۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۶
قطعی های برق بهانه دست دلالان سیمان داد| ایجاد یک میلیون تقاضای کاذب در بازار
مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت خبر داد:

قطعی های برق بهانه دست دلالان سیمان داد| ایجاد یک میلیون تقاضای کاذب در بازار

امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت گفت: دلالان شایعه کرده بودند که با قطعی های برق تولید سیمان کمتر شده و قیمت ها نجومی می شود. همین مساله موجب شد که تقاضا در بازار حدود یک میلیون تن بالاتر رود.

مهران ابراهیمیان؛ بازار: قیمت هر پاکت سیمان که در هفته های گذشته به بیش از ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافته بود، حالا نزولی شده و به حدود ۵۰ هزار تومان رسیده است. آنگونه که مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت به بازار می گوید شایعات دلیل اصلی این گرانی ها بوده است. داستان از این قرار بوده که به دنبال افزایش مصرف برق و شروع خاموشی ها در صنایع برخی از دلالان شروع به شایعه پراکنی درباره افزایش قیمت سیمان به دلیل کمبود تولید ناشی از قطعی برق می کنند.

به گفته امیری، به دنبال انتشار همین شایعات تقاضا در بازار حدود یک میلیون تومان افزایش یافت. همین تقاضای کاذب قیمت ها را هم نجومی کرد. حالا اما تقاضا در بازار کنترل شده و هر هفته بین یک میلیون و ۱۰۰ الی یک میلیون ۳۰۰ هزار تن سیمان در بورس عرضه می شود. مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت می گوید که زیان سنگینی در انتظار محتکران سیمان است و خریداران سیمان از بورس باید ۷۵ درصد فاکتور فروش خود را در سامانه جامع تجارت بارگذاری کنند. برای بررسی بهتر وضعیت بازار و قیمت سیمان در بازار به گفتگو با سیف الله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت نشسته ایم که متن آن در ادامه می آید:

نیاز بازار به سیمان هفته ای حدود ۸۰۰ الی ۹۰۰ هزار تن و میزان عرضه در بورس یک میلیون و ۱۰۰ الی یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن برآورد می شود. مشکل از آنجا شروع شد که یکباره یک میلیون تن تقاضای کاذب در بازار ایجاد شد

*در هفته های گذشته شاهد رشد غیر متعارف قیمت سیمان در بازار بودیم. دلیل این افزایش یکباره قیمت ها چه بود؟
در حالت عادی نیاز بازار به سیمان هفته ای حدود ۸۰۰ الی ۹۰۰ هزار تن برآورد می شود. این در حالی است که هر هفته به طور متوسط یک میلیون و ۱۰۰ الی یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن سیمان در بازار تزریق می شود. مشکل از آنجا شروع شد که یکباره تقاضای کاذب در بازار ایجاد شد و با افزایش یک میلیون تنی درخواست های خرید مواجه شدیم.

*چه شد که یکباره تقاضا تا این اندازه افزایش یافت. آیا دولت پروژه خاصی را شروع کرده بود؟
بعد از افزایش دما و قطعی های برق، این شایعه در بازار ایجاد شد که خاموشی های اعمالی در صنایع، تولیداتی محصولاتی سیمان و فولاد را کاهش داده و با افت عرضه در بازار مواجه خواهیم. همین جرقه کوچک کافی بود که دلالان وارد بازار شوند.

* در آن دوران که قیمت ها افزایش پیدا کرده بود، شرایط عرضه چطور بود؟
طبق برنامه، هر هفته یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیمان در بورس کالا عرضه می‌شود و این هفته نیز همین مقدار عرضه انجام شده، ضمن اینکه تقاضا نیز با میزان عرضه متناسب است، بنابراین مشکلی در تامین سیمان مورد نیاز وجود ندارد. بر اساس آمار موجود از ابتدای امسال تا حالا چیزی حدود ۱۵ میلیون تن سیمان در کشور تولید شده است.

عرضه و تقاضا در بازار کنترل شده است. هم اکنون هر پاکت سیمان در بورس به قیمت ۴۰ هزار تومان و فروش فله ای آن هم به قیمت ۳۴ هزار تومان در حال انجام است

*در حال حاضر سیمان در بازار به چه قیمتی فروخته می شود؟ آیا روند روبه رشد قیمت ها ادامه دارد؟
به جرات می توان گفت که عرضه و تقاضا در بازار کنترل شده است. هم اکنون هر پاکت سیمان در بورس به قیمت ۴۰ هزار تومان و فروش فله ای آن هم به قیمت ۳۴ هزار تومان در حال انجام است. با در نظر گرفتن ۹ درصد ارزش افزوده و ۱۰ درصد هزینه حمل و نقل و ۱۵ درصد نرخ سود سود قیمت فعلی هر کیسه سیمان در بازار برای مصرف کننده باید کمتر از ۵۰ هزار تومان باشد. با این اوصاف حداکثر قیمت سیمان در بازار ۵۰ هزار تومان است. با توجه به وضعیت قیمت ها در بورس و بازار بدون شک دپو کنندگان و محتکران سیمان ضرر سنگینی را متحمل خواهند شد. ضمن اینکه سازمان های نظارتی و بازرسان و همچنین سازمان حمایت به صورت مداوم در حال رصد بازار هستند و با هر گونه گران فروشی در قیمت سیمان برخورد می کنند.

*یعنی شما مدعی هستید که کمبودی در بازار نیست؟
جدای از میزان عرضه ای که به صورت هفتگی در بورس انجام می شود، حدود ۳ الی ۴ میلیون تن دست عاملان و در انبارها موجود است. از طرفی توانستیم تقاضای کاذب را به نوعی مدیریت کنیم. بر اساس تصمیمی که گرفته شده، قرار بر این است که خریداران ۷۵ درصد فاکتور فروش خود را در سامانه جامع تجارت بارگذاری کنند.

*شرایط قطعی های برق هم اکنون چطور است. آیا توانیر به تعهدات خود در اینباره عمل می کند؟
هم اکنون همان طور که توافق شده بود، برق سیمانی از ساعت ۱۲ شب تا ۸ صبح به صورت کامل وصل بوده و تولیدکنندگان می توانند در این بازه زمانی تولیدات خود را ثبت کنند.

کد خبر: ۱۶۰٬۱۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha