۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۹
بیشترین رشد اجاره بها سال گذشته و در دوره ثبات قیمت| رابطه معکوس افزایش قیمت با اجاره در سال ۱۴۰۰
«بازار» گزارش می دهد

بیشترین رشد اجاره بها سال گذشته و در دوره ثبات قیمت| رابطه معکوس افزایش قیمت با اجاره در سال ۱۴۰۰

مرکز آمار در تازه ترین گزارش خود متوسط رشد هر متر مربع اجاره بهای مسکن در تهران طی پاییز ۱۳۹۶ تا پاییز ۱۴۰۰ را ۲۳۷.۹ درصد اعلام کرد که بیشترین رشد مربوط به پارسال و در دوره ثبات قیمت مسکن بود.

بازار؛ گروه راه و مسکن: روزهای پر نوسان اجاره بها در طی سال های گذشته نشان داد که اگر قیمت مسکن هم ثابت بماند باز هم اجاره بها به دلیل عدم تعادل عرضه و تقاضا همچنان روند صعودی داشته است.
گزارش ها نشان می دهد که سال گذشته قیمت مسکن ثابت بود و برخی از متقاضیان مسکن و مستاجران تصور می کردند که نرخ اجاره بها رشد نخواهد داشت. سال گذشته به دلیل رشد نقدینگی که بعدها بانک مرکزی رشد اجاره بها را دلیل افزایش نرخ تورم دانسته بود بیشترین رشد را در حد بیش از ۵۶ درصد تجربه کرد.

وقتی قیمت مسکن رشد می کند طبیعتا باید اجاره بها نیز رشد کند اما اینکه قیمت مسکن افزایش نیافت باید منتظر افت اجاره بها بود چندان نمی تواند با وضعیت بازار واقعیت داشته باشد

حسام عقبایی عضو اتحادیه مشاوران املاک همواره اجاره بها را تابع قیمت مسکن می داند و می گوید: وقتی قیمت مسکن رشد می کند طبیعتا باید اجاره بها نیز رشد کند اما اینکه قیمت مسکن افزایش نیافت باید منتظر افت اجاره بها بود چندان نمی تواند با وضعیت بازار واقعیت داشته باشد.

هر چند اکثر مشاوران املاک این روزها معتقد هستند که اگر چه اجاره بها رشد چند صد درصدی در طی ۵ سال داشته است اما این دلیل نمی شود که رشد نرخ اجاره تنها به دلیل رشد قیمت مسکن باشد.

رشد ۲۳۸ درصدی را که مرکز آمار اعلام کرده است به نظر پایین تر از آن عددی است که در بازار ما شاهد آن بوده ایم. اگر بخواهیم با واقعیت های بازار مسکن پیش برویم متوجه خواهیم شد که رشد نرخ اجاره بها بسیار بالاتر از این اعداد و ارقام اعلام شده از سوی مرکز آمار و یا بانک مرکزی است

روزبه اختیاری یکی از مشاوران املاک در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار می گوید: رشد ۲۳۸ درصدی را که مرکز آمار اعلام کرده است به نظر پایین تر از آن عددی است که در بازار ما شاهد آن بوده ایم. اگر بخواهیم با واقعیت های بازار مسکن پیش برویم متوجه خواهیم شد که رشد نرخ اجاره بها بسیار بالاتر از این اعداد و ارقام اعلام شده از سوی مرکز آمار و یا بانک مرکزی است.

او معتقد است که قطعا با ثبات قیمت مسکن و حتی کاهش قیمت ها نباید انتظار داشت که اجاره بها نیز افت کند. برخی مولفه ها هستند که به راحتی بازار اجاره بها را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

بیشترین رشد اجاره بها سال گذشته و در دوره ثبات قیمت| رابطه معکوس افزایش قیمت با اجاره در سال ۱۴۰۰

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، متوسط اجاره بهای هر متر مربع واحد مسکونی به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای هر متر مربع مسکن در شهر تهران، ۸۶ هزار و ۹۶۵ تومان اعلام شده است. این در حالی است که بیشترین رقم اجاره مسکن در پایتخت طی پاییز سال گذشته، متری ۷۹۳ هزار و ۲۹۳ تومان بوده است و کمترین اجاره مسکن پرداختی هم متری ۵ هزار و ۸۹۱ تومان بوده است.

با این حال در پاییز ۱۳۹۶ متوسط اجاره بهای هر متر مربع واحد مسکونی ۲۵ هزار و ۷۳۴ تومان و بیشترین رقم اجاره مسکن متری ۱۰۴ هزار و ۴۲۸ و کمترین آن هم متری ۲ هزار و ۴۱۳ تومان بود.

در بازه زمانی ۵ ساله که تقریباً بخش اعظم آن در دولت دوازدهم قرار داشته اجاره بها ۲۳۷.۹ درصد افزایش داشته است. این رقم نشان می دهد که اگر رشد قیمت اجاره در سال گذشته بیشتر از سال های قبل بوده است پس چرا وقتی قیمت مسکن چندین ماه ثابت باقی مانده بود نتوانسته اجاره بها را در سال ۱۴۰۰ ثابت نگه دارد؟
معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی متوسط اجاره بهای هر متر مربع واحد مسکونی در تهران طی اردیبهشت امسال را ۱۲۶ هزار و ۹۰۰ تومان عنوان کرد و متوسط اجاره بهای مسکن در پایتخت در اردیبهشت امسال نسبت به پاییز سال گذشته ۴۵.۹ درصد رشد داشته است.

حال باید منتظر ماند و دید که قانونی شدن تعیین سقف اجاره بهای مسکن از سوی مجلس می تواند تاثیرگذار باشد؟ آیا سال آینده نیز می توانیم منتظر گزارشی این چنینی باشیم که نرخ اجاره بها در سال ۱۴۰۱ رشد اندکی داشته است؟

کد خبر: ۱۶۰٬۰۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha