۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۸
چرا لیست دریافت کنندگان ارز ۴۲۰۰ اعلام نمی شود؟| تولیدکنندگان: نمی دانیم چه تولید کنیم!
نامه هشدار آمیز به وزارت بهداشت

چرا لیست دریافت کنندگان ارز ۴۲۰۰ اعلام نمی شود؟| تولیدکنندگان: نمی دانیم چه تولید کنیم!

به رغم درخواست عین اللهی وزیر بهداشت از دارایی، رئیس سازمان غذا و دارو برای ایجاد شفافیت درباره ارز دارویی اما هنوز مشخص نیست ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی به دست چه شرکت هایی رسیده است. 

بازار؛ گروه صنعت: بعد از گذشت چند ماه از درج خبر اختصاص یک میلیارد دلار ارز ترجیحی به صنعت داروی کشور هنوز مشخص نیست این ارز به دست چه کسانی و به بیان بهتر به چه شرکت هایی رسیده است! این درحالی است که با یک بررسی ساده آرشیو وب سایت سازمان و غذا و دارو می توان به اطلاعات دقیقی از شرکت هایی که در ادوار گذشته ارز دارویی دریافت کرده اند دست یافت. دوره هایی که برای تمام تولیدکنندگان صنعت داروی کشور شفاف بود چه مقدار ارز به چه شرکت هایی برای واردات چه محصولاتی اختصاص یافته بود.

اما در این دوره و درست زمانی که زمزمه اختصاص مرحله دوم ارز دارویی شنیده می شود هنوز برای تولیدکنندگان صنعت داروی کشور به خصوص تولیدکنندگان ماده موثره دارویی که وظیفه تامین مواد اولیه مورد نیاز این صنعت را بر عهده دارند مشخص نیست که چه مواد اولیه ای وارد شده و اکنون باید چه موادی را تولید کنند.

مواد اولیه ای که آینده صنعت دارویی کشور به آن بستگی دارد؛ چرا که هر کمبودی در آن به طور مستقیم بر تولید داروی کشور تاثیر می گذارد. بنابراین غیر شفاف عمل کردن سازمان غذا و دارو و عدم اعلام لیست شرکت هایی که ارز دریافت کرده اند و مقصد نهایی این ارزهای دولتی، تولیدکنندگان ماده موثره کشور را سردرگم کرده است.

چرا لیست دریافت کنندگان ارز ۴۲۰۰ اعلام نمی شود؟| تولیدکنندگان: نمی دانیم چی تولید کنیم!

دارایی، رئیس سازمان غذا و دارو: در اواخر فروردین ماه سال جاری مبلغ یک میلیارد دلار ارز با نرخ ترجیحی برای دارو، ‌ ماده اولیه دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی و شیر خشک اختصاص یافت که از این مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار سهم دارو، ۴۰۰ میلیون دلار سهم تجهیزات و ملزومات پزشکی و ۵۰ میلیون دلار سهم شیر خشک های رژیمی می باشد

پاسخ کلی و غیر شفاف سازمان غذا و دارو
چندی پیش به دنبال پیگیری های خبرنگار بازار، گفت و گویی با عنوان «یک میلیارد دلار ارز وعده شده دارو به دست چه کسانی رسید؟» منتشر شد که صدای تولیدکنندگان ماده موثره کشور را به گوش محمد مخبر معاون اول رئیس ‌جمهور رساند و وی به سرعت خواستار رسیدگی موضوع از سوی بهرام عین اللهی وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی شد. به دنبال این ماجرا نیز بهرام دارایی معاون وزیر و رئیس سازمان غذا طی نامه ای به صورت کلی در خصوص گروه هایی که ارز دارویی دریافت کرده اند به وزارت بهداشت برای اطلاع رسانی به مراجع بالاتر اطلاع داد.

چرا لیست دریافت کنندگان ارز ۴۲۰۰ اعلام نمی شود؟| تولیدکنندگان: نمی دانیم چی تولید کنیم!

در متن نامه رئیس سازمان غذا و دارو به وزیر بهداشت کشور در خصوص خبر بازار با عنوان «یک میلیارد دلار ارز وعده داده شده دارو به دست چه کسانی رسید» آمده: «همانگونه که مستحضرید از بهمن ماه سال گذشته تخصیص ارز دارو و تجهیزات و ملزومات پزشکی متوقف و در اواخر فروردین ماه سال جاری مبلغ یک میلیارد دلار ارز با نرخ ترجیحی برای دارو، ‌ ماده اولیه دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی و شیر خشک اختصاص یافت که از این مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار سهم دارو، ۴۰۰ میلیون دلار سهم تجهیزات و ملزومات پزشکی و ۵۰ میلیون دلار سهم شیر خشک های رژیمی می باشد که تاکنون در حدود ۳۰۰ میلیون دلار از سهم دارو مصرف شده است. لازم به ذکر است که مبنای اولویت تخصیص ارز بر اساس موجودی زیر ۳ ماه است و فهرست ارسالی برای بانک مرکزی نیز بر همین اساس تهیه می گردد. در صورتی که میزان واقعی ارز مورد نیاز فقط برای بخش دارو (واردات محصول نهایی و مواد اولیه) حداقل ۱.۷ میلیارد دلار دیگر تا پایان سال است تا از تعطیلی خطوط شرکت های دارویی جلوگیری به عمل آید.»

کریمی، دبیر سندیکای تولیدکنندگان ماده موثره دارویی: متاسفانه جوابی که دارایی رئیس سازمان غذا و دارو داده خیلی کلی است و هنوز مشخص نیست چه شرکت هایی چه مقدار ارز و به چه منظور دریافت کرده اند

ابهام در نحوه توزیع ارز دارویی
میثم کریمی، دبیر سندیکای تولیدکنندگان ماده موثره دارویی در خصوص نامه ای که دارایی، رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به مخبر معاون اول رئیس جمهور و عین اللهی وزیر بهداشت ارسال شده به بازار گفت: متاسفانه در نامه ای که آقای دارایی به آقای عین اللهی به درخواست دفتر معاون اول رئیس جمهور ارسال کرده، پاسخ مرتبطی داده نشده و جواب اصلی این است که این ارز ترجیحی همچون ادوار گذشته به چه شرکت ها داده شده است؟

وی با اشاره به اینکه ایجاد شفافیت باید در این بخش باشد که چه شرکت هایی چه مواد اولیه را با چه حجمی وارد کشور کرده اند اضافه کرد: تنها در این صورت است که سندیکاها به همراه تولیدکنندگان شان می توانند برنامه ریزی کنند تا کمبودی در بازار ایجاد نشود؛ یعنی باید بدانیم برای مثال API چه محصولی ارز گرفته تا تولیدکننده نرود آن ماده اولیه را تولید کند. بر این اساس می توانیم تمرکز مان را روی مواد اولیه ای بگذاریم که ارز نگرفته تا بتوانیم نیاز بازار را تامین کنیم و کمبودی ایجاد نشود.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان ماده موثره دارویی تصریح کرد: متاسفانه جوابی که دارایی رئیس سازمان غذا و دارو داده خیلی کلی است و هنوز مشخص نیست چه شرکت هایی چه مقدار ارز و به چه منظور دریافت کرده اند.

چرا لیست دریافت کنندگان ارز ۴۲۰۰ اعلام نمی شود؟| تولیدکنندگان: نمی دانیم چی تولید کنیم!چرا لیست دریافت کنندگان ارز ۴۲۰۰ اعلام نمی شود؟| تولیدکنندگان: نمی دانیم چی تولید کنیم!

در حال حاضر ۷۲ درصد از مواد موثره دارویی مورد نیاز شرکت های داروسازی در کشور تولید می شود که عدم شفاف سازی در زمینه ارز دارویی نه تنها عمق ساخت داخل ماده اولیه دارویی را به خطر می اندازد بلکه زنگ خطر تعطیلی شرکت ها را هم با ادامه سردرگمی ها به صدا در می آورد

سردرگمی تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی
پیرو اطلاعاتی که سازمان غذا و دارو به طور غیر شفاف منتشر کرده، سندیکای تولیدکنندگان ماده موثره دارویی کشور نامه ای به دارایی معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو ارسال کرده که در آن نامه آمده: «مطالب مندرج در ۱۴۰۱.۰۳.۰۲ در بازار معطوف به عدم شفاف سازی توزیع ارز اختصاص یافته به صنایع دارویی و شرکت های وارداتی می باشد که متاسفانه توسط واحد برنامه ریزی آن سازمان محترم شفاف نگردیده است و در پاسخ به استعلام کتبی این سندیکا، به طور شفاهی اعلام داشته اند که این اطلاعات حاکمیتی است و شفاف سازی و انتشار آن در سیاست تیم جدید نمی باشد. با توجه به اینکه در دوران قبل از مسئولیت حضرتعالی تمام این اطلاعات توسط آن سازمان محترم منتشر و در ارزیابی کارشناسان نظام دارویی قرار می گرفته است، لذا از آن معاونت محترم انتظار دارد در دوران مدیریت دولت خدمت گذار و مردمی سیزدهم، دستور فرمایید نسبت به شفاف سازی توزیع ارز به شرکت های دارویی اقدام عاجل به عمل آید تا ضمن برنامه ریزی برای تامین دارو و مدیریت بهینه ارز، شبهه تقسیم عمده ارز به دارو و مواد اولیه مشابه تولید داخل برطرف گردد و چنانچه این اتفاق نامیمون حادث شده باشد، ‌از تکرار آن که موجب هدر رفت منابع ارز با چندین برابر ارزبری محصولات تولید ملی بوده و زیان جبران ناپذیری به صنایع داخلی وارد می کند و مغایر با سیاست های کلان نظام جمهوری اسلامی است پیشگیری گردد.

ضمنا از ارسال رونوشت پاسخ آن معاونت محترم به این سندیکا پس از ماه ها عدم پاسخ به مکاتبات انجام شده تقدیر به عمل می آید و امید است نسبت به استفاده از مشاوره نهادهای صنعتی که عمده نیازهای دارویی کشور را در حساس ترین شرایط عهده دار هستند، مصمم تر از گذشته دستورات لازم را صادر فرمایید.»

چرا لیست دریافت کنندگان ارز ۴۲۰۰ اعلام نمی شود؟| تولیدکنندگان: نمی دانیم چی تولید کنیم!

شایان ذکر است همانطور که پیش تر اشاره شد؛ در دوره های قبل لیست تمام شرکت هایی از ارز ترجیحی در صنعت دارویی کشور بهره می بردند به طور کامل و شفاف از سوی سازمان غذا و داروی کشور منتشر می شده و تولیدکنندگان هم بر مبنای همان لیست دست به تامین نیاز داخل می زنند.

لازم به ذکر است که در حال حاضر ۷۲ درصد از مواد موثره دارویی مورد نیاز شرکت های داروسازی در کشور تولید می شود که عدم شفاف سازی در زمینه ارز دارویی نه تنها عمق ساخت داخل ماده اولیه دارویی را به خطر می اندازد بلکه زنگ خطر تعطیلی شرکت ها را هم با ادامه سردرگمی ها به صدا در می آورد؛ چرا که ممکن است برخی از شرکت ها بر روی تولید مواد اولیه ای سرمایه گذاری کنند که نمونه خارجی آن با ارز دولتی به کشور آمده یا نگران کننده تر از این موضوع کمبود برخی از مواد اولیه های مورد نیاز صنعت دارو و به دنبال آن ایجاد کمبود در بازار داروی کشور ایجاد شود. بنابراین شفاف سازی همچون دوره های قبل امری ضروری است.

کد خبر: ۱۵۹٬۷۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
      1 0
      معلوم نیست تو سازمان غذا و دارو چی میگذره که نمیخوان لیست دریافت کننده ها و منتشر کنن
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
      1 0
      ازیه جیب برداشتن گذاشتن جیب بعدی ‌ .