۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹
تقویت توان تولیدی و ارتقای کسب و کارهای عشایری در دستور کار وزارت اقتصاد
معاون امور حقوقی و مجلس وزارت اقتصاد خبر داد

تقویت توان تولیدی و ارتقای کسب و کارهای عشایری در دستور کار وزارت اقتصاد

قوامی، معاون امور حقوقی و مجلس وزارت امور اقتصادی و دارایی از برنامه این وزارتخانه برای تقویت توان تولیدی و ارتقای کسب و کارهای عشایری خبر داد.

به گزارش بازار، هادی قوامی معاون امور حقوقی و مجلس وزارت امور اقتصادی و دارای، اعلام کرد که جامعه عشایری با یک و نیم درصد جمعیت کشور حدود ۲۵ درصد پروتئین کشور را تولید و تامین می کنند.

قوامی اظهار داشت: خشکسالی‌های چند سال اخیر و مشکلات و چالش‌های فراروی نهاده‌های دامی و خوراک دام و افزایش قیمت آن، زنگ خطری برای تضعیف توان تولیدی عشایر و به تبع آن امنیت غذایی کشور است.

وی در نشست مشترک مدیران استانی این وزارتخانه و مسئولان امور عشایری کشور و رییس فراکسیون عشایری مجلس، با اشاره به نقشی که سیاه چادر عشایر به عنوان یک "بنگاه چند محصولی" در خود اشتغالی و خود اتکایی ایفا می‌کند، کارکرد دیگر این قشر را به عنوان یک "پاسگاه مرزبانی" یادآور شد و افزود: وزارت امور اقتصادی و دارایی برای تقویت توان تولیدی و ارتقای کسب و کار اقشار و تشکل‌های مختلف از جمله جامعه عشایری تلاش می‌کند و از تمام ظرفیت‌های قانونی کشور برای حمایت از کسب و کارها براساس وظایف و ماموریت‌های خود بهره خواهد گرفت.

قوامی در ادامه سخنان خود در این نشست با اشاره به ضرورت تامین نیازمندی‌های جامعه عشایری، افزود: استفاده از منابع موضوع بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه برای تامین سرمایه در گردش مورد نیاز جامعه عشایری در حوزه‌های تولید، اشتغالزایی و گردشگری و همچنین استفاده از منابع قرض الحسنه موضوع بند ب تبصره ۱۶ که مربوط به تسهیلات خرد است، باتوجه به اختیارات و ماموریت‌های وزارت اقتصاد، می‌تواند در حل بخش عمده‌ای از مشکلات جامعه عشایری و رفع موانع تولید محصولات عشایری راهگشا باشد.

گفتنی است؛ در این نشست، کریمی فیروزجائی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی و رییس فراکسیون عشایری، پاپی زاده، رییس سازمان امور عشایری کشور و مدیران استانی آن، مشاور امور مجلس مدیرعامل بانک کشاورزی، مدیران کل امور اقتصادی و دارایی استان‌ها و تعدادی از مدیران ستادی این وزارتخانه به بیان مسایل و مشکلات مبتلابه جامعه عشایری پرداخته و راهکارهایی را هم برای حمایت و تقویت توان تولیدی و حفظ کسب و کارهای مرتبط با آنان مطرح کردند.

شایان ذکر است؛ تشکیل کارگروه‌های استانی متشکل از مدیران استانی وزارت اقتصاد، ادارات عشایری و نظام بانکی در هر استان و کمیته‌ای ملی با حضور معاون امور حقوقی و مجلس، مدیرکل آینده پژوهی و مدلسازی اقتصادی، دفتر امور استان‌ها (به عنوان دبیر کمیته)، رییس فراکسیون عشایری مجلس شورای اسلامی و رییس سازمان امور عشایری، از تصمیمات این نشست بود.

کد خبر: ۱۶۰٬۱۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha