۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶
 سرزمین آفتاب در انتظار سرمایه گذاران| گلخانه ها نوشداروی بیکاری
بازار گزارش می دهد؛

سرزمین آفتاب در انتظار سرمایه گذاران| گلخانه ها نوشداروی بیکاری

شهرکرد- چهارمحال و بختیاری با داشتن شرایط توپوگرافی خاص استانی مستعد برای توسعه گلخانه ها است و نزدیکی به بازارهای فروش از دیگر ظرفیت های این استان است.

بازار؛ گروه استان ها: چهارمحال و بختیاری یکی از استان های جنوب غربی کشور است که در ارتفاعات رشته کوه زاگرس قرار دارد. این استان به واسطه شرایط توپوگرافی خاص دارای آب و هوای معتدل است. چهارمحال و بختیاری به واسطه قرار گرفتن در ارتفاعات به خورشید نزدیک تر و بهره مندی مناسب از نور خورشید دارد، همچنین دارای منابع آب پایدار و مناسب برای بخش کشاورزی است. بخش کشاورزی از مهمترین پایه های اقتصاد در هر منطقه به شمار می رود. حرکت در مسیر توسعه کشاورزی و توجه به تولید مواد غذایی موجب رونق اقتصادی در سایر بخش ها می شود.

توسعه گلخانه ها در دنیای امروز مهمترین گام در مسیر توسعه بخش کشاورزی به شمار می رود چرا که تولید در گلخانه ها چندین برابر تولید در فضای آزاد است و این امر در حالی است که مصرف آب و هزینه ها نیز کاهش می یابد.

چهارمحال و بختیاری یکی از استان های مستعد کشور برای توسعه گلخانه ها به شمار می رود و ظرفیت تبدیل به قطب تولید محصولات گلخانه ای کشور را دارد.

توسعه گلخانه زمینه بهره‌وری و اشتغال را افزایش می‌دهد
به گفته استاندار چهارمحال و بختیاری توسعه گلخانه زمینه بهره‌وری و اشتغال را افزایش می‌دهد.

غلامعلی حیدری با اشاره به آمار بیکاری، کمبود منابع آبی و خشکسالی در استان افزود: توسعه گلخانه‌ها با توجه به محدودیت منابع آبی و اشتغال بالا در استان در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفته که موانع پیش‌روی احداث و توسعه گلخانه‌ها باید از سوی بانک‌ها و دستگاه‌های متولی صدور مجوز رفع شود.

به گفته وی، برای استان در بخش توسعه گلخانه هدف‌گذاری تا سطح ۵۰۰ هکتار در طول چهار سال آینده پیش‌بینی شده و محدودیتی برای پرداخت تسهیلات در این حوزه وجود ندارد.

 سرزمین آفتاب در انتظار سرمایه گذاران| گلخانه ها نوشداروی بیکاری

وی اظهار داشت: توسعه این بخش علاوه بر ایجاد اشتغال جوانان در صرفه‌جویی و مدیریت خوب انرژی اثرگذار خواهد بود که تحقق این برنامه به پشتیبانی بانک‌ها به خصوص بانک کشاورزی برای پرداخت تسهیلات نیاز دارد.

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: در سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به استان نیز برنامه‌ریزی های خوب برای تامین اعتبارات انجام شده و اعتبارات خوبی برای توسعه کشاورزی به سبک گلخانه‌ای به استان اختصاص داده شد.

حیدری اظهار داشت: توسعه گلخانه در استان یک ضرورت است و در دستور دولت سیزدهم قرار گرفته است و باید از این ظرفیت به خوبی استفاده شود.

۳۰ گلخانه جدید تا پایان تابستان فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و سطح زیر کشت گلخانه‌ای چهارمحال و بختیاری تا پایان سال جاری به ۱۰۰ هکتار افزایش خواهد یافت

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در حال حاضر ۴۱ گلخانه در استان چهارمحال و بختیاری فعال است، ادامه داد: ۳۰ گلخانه جدید در استان چهارمحال و بختیاری در حال احداث است.

عطا الله ابراهیمی با بیان اینکه تا پایان تابستان ۳۰ گلخانه جدید فعالیت خود را آغاز خواهد کرد، افزود: سطح زیر کشت گلخانه‌ای چهارمحال و بختیاری تا پایان سال جاری به ۱۰۰ هکتار افزایش خواهد یافت.

وی اظهار کرد: برنامه ریزی لازم به منظور افزایش سطح گلخانه‌ای استان حداقل به ۵۰۰ هکتار تا پایان سال ۱۴۰۴ انجام شده است.

شرایط ارائه مجوز برای راه اندازی گلخانه ها در چهارمحال و بختیاری تسهیل شده است
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار در خصوص توسعه گلخانه ها در استان چهارمحال و بختیاری گفت: توسعه گلخانه ها در راستای حفظ اشتغال پایدار بخش کشاورزی و بهره وری مناسب مورد توجه دولت قرار گرفته است.

حسین برزگر ادامه داد: در راستای توسعه گلخانه ها در این استان شرایط ارائه مجوز تسهیل شده و پرداخت تسهیلات به کشاورزان مورد توجه قرار گرفته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: توسعه گلخانه‌ها جزو اولویت‌های مهم جهاد کشاورزی در این استان است که در سند آمایش استان هم به این موضوع پرداخته شده است.

وی با بیان اینکه نیاز به مواد غذایی در دنیای امروز روز به روز در حال افزایش است و گلخانه ها در این مسیر نقش مهمی دارند، گفت: تولید چند برابری محصولات کشاورزی و با هزینه کمتر تنها با گلخانه ها محقق می شود که این مساله باید مورد توجه کشاورزان قرار گیرد.

توسعه کشت گلخانه‌ای تولید با کیفیت تر، بهره وری مناسب از آب و اشتغال بهینه را به همراه دارد که این مهم تحولی در بخش کشاورزی را به دنبال خواهد داشت

کارشناس ارشد تولیدات گلخانه ای در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: گلخانه ها در بخش کشاورزی جایگاه ویژه ای در بخش اقتصادی هر کشور ایفا می کنند.

علی حسینی بیان کرد: امروزه فعالان بخش کشاورزی به پتانسیل های گلخانه ها در مسیر افزایش تولید محصولات کشاورزی پی برده اند و توسعه گلخانه ها در مناطق مختلف جهان شتاب گرفته است.

وی گفت: توسعه کشت گلخانه‌ای تولید با کیفیت تر، بهره وری مناسب از آب و اشتغال بهینه را به همراه دارد که این امر تحولی در بخش کشاورزی را به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری استانی مستعد برای توسعه گلخانه ها است، تاکید کرد: بهره مندی مناسب از نور خورشید مهمترین فاکتور در راستای راه اندازی گلخانه ها در یک منطقه به شمار می رود که این استان در این زمینه جایگاه بسیار خوبی دارد.

 سرزمین آفتاب در انتظار سرمایه گذاران| گلخانه ها نوشداروی بیکاری

وی گفت: وجود خاک حاصل خیز، آب مورد نیاز و نیروی کار مناسب و نزدیکی به بازار مصرف از دیگر مواردی است که که راه اندازی گلخانه ها را در یک منطقه توجیه پذیر می کند که این استان همه این امتیازها را دارد.

وی با اشاره به بازار بزرگ مصرف تولیدات گیاهی این استان، گفت: چهارمحال و بختیاری در جوار دو استان بزرگ کشور( خوزستان و اصفهان) قرار دارد که بازار پر رونقی در مصرف تولیدات محصولات کشاورزی دارند و باید از این ظرفیت برای فروش محصولات گلخانه ای بهره مند شد.

توسعه گلخانه ها از مهمترین نیازهای امروز در استان چهارمحال و بختیاری به شمار می رود که این موضوع می تواند تا حدودی نرخ بیکاری استان را کاهش دهد و زمینه استقرار واحدهای فرآوری محصولات کشاورزی را در استان فراهم کند و در آینده نزدیک شاهد توسعه صنعت نیز در این استان باشیم.

کد خبر: ۱۶۰٬۱۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha