۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸
شفاف سازی با ایجاد سامانه های هوشمند در بخش حمل و نقل
معاون حمل و نقل سازمان راهداری عنوان کرد

شفاف سازی با ایجاد سامانه های هوشمند در بخش حمل و نقل

معاون حمل و نقل سازمان راهداری گفت: ایجاد سامانه‌های مختلف در بخش حمل و نقل سبب شفاف سازی در امور، تسهیل دسترسی و کاهش هزینه‌ها در این بخش می‌شود.

به گزارش بازار، حمیدرضا شهرکی گفت: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور از سال ۸۶ به دنبال ورود به حوزه فن آوری اطلاعات بوده و توانست در حوزه تولید خدمات در بخش حمل و نقل و جاده‌ای که حدود ۹۰ درصد سهم حمل و نقل عمومی را در کشور به خود اختصاص داده است ورود کند.

شهرکی گفت: سازمان راهداری با ایجاد بانک‌های اطلاعاتی و مکانیزاسیون کردن سیستم‌های خود پا به عرصه فن اوری اطلاعات گذاشت و با توجه به مجموعه گسترده‌ای که در این حوزه وجود دارد در تلاش است تا تایید صلاحیت‌ها از طریق سیستم‌های مکانیزه و برخط اتفاق بیفتد.
معاون حمل و نقل سازمان راهداری گفت: در سامانه مدیریت شرکت‌ها حدود ۸ هزار شرکت حمل و نقل؛ اطلاعاتشان موجود و به صورت برخط قابل دسترسی است.

شهرکی گفت: ناوگانی که در بخش حمل و نقل وجود دارد شناسایی شدند و بر اساس اطلاعات آمار سال ۱۴۰۰ برای ۴۳۳ هزار ۷۸۴ دستگاه ناوگانکارت هوشمند صادر شده است. وی گفت: سامانه‌های مختلفی درحوزه ثبت شرکت ها؛ صدور بارنامه؛ کنترل بارنامه؛ صدور صورت وضعیت؛ کنترل صورت وضعیت و سامانه‌های کنترل تردد از مرز؛ سامانه‌های مختلفی که در حوزه its از قبیل باسکول‌های حین حرکت؛ سامانه پروانه ترافیکی؛ سامانه پلاک‌ها که پلاک وسیله نقلیه را رصد می‌کند استفاده می‌شود و به عبارتی همه فعالیت‌های سازمان راهداری تحت نظارت سامانه برخط است.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری گفت: سازمان راهداری بزرگترین انبار داده کشور را در حوزه حمل ونقل در اختیار دارد.

شهرکی گفت: این انبار داده در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایجاد شده و سازمان برای استفاده بهینه از این انبار داده رویکردش هم متوجه به داخل سازمان بر اساس مسولیتهایش و هم گفتگو با سایر سازمان‌های دولتی؛ اجرایی؛ نظارتی و دستگاه‌های مختلف و ارایه بعضی از سرویس‌ها به بخش خصوصی بود.

شهرکی گفت: در حوزه داخلی به عنوان دستگاه دولتی دو وظیفه بحث تنظیم مقررات رگولاتوری و نظارت را در حوزه حمل و نقل داریم. در بحث تنظیم مقررات ما با استفاده از داده کاوی به دنبال این هستیم که بهترین تصمیم سازی‌ها صورت بگیرد.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری گفت:در حوزه داده کاوی شرایط به گونه‌ای است که باید داده‌ها تبدیل به اطلاعات شود و ایجاد دانش کندکه سازمان راهداری در این مسیر قرار دارد و در حوزه گفتگو با سایر دستگاه‌ها هم از طریق api و هم از طریق وب سرویس با دستگاهای مختلفی که به این حجم از داده‌ها نیاز دارند؛ گفتگو می‌کنیم.

شهرکی گفت:در بخش تولید خدمت و خصوصی به دنبال این هستیم که این داده‌ها تبدیل به ایجاد خدمت مناسب شود و علاوه بر خدمت؛ تولید ارزش کند چه در نظام بنگاه اقتصادی که تبدیل به ثروت می‌شود و چه بحث‌های نظام ارزشی که متوجه خدماتی است که متناسب با سلایق و نیازهای مردم است.

شهرکی گفت: نکته مهمتری که وجود دارد استفاده از این داده‌ها در بحث زنجیره تامین است. در حوزه لجستیک بخش حمل و نقل جایگاه ویژه‌ای دارد و حمل ونقل جاده‌ای با حجم عملیاتی که دارد باید یکی از کنشگران جدی این حوزه باشد.

شهرکی گفت: بخش لجستیک بر پایه ۳ محور انتقال کالا؛ انتقال داده و انتقال مالی شکل می‌گیرد و در هر ۳ حوزه سازمان امکانات وسیعی دارد و تبادلات کالا با امکانات و ظرفیت‌هایی که در حوزه فن آوری ایجاد شده مورد کنترل و پایش قرار می‌گیرد.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری گفت:سازمان راهداری به دنبال این است که تبادلات مالی و تراکنش‌هایی که در این حوزه اتفاق میفتد را سامان دهد و برای جمع بندی این حوزه یک اکو سیستم فن آوری اطلاعات در بخش حمل و نقل شکل دادیم اخیرا این اکو سیستم مورد بازبینی قرار گرفته و در حال باز طراحی است.

شهرکی گفت: با شکل گیری این اکوسیستم به نظر می‌رسد میت وانیم گفتگوی مناسبی با تمامی کنشگران این بخش و دستگاه‌های مختلف داشته باشیم.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری گفت: ایجاد سیستم برخط بارنامه از سال‌های گذشته اتفاق افتاد و ما فیزیک بارنامه را حذف کردیم و از این مسیر به دنبال ایجاد کد الکترونیک حمل بار هستیم تا بتوانیم کل سواستفاده‌ها و مسایلی که در حوزه بارنامه اتفاق میافتد را رفع کنیم.

کد خبر: ۱۶۰٬۱۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha