تشکیل وزارت بازرگانی به توسعه تجارت خارجی و افزایش تولید کمک می‌کند
نایب‌رئیس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق ایران:

تشکیل وزارت بازرگانی به توسعه تجارت خارجی و افزایش تولید کمک می‌کند

فاروقی، نایب‌رئیس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق ایران معتقد است: با تشکیل وزارتخانه‌ای که بتواند بازرگانی داخلی و خارجی را به درستی رصد کند، می‌توانی شاهد توسعه تجارت خارجی و به تبع آن افزایش تولید باشیم.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، محمدرضا فاروقی نایب‌رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات با استقبال از تشکیل وزارت بازرگانی گفت: با تفکیک بازرگانی از وزارت صنعت، می‌توان در عین حمایت از صنعت و تولید، حمایت از فعالیت‌های تخصصی بازرگانی قوت خواهد گرفت که این امر در نهایت به نفع تولید خواهد بود.

محمدرضا فاروقی آنلاین ادامه داد: متأسفانه در این سالها گردانندگان امر، صنعت و تجارت را با هم تلفیق کرده و انتظار داشتند صنعتگران ما به سمت بازرگانی و تجارت خارجی روی بیاورند. در حالی که در حال حاضر اشخاصی وجود دارند که شغلشان تجارت است اما متأسفانه به دلیل سیطره بخش صنعت بر بخش بازرگانی در وزارت صنعت، معدن و تجارت، تسهیلات خاصی به آن‌ها داده نشده و بخش تجارت مغفول مانده است.

او ادامه داد: در حالی که باید برای فعالیت‌های تجارت خارجی از جمله بازرگانی، حق‌العمل‌کاری و شرکت‌های فعال این حوزه تسهیلاتی قائل شد اما چندین سال است که تمامی امکانات صرفاً به تولید اختصاص یافته است. اگرچه باید از تولید حمایت کرد اما نباید از توسعه بازرگانی نیز غافل شد.

فاروقی تأکید کرد: با توجه به اینکه کشور در شرایط خاصی قرار دارد لازمه است که اشخاص متخصص عهده‌دار مباحث تخصصی بازرگانی و تجارت خارجی شوند و یک وزارتخانه به صورت جداگانه بر روی این موضوع در سطح بین‌المللی و داخلی و در حوزه رصد بازارها و نیازهای بازار و ... متمرکز شود.

او افزود: با تشکیل وزارت بازرگانی برای آن تکالیفی مقرر خواهد شد. در نتیجه اگر بازرگانان و تجار با مشکلی مواجه شوند می‌دانند به کجا مراجعه کنند. در شرایط فعلی تجارت خارجی ما به دلیل پراکندگی مقررات و دستورالعمل‌های متفاوت متولی مشخصی ندارد. اینکه وزارتخانه‌ای به صورت مستقل بتواند روی موضوعات مختلف بازرگانی داخلی و خارجی و ... تمرکز کند برطرف‌کننده موانع خواهد بود و این امر قطعاً به صنعت ما کمک خواهد کرد.

فاروقی با بیان اینکه صنعت و بازرگانی دو فعالیت جداگانه هستند و نمی‌توان توقع داشت صنعتگر به موضوع تجارت خارجی و گمرکی و ... تسلط یابد بیان کرد: ما به عنوان نمایندگان بخش خصوصی باید تکلیف خودمان را بدانیم که در خیلی از چالش‌هایی که با آن مواجه می‌شویم باید به کدام قسمت مراجعه کنیم؛ وقتی موضوع مربوط به موانع بازرگانی است میگویند در راستای حمایت از صنعت است وقتی به بخش صنعت مراجعه می‌کنیم می‌گویند موضوع بازرگانی است و به دوایر مربوطه مراجعه کنید. این بلاتکلیفی آسیب‌زننده است.

او تأکید کرد: تشکیل این وزارتخانه نباید به گونه‌ای باشد که باز هم پاس‌کاری‌ها میان دو وزارتخانه ادامه یابد. باید تقسیم‌بندی دقیق صورت بگیرد و از پیش تکالیف مشخص شود تا کارکرد خود را به بهترین شکل انجام دهند. نظارت بر بازار داخل و مصرف یکی از وظایف خاص وزارت بازرگانی است و صنعت نمی‌تواند چنین وظیفه‌ای را انجام دهد. بنابراین با تشکیل وزارت بازرگانی که بتواند بازرگانی داخلی و خارجی کشور را به درستی رصد کند می‌توانیم شاهد توسعه تجارت بین‌المللی و به سبب آن افزایش تولید در کشور باشیم.

کد خبر: ۱۶۰٬۲۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha