۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۹
ورود ایران به عرصه اقتصادهای خلاق
رئیس کمیته اقتصاد هنر اتاق تهران عنوان کرد

ورود ایران به عرصه اقتصادهای خلاق

در جلسه‌ای که اعضای کمیته اقتصاد هنر اتاق بازرگانی تهران با رئیس سازمان توسعه تجارت برگزار کردند بر تمرکز ویژه روی توسعه همکاری‌های تجاری در حوزه اقتصاد خلاق با کشورهای هدف تاکید شد.

به گزارش بازار، در این نشست که مهدی کرباسیان رئیس کمیته اقتصاد هنر اتاق تهران، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، شهرام گیل‌آبادی دبیر انجمن کارگردانان تئاتر، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی ایران، مرتضی کاظمی و هادی حدادی حضور داشتند، مسائل مهم حوزه اقتصاد هنر با علیرضا پیمان‌پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت مطرح شد و حاضران در مورد آن گفتگو کردند.

در ابتدای این نشست، مهدی کرباسیان ضمن معرفی فعالیت‌ها و اقدامات کمیته اقتصاد هنر اتاق تهران با اشاره به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های اقتصاد خلاق و هنر در ایران هم در عرصه تولید و هم در عرصه خدمات خواستار همکاری بیشتر و هدفمند سازمان توسعه تجارت برای گسترش حضور جامعه هنری ایران در بازارهای بین‌المللی شدند.
در ادامه دبیر کمیته اقتصاد هنر اتاق تهران، ضمن ارائه گزارش جلسات کارگروه توسعه تجارت با مشارکت تشکل‌های هنری شش محور همکاری مشترک ذیل را بین سازمان توسعه تجارت و اتاق بازرگانی و تشکل‌های هنری را برشمرد.

به گفته هادی حدادی موضوعاتی مانند «راه‌اندازی یک شرکت EMC در حوزه هنرهای تجسمی با همکاری تشکل‌های این حوزه»، «راه‌اندازی یک شرکت EMC در حوزه سینما با مشارکت تهیه‌کنندگان و VOD‌ها با تمرکز بر بازارهای هدف»، «همکاری مشترک بر روی پروژه ایجاد پلتفرم نمایش به زبان کشورهای هدف با مشارکت شرکت‌های VOD»، «مشارکت در تدوین آیین‌نامه یا شیوه‌نامه اختصاصی نحوه و درصد تخصیص جوایز صادراتی»، «برگزاری نشست مجازی با رایزنان بازرگانی کشورهای هدف صادراتی با همکاری سازمان توسعه تجارت، اتاق بازرگانی تهران و هیات مدیره تشکل‌های هنری» و «حضور نمایندگان هنرمندان در اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری سازمان توسعه تجارت» می‌تواند محورهای اصلی این همکاری قرار گیرد.

در ادامه مرتضی کاظمی نیز ضمن بر شمردن ظرفیت‌های صادراتی صنایع هنری به ۱۵۴ کشور؛ خواستار عقد تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق بازرگانی تهران با سازمان توسعه تجارت و تشکل‌های هنری بر اساس مواد اساسنامه سازمان در هفت حوزه «مطالعه و بررسی بازارها و فرصت‌های صادراتی»، «آموزش و مشاوره صادرکنندگان»، «اطلاع‌رسانی»، «مشوق‌های صادراتی»، «دعوت و اعزام هیات‌های تجاری»، «مبادلات دانش فنی و کمیسیون مشترک با کشورها» و «نمایشگاه داخلی و بین‌المللی» شد.

او برای شروع همکاری پیشنهاد کرد که کمیته اقتصاد هنر اتاق تهران و تشکل‌های هنری با دفاتر و معاونت‌های سازمان توسعه تجارت جلسات مشترک برگزار کنند. هم‌چنین تعمیم آمارهای سازمان توسعه تجارت به حوزه صنایع خلاق، همکاری سازمان توسعه تجارت برای برگزاری جلسه حضوری اعضای کمیته اقتصاد هنر با رایزنان، بهره‌برداری از ظرفیت صادرکنندگان نمونه در کشورهای هدف و تشکیل اتحادیه صادرکنندگان صنایع خلاق از دیگر پیشنهادهای مرتضی کاظمی بود.

در ادامه این نشست رئیس سازمان توسعه تجارت ایران ضمن اعلام آمادگی برای همکاری و توسعه تجارت در عرصه اقتصاد خلاق تاکید کرد که اهداف صادراتی در حوزه صنایع خلاق باید تعریف شود تا بتوان همکاری همه بخش‌ها را برای رسیدن به این اهداف جذب و جلب کرد.

علیرضا پیمان‌پاک افزود: سازمان توسعه تجارت به دنبال ایجاد مراکز تجاری در کشورهاست که می‌تواند به ویژه برای صنایع خلاق فرصت زیادی ایجاد کند. به همین منظور ما اولین مرکز تجاری را با همکاری صاحبان سرمایه قطر ایجاد کردیم که با توجه به برگزاری جام جهانی فرصت بی‌نظیری برای همکاری محسوب می‌شود.

او با اشاره به اقدامات سازمان توسعه تجارت برای توسعه همکاری‌های تجاری در حوزه اقتصاد خلاق با کشورهای ترکیه، عمان، قطر، روسیه، ارمنستان، پاکستان، هند و اندونزی از ظرفیت بالای این کشورها خبر داد و تاکید کرد که همکاری با مرکز تجاری قطر می‌تواند نقطه آغاز و پایلوت برای اجرای همکاری‌های مدنظر باشد.

پیمان‌پاک هم‌چنین بر برگزاری نشست با رایزنان اقتصادی تاکید کرد و گفت: می‌توانیم با همکاری اتاق تهران و معاونت اقتصادی وزارت خارجه در یک ماه آیند یک نشست با سفرا برگزار کنیم و پس از آن نیز سند همکاری در حوزه صنایع خلاق را در ۲۲ کمیسیون مشترک تنظیم کنیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به علاقمندی بالای کشور روسیه برای توسعه همکاری‌ها تاکید کرد که می‌توان توجه ویژه‌ای به این کشور داشت. او در پایان سخنان خود اظهار کرد که آیین‌نامه مشوق‌های صادراتی باید در اسرع وقت به اقتصاد خلاق تعمیم یابد.

کد خبر: ۱۵۹٬۸۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha