۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰
سقف استفاده از کارت برای اتباع خارجی و ایرانی‌ها تفاوتی ندارد
رئیس کل بانک مرکزی:

سقف استفاده از کارت برای اتباع خارجی و ایرانی‌ها تفاوتی ندارد

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: به محض تکمیل مستندات و ارائه مدارک توسط متقاضی، بانک حداکثر ظرف ۱۰ روز باید مبلغ وام ازدواج و تسهیلات فرزندآوری را به حساب متقاضی واریز کند.

به گزارش بازار، علی صالح‌آبادی رییس کل بانک مرکزی در نشست خبری در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه با توجه به تاکید اخیر رئیس جمهور برای تسهیل در پرداخت وام ازدواج، تمهیدات جدید بانک مرکزی برای تسریع در پرداخت این وام چیست؟ اظهار داشت: در خصوص تسهیل تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، پیرو بخشنامه‌های قبلی که در ابتدای سال به شبکه بانکی ابلاغ کرده بودیم، امروز هم دو نکته مهم را پیرو دستور رئیس جمهور محترم تاکید و به بانک‌ها بخشنامه کردیم. نکته اول در خصوص دریافت وثایق از تسهیلات گیرندگان است؛ در بحث وثایق طبق قانون مبتنی بر اعتبارسنجی حداکثر یک سفته یا یک ضامن معتبر یا در چارچوب دستورالعمل اعطای تسهیلات خرد است که تسهیلاتی را برای دریافت وثایق در نظر گرفتیم.

وی افزود: اگر بانکی از آن دستورالعمل که در سایت بانک مرکزی است تخلف کند طبعا برخورد انضباطی خواهد شد. بنابراین در بحث وثایق، تسهیل لازم در نظر گرفته شد و قانون هم تکلیف را کاملا مشخص کرده و این را به بانک‌ها تاکید کردیم.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: مطلب دوم این بود که تکلیف مردم باید سریع و ظرف زمان‌بندی مشخصی روشن شود. ما این موضوع را هم به شبکه بانکی تکلیف کردیم تا به محض تکمیل مدارک و ارائه مدارک توسط متقاضی، بانک حداکثر ظرف ۱۰ روز باید پول را به حساب متقاضی واریز کند. بنابراین تاکید می‌کنم که حداکثر بعد از تکمیل مدارک و مستندات توسط متقاضی، ظرف ۱۰ روز باید پول به حساب مشتری واریز شود.

وی افزود: در این بخشنامه تاکید کردیم افرادی که به بانک‌ها مراجعه می‌کنند و شکایت و یا اعتراضی دارند می‌توانند به سامانه ارتباط مردمی بانک مرکزی یا سامانه شکایات بانک مرکزی مراجعه کنند و شکایت خودشان را ثبت کنند و حتما بانک مرکزی پیگیری خواهد کرد.

وی افزود: بنابراین هم تکلیف وثایق در این بخشنامه کاملا شفاف ارائه و بیان شده و هم تکلیف زمان هم معلوم است که حداکثر ظرف ۱۰ روز از زمان تکمیل مستندات باید وام به حساب فرد واریز شود. مستندات هم در بخشنامه بانک مرکزی کاملا شفاف است.

رییس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه در رابطه با تسهیلات فرزندآوری هم مشابه تسهیلات ازدواج به همان شکل عمل خواهد شد، گفت: بانک‌ها باید حداکثر ظرف ۱۰ روز پول را به حساب متقاضی واریز کنند و در صورتیکه این اتفاق نیفتد با بانک برخورد انضباطی خواهد شد و مردم می‌توانند شکایت خود را در سایت بانک مرکزی یا سامانه ارتباط مردمی بانک مرکزی ثبت کنند.

صالح‌آبادی درباره محدودیت کارت به کارت برای اتباع خارجی توضیح داد: سقف کارت به کارت برای اتباع خارجی ۱۰ میلیون تومان در روز است و هر فرد روزانه تا ۵۰ میلیون تومان می‌تواند از کارت خود استفاده کند که این محدودیت برای اتباع خارجی و هم وطنان ایرانی هیچ تفاوتی ندارد.

وی تاکید کرد: بنابراین اتباع خارجی مانند ایرانی‌ها در روز تا ۵۰ میلیون تومان می‌توانند از کارت خود استفاده کنند و اگر دو یا چند کارت داشته باشند تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان امکان استفاده از کارت‌ها را خواهند داشت.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: در مجموع برای خدمات بانکی که به اتباع خارجی ارائه می‌شود، ساز و کاری در قانون پیش‌بینی شده و اخیراً بخشنامه‌ای از سوی مراجع ذیصلاح صادر شد که اتباع باید کد یکتا از مرجع قانونی دریافت کنند که آن کد مبنای تمام خدماتی خواهد بود که از شبکه بانکی دریافت می‌کنند.

صالح‌آبادی در مورد برخورد با بانک‌های متخلف در زمینه رشد ترازنامه نیز گفت: رشد ترازنامه بانک‌ها از ۱.۵ درصد تا ۲.۵ درصد بسته به شرایط بانک از نظر شاخص‌های مختلف در نظر گرفته شده و بانک‌هایی که این موضوع را رعایت نکنند، مشمول دریافت سپرده قانونی بالاتر تا ۱۳ درصد می‌شوند و مواردی تاکنون داشتیم که سپرده قانونی آنها افزایش پیدا کرده است.

کد خبر: ۱۵۹٬۷۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha