برنج ایرانی باید همانند برنج خارجی شناسنامه‌دار شود
دبیر انجمن واردکنندگان برنج کشور:

برنج ایرانی باید همانند برنج خارجی شناسنامه‌دار شود

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: برنج‌های وارداتی شناسنامه‌دار است و عرضه و احتکار آن از طریق سامانه جامع تجارت رصد می‌شود، ولی این رصد را در مورد برنج‌های ایرانی نداریم.

به گزارش بازار، مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: سال ۱۴۰۰ تجربه تلخی داشتیم، برقراری دوره ممنوعیت از اول مرداد تا پایان آبان و کمبود برنج خارجی به گرانی برنج ایرانی که فصل برداشتش بود، دامن زد و متأسفانه اقدام جدی برای آن نشد و امروز شاهد هستیم تا انتهای فصل زراعی همچنان برنج ایرانی با افزایش غیرمنطقی در بازار جولان می‌دهد و هیچ کنترل و نظارتی بر آن نیست.

وی با اشاره به حمایت از برنج ایرانی تصریح کرد: در بخش نرم افزاری و سخت افزاری می‌توانیم از برنج ایرانی حمایت کنیم، اما متأسفانه در بخش سخت افزاری امکانش نیست، زمین‌ها یکپارچه نیست و ماشین‌آلات وجود ندارد فقط در بخش شالیکوبی ممکن است ما بتوانیم با ارتباطی که با دنیا داریم شالیکوبی هایمان را صنعتی کنیم که دیگر ضایعات برنج به وجود نیاید.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با بیان اینکه سه تا چهار هزار شالیکوبی بی‌نام و نشان در کشور فعال هستند، افزود: کارخانه‌دار باید موظف باشد بعد از تولید، نمونه‌ای به وزارت بهداشت و سازمان استاندارد بفرستد و سلامت برنج تأیید و روی کیسه برنج درج شود که این محصول پروانه و نشان تجاری دارد تا بتوان آن محصول را از لحاظ میزان، نوع، کیفیت، کمیت و قیمت در بازار رصد کرد.

کشاورز تأکید کرد: قبل از آنکه برنج ایرانی وارد بازار شود باید قیمت‌گذاری صورت گیرد و اجازه ندهند واسطه‌گرها تعیین قیمت کنند.

وی گفت: برنج‌های وارداتی شناسنامه‌دار است و عرضه و احتکار آن از طریق سامانه جامع تجارت رصد می‌شود، ولی متأسفانه این رصد را در مورد برنج‌های ایرانی نداریم.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج بیان کرد: مصرف سالانه برنج در کشور حدود یک و نیم میلیون تن است که باید برای تأمین این میزان برنامه‌ریزی کنیم تا مشکلی در تأمین امنیت غذایی کشور به وجود نیاید.

کد خبر: ۱۶۰٬۰۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha