ضرورت ورود به تجارت الکترونیک
رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق تاکید کرد

ضرورت ورود به تجارت الکترونیک

آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق رفتن به سمت تجارت الکترونیک را از ضرورت‌های حال و آینده کشور دانست.

به گزارش بازار، یحیی آل اسحاق بازرگانی خارجی را «تنظیم روابط جمهوری اسلامی ایران در حوزه بازرگانی با نهادهای بین المللی و تاثیرگذاران این حوزه در سطح جهانی و بین المللی» تعریف کرد و گفت: در سطح جهانی یک سری نهادهای حقوقی و قانونی داریم که مسئول تجارت هستند. سازمان تجارت جهانی، بریکس، شانگهای، اکو و اوپک از جمله این نهادها هستند. شناخت این نهادهای جهانی و منطقه‌ای و تشخیص راهبرد آن‌ها در قبال کشورمان ضروری است.

عضو اتاق بازرگانی ایران در ادامه به بازرگانی داخلی اشاره کرد و یکی از وظایف آن را «تامین، ذخیره سازی، توزیع، نظارت، کنترل و ایجاد تعادل در بازارهای داخلی برای حداقل ۱۰ هزار قلم کالا» برشمرد. یحیی آل اسحاق یکی دیگر از وظایف بازرگانی داخلی را تنظیم امور مجریان این حوزه دانست و گفت: ما ۳ میلیون صنف و ۱۵۰ اتحادیه و تشکل داریم که ساماندهی این‌ها مربوط به بازرگانی داخلی است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق ایجاد هماهنگی بین سیاست‌های تجاری و ارزی-پولی را بخش دیگری از وظایف بازرگانی داخلی دانست و گفت: حوزه بازرگانی برآیند حوزه‌های گسترده‌ای اعم از بازاریابی، بیمه، حمل و نقل، نظام بانکی و نظام بورس است.

آل اسحاق در ادامه درباره وزن تجارت در تصمیم گیری‌های جهانی گفت: هم اکنون در نظام‌های جهانی، تجارت در تصمیم گیری‌ها محوریت دارد، اما در کشور ما وزن تجارت اعم از داخلی و خارجی (روابط بین الملل) با تجربه، نظام و حرکت جهانی متناسب نیست.

آل اسحاق در ادامه این گفتگو تصریح کرد: یکی از شاخص‌های عمده رشد و توسعه یافتگی و به عبارت دیگر تشخیص کشورهای پیشرفته، در حال توسعه و عقب افتاده، درصد حضور در تجارت جهانی است؛ به این معنا که هرچه این درصد حضور بیشتر باشد، آن کشور به پیشرفته شدن نزدیک‌تر می‌شود و هر چه این درصد کمتر باشد، آن کشور به کشورهای عقب افتاده نزدیک‌تر می‌شود. افزون بر این، یکی از شاخص‌های تعیین کننده میزان حضور در تجارت جهانی، جمعیت است. ما نسبت به جمعیت مان باید یک درصد در تجارت جهانی حضور داشته باشیم، اما هم اکنون این آمار ۳ دهم درصد است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت: ما در تجارت دو بخش بازرگانی و خدمات بازرگانی داریم. آن چه که هم اکنون در دنیا شاخص اول است، خدمات بازرگانی مانند بانکداری، بندر، حمل و نقل و ... است. در این خصوص شاخصی وجود دارد که نسبت درآمد حاصل از خدمات بازرگانی را به تولید ناخالص داخلی محاسبه می‌کند. این نسبت در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته بالای ۸۰ درصد، در کشورهای در حال توسعه بین ۵۰ تا ۶۰ درصد و در کشورهای عقب افتاده بین ۳۰ تا ۴۰ درصد است.

آل اسحاق در پایان این گفتگو رفتن به سمت تجارت الکترونیک را از ضرورت‌های حال و آینده کشورمان برای رسیدن به پیشرفت های قابل توجه برشمرد.

کد خبر: ۱۶۰٬۲۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha