مند در کنار مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی گفت: سیر تواتری که در انجام پروژه‌های مهندسی ارزش در مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی در نظر گرفته شده است بدین‌گونه بوده است که پس از ابلاغ نظام‌نامه مهندسی ارزش، دستورالعمل داخلی به سازمان‌ها و شرکت‌هایی که پروژه‌های مرتبط با نظام‌نامه داشتند ابلاغ شد و در ادامه برای حصول به نتایج بهتر، جلسات هم‌اندیشی را برگزار کردیم.

وی شرکت ساخت و توسعه و بنادر و دریانوردی را دو سازمان پیشرو در عرصه مهندسی ارزش در خانواده وزارت راه و شهرسازی معرفی نمود و خاطرنشان ساخت که این مهم بنا به تاکید وزیر راه و شهرسازی باید در در همه سازمان‌ها جاری و سازی گردد.

حمیدیان در بخش دیگری با اشاره به جلسه تشکیل شده گفت: در این جلسه تلاش داریم تا از تجربیات موفق پیاده‌سازی مهندسی ارزش در پروژه‌ها در سازمان‌های پیشرو استفاده نماییم و از سوی دیگر فرآیند نهادسازی و جریان‌سازی را به عنوان یک محور پیشتاز در سازمان‌ها پیگیری کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۷۶ هزار پروژه نیمه‌تمام در کشور داریم که نیاز به بازبینی دارند و قطعا موضوع مهندسی ارزش در این بازبینی بسیار ضرورت دارد.

رئیس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه نهادسازی باید در راس امور سازمان‌ها قرار گیرد خاطرنشان ساخت که دستورالعمل و گردش کار در نظام‌نامه مهندسی ارزش باید برای هر سازمانی به صورت مستقل و براساس ویژگی‌ها و ادبیات آن سازمان شکل بگیرد و در نهایت فرآیند غربالگری مهندسی ارزش در سازمان‌ها به جد پیگیری شود.

وی تعیین دو پروژه جاری مشخص در هر سازمانی برای اجرای مفاهیم مهندسی ارزش و بررسی میزان موفقیت در پروژه‌های یاد شده را از برنامه‌های در دست انجام برشمرد. همچنین حضور تیم‌های مهندسی ارزش به عنوان تصمیم‌ساز را در کنار مدیران ارشد و سازمان ضروری دانست.

در ادامه نشست هم‌اندیشی برنامه‌ها و راهکارهای پیاده‌سازی مهندسی ارزش در وزارت راه و شهرسازی کبیری و بابالو نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، هدف از برگزاری نشست و فعالیت‌های انجام شده و ضوابط مربوط به مهندسی ارزش و اهداف مورد نظر از اجرای آن در کشور را تشریح کردند.

در بخش دیگری از این نشست، پروژه‌های انجام شده در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، سازمان بنادر و دریانوردی و شهرداری مشهد معرفی و روند انجام آن با در نظر گرفتن مفاهیم مهندسی ارزش در اختیار حاضران قرار گرفت.

معرفی نشریه ۲۹۰ سازمان برنامه و بودجه و برگزاری دوره‌های آموزشی مهندسی ارزش نیز دیگر محورهای طرح شده در این جلسه است. این نشست با برگزاری جلسه پرسش و پاسخ به کار خود پایان خواهد داد.

بر اساس همکاری‌های به عمل آمده، ‌ مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با نظارت مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی در سه محور برگزاری دوره‌های آموزشی مهندسی ارزش در وزارت راه و شهرسازی، ‌ تدوین نظام‌نامه، مجموعه دستورالعمل‌ها، ساختار سازمانی و راهنمای مهندسی ارزش و پایش و مدیریت طرح ایفای نقش می‌نماید.

خاطرنشان می‌شود مهندسی ارزش رویکردی خلاق، کارکردگرا و سازمان یافته با هدف شناسایی هزینه‌های غیرضرور است؛ هزینه‌هایی که نه به کیفیت، نه به بهره‌برداری، نه به عمر مفید، نه به زیبایی ظاهری و نه به مشخصات درخواستی کارفرما یا مشتری مربوط می‌شود.

بهره‌گیری از کارشناسان چند تخصصی برای اعمال تغییرات، تکمیل تدریجی تغییرات از طریق مطالعه و بررسی عینی کار، بهره‌گیری از یک منطق اساسی برای طرح پرسش‌ها و برنامه‌ریزی کار، در زمره مفاهیم و اصول بنیادی است که اساس رشد و تکامل روش‌های مهندسی ارزش قرار گرفته است.

کد خبر: ۱۶۰٬۲۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha