۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۵
تولید خوراک دام از ضایعات کشاورزی در تبریز برای نخستین بار در جهان
توسط یک شرکت دانش بنیان انجام شد؛

تولید خوراک دام از ضایعات کشاورزی در تبریز برای نخستین بار در جهان

تبریز- برای نخستین بار در جهان، خوراک دام از ضایعات کشاورزی توسط یک شرکت دانش بنیان در تبریز تولید شد.

به گزارش خبرنگار بازار، یک شرکت دانش بنیان در آذربایجان‌شرقی دست به خیزی بزرگ در زمینه تولید نهاده دامی دانش بنیان زده و با بهره گیری از متخصصان بومی، ضایعات بخش کشاورزی را به نهاده دامی با ارزش غذایی بالا و ارزش افزوده تبدیل می‌کند.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان کشاورزی شامگاه یک شنبه در جمع خبرنگاران در تبریز اظهار داشت: شرکت با استفاده از پژوهش های چند ساله اساتید برجسته دانشگاه تبریز و با انجام فرآیند بر روی پسماندها یا ضایعات کشاورزی توانسته محصولی تولید کند که به عنوان خوراک دام مورد استفاده قرار گیرد و با توجه به مقادیر قابل توجهی از مواد مغذی و با ارزش (پروتئین، انرژی، مواد معدنی و ویتامین) که در محتوای ضایعات وجود دارد، استفاده از این پسماندها در جیره های غذایی روزانه حیوانات از لحاظ اقتصادی در کاهش قیمت تمام شده فرآورده های دامی تأثیر به سزایی داشته است.

رضا موقر با اشاره به اینکه انجام فرآیند بر روی پسماندها جهت خوراک دام عمدتاً سبب خوش خوارکی، بهبود قابلیت هضم، بازده مصرف غذا و افزایش وزن روزانه دام ها می شود، افزود: ترکیبات مغذی موجود در ضایعات شهری، صنعتی و کشاورزی جهت تولید کودهای آلی و خوراک دام قابل استفاده هستند.

وی خاطرنشان کرد: گرچه این مواد دارای مواد ضد تغذیه ای و عناصر سنگین می‌باشند اما با انجام عمل‌آوری و فرآیندهای مختلف فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی قابل بازیافت هستند.

موقر ابراز داشت: از حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار زمین سطح زیر کشت در آذربایجان شرقی، ۸۰۰ هزار هکتار دیم است. کشاورزی در جهان محور دانش بنیان بوده و ورود فناوری به این حوزه انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: سالانه چندین میلیارد دلار صرف واردات نهاده دامی از جمله علوفه می‌شود که امروز با وجود تحریم‌ها با مشکل مواجه هستیم.

وی اظهار کرد: محصول شرکت ما از ضایعات و پسماندهای محصولات باغی و زراعی تهیه می‌شود که امروزه یکی از معضلات بخش کشاورزی است. خوراک دام رنگی شده و پروبیوتیک که اثر آفلاتوکسین آن حذف شده و هدررفت نهاده را کاهش می‌دهد.

وی با بیان این‌که قیمت این محصول برابر قیمت خرید یونجه است، گفت: با مصرف این نهاده، هضم بسیار سرعت یافته و میزان مصرف نهاده را به نصف می‌رساند. از طرفی بهبود کیفیت گوشت و پوست دام نیز تضمین می‌شود.

موقر افزود: یک خط تولید نهاده در خوزستان فعال بوده و خط تولید دیگر نیز در هشترود آماده فعالیت است و خط تولید دیگری در اردبیل از پاییز امسال فعال می‌شود. هر خط تولید سالانه بین ۱۴ الی ۱۸ هزار تن نهاده تولید کرده و یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان سرمایه گذاری انجام گرفته است.

وی در خاتمه با اشاره به اهمیت موضوع امنیت غذایی با افزایش جمعیت، افزود: اقتصاد عشایر کشور نیز وابسته به دامپروری است که این بخش نیز به تامین نهاده باکیفیت و به صرفه نیاز دارد.

اکبر تقی زاده استاد دانشگاه تبریز هم که در روند تولید این محصول دانش بنیان نقش اثرگذاری داشته است، اظهار داشت: این طرح برای نخستین بار در جهان و در راستای بهره وری از ضایعات کشاورزی اجرا شده است.

وی با بیان اینکه این محصول از لحاظ انرژی، پروتئین، هضم و غنی بودن بسیار بالاتر از نهاده های دامی معمول است، اظهار داشت: در فرمولاسیون تولید این محصول قابلیت فساد در روند نگهداری را از بین برده ایم که در نتیجه سلامت دام های تغذیه شده از این خوراک دام؛ محصولی سالم وارد سفره های مردم می شود.

سالانه حدود ۳۰ درصد محصولات کشاورزی تولیدی در کشور ضایع می شود
عبدالرضا واعظی نیز در این جلسه اظهار کرد: در آذربایجان شرقی ۲۰ مرکز رشد و نوآوری زیر نظر پارک فعال است که از این نظر مقام اول کشور را داریم، ضمن این که تعداد شرکت های دانش بنیان و فن‌آور نسبت به چهار سال گذشته در استان چندین برابر شده است.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی با بیان این‌که استان با ۲۱۲ شرکت دانش بنیان رتبه پنجم کشور را از نظر تعداد داراست، اظهار داشت: بیش از ۵۰۰ شرکت فن‌آور نیز در آذربایجان شرقی فعال است.

واعظی با تأکید بر اینکه به دنبال توزیع عادلانه منابع دولتی از نظر بهره مندی از مزیت های موجود در پارک علم و فناوری استان هستیم، خاطرنشان کرد: امسال با توجه به نامگذاری صورت گرفته از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی؛ اهتمام جدی در راستای حمایت از شرکت های دانش بنیان برای تولید محصول دانش بنیان با مزیت های موجود در استان خواهیم داشت.

وی همچنین با اشاره به این‌که تعداد شرکت های دانش بنیان در زمینه کشاورزی استان بسیار اندک است، اظهار داشت: تنها سه شرکت دانش بنیان در زمینه صنایع غذایی و کشاورزی در استان فعالیت دارند، که علت آن‌هم فعالیت بسیار سخت در زمینه کشاورزی و تولید محصولی دانش بنیان با فناوری پیچیده است.

رییس پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی با بیان این‌که یکی از شرکت های دانش بنیان استان فعال در عرصه کشاورزی موفق به تولید خوراک دام با استفاده از روش‌های بیو تکنولوژی و علوم نوین تغذیه دام شده است، گفت: شرکت دانش بنیان نانو پیشگامان سهند با بهره مندی از اساتید و پژوهشگران برجسته دانشگاه تبریز توانسته از ضایعات باغی و کشاورزی خوراک دام با ارزش افزوده بسیار بالا تولید کند که خود تحولی مهم در کشاورزی دنیا محسوب می شود.

واعظی با بیان این‌که سالانه حدود ۳۰ درصد محصولات کشاورزی تولیدی در کشور ضایع می شود که حدود ۳ درصد ضایعات کشاورزی جهان برابر با ۱۶.۵ میلیون تن محصول کشاورزی است، افزود: ۱۲ درصد سطح کشت محصولات آبی کشور به دلیل عدم رعایت استانداردهای لازم و حمل و نقل غیراصولی تبدیل به ضایعات می شود.

وی افزود: این شرکت دانش بنیان استان توانسته از همین ضایعات که بلااستفاده بود و دفن می شدند؛ خوراک دامی تولید کند که ماندگاری بالا و ارزش غذایی بیشتری نسبت به دیگر خوراک های مرسوم دامی دارد، به عبارت دیگر محصول فراوری شده از پسماند و ضایعات کشاورزی با کمترین هزینه، بیشترین کیفیت و ارزش غذایی و بالاترین ماندگاری از سوی این شرکت ارایه می شود.

کد خبر: ۱۵۹٬۹۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha