۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹
غفلت ۷۵ درصد شرکت های دانش بنیان از بازاریابی و تجاری سازی محصولات
در گفتگو با بازار عنوان شد؛

غفلت ۷۵ درصد شرکت های دانش بنیان از بازاریابی و تجاری سازی محصولات

مختاری، رئیس کمیته دیجیتال مارکتینگ انجمن علمی بازاریابی ایران از غفلت ۷۵ درصد شرکت های دانش بنیان کشور از بازاریابی و تجاری سازی محصولات خبر داد.

مرتضی مختاری در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: تجاری سازی محصولات و بازاریابی حلقه مفقوده شرکت های دانش بنیان است، باید شرکت های دانش بنیان همزمان با تولید و حتی قبل تر از آن به فکر بازاریابی و تجاری سازی محصولات باشند.

وی با تاکید بر اینکه خلق برند دیگر اولویت شرکت های دانش بنیان باشد، افزود: برند به محصول هویت بصری می دهد و باعث تسهیل بازاریابی دیجیتال نیز می شود.

مختاری با اشاره به اینکه پیشنهاد می کنیم مشاور تجاری سازی و بازاریابی دیجیتال در مراکز رشد وجود داشته باشد، ادامه داد: مشاور تجاری سازی و بازاریابی دیجیتال می تواند زمینه رونق فروش محصولات و ارتقای شرکت های دانش بنیان را فراهم سازد.

رئیس کمیته دیجیتال مارکتینگ انجمن علمی بازاریابی ایران در ادامه گفتگوی خود با خبرنگاربازار افزود: هم اکنون مراکز رشد دانشگاه تبریز، دانشگاه سهند، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه شهید مدنی، پارک علم و فناوری شماره ۱ و ۲ و همچنین مرکز رشد بخش خصوصی به نام آرتان در شهر تبریز فعال هستند و شاهد فعالیت خوب شرکت های دانش بنیان و نوآور هستیم.

مختاری سپس بر ضرورت حمایت واقعی و عملی از شرکت های دانش بنیان تاکید کرد و افزود: باید به ایده های خوب میدان دهیم و دانشگاه را به روی ایده پردازان باز کنیم. البته برخی از افراد نیز ایده های خوب داشته ولی اعتماد به نفس پایینی دارند که نیاز است مراکز رشد از چنین افرادی حمایت کرده و زمینه تجاری سازی ایده ها را فراهم سازند.

وی سپس از پراکندگی موضوعات تخصصی دانش بنیان در استان آذربایجان شرقی انتقاد کرد و گفت: باید سازوکاری مشخص شود که شرکت های دانش بنیان به سمت حوزه هایی سوق پیدا کنند که بازار به آن نیاز دارد.

مختاری ادامه داد: مثلا آذربایجان شرقی قطب کشاورزی ایران بوده ولی فقط دو شرکت دانش بنیان در این استان در حوزه کشاورزی فعال است.

وی سپس گفت: باید شهرداری تبریز نیز از شرکت های فعال در زمینه شهر هوشمند حمایت کند تا شاهد افزایش فعالیت شرکت ها در این زمینه باشیم.

رئیس کمیته دیجیتال مارکتینگ انجمن علمی بازاریابی ایران سپس به ضرورت فرهنگ سازی بین مردم برای استفاده از محصولات دانش بنیان تاکید کرد و گفت: آگاه سازی مردم و فرهنگ سازی یکی دیگر از ضرورت هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد. جالب است که بدانید الان در مرکز رشد دانشگاه تبریز شاهد تولید آجیل دانش بنیان، چیبس میوه، غلات و نان دانش بنیان و دیگر محصولات موردنیاز خانواده ها و ادارات و سازمان ها هستیم که باید این فرهنگ سازی انجام شود تا شاهد خرید این محصولات توسط خانواده ها و ادارات باشیم.

وی با اشاره به اینکه حمایت از تولید دانش بنیان مورد تاکید مقام معظم رهبری است، گفت: ایشان از این نگران هستند که شعار امسال نیز ختم به بنرها و سربرگ ادارات شود ولی نیاز است امسال دیگر با موضوع دانش بنیان به صورت تشریفاتی برخورد نشود. باید شاهد حمایت واقعی از دانش بنیان ها باشیم.

مختاری در پایان گفت: البته متاسفانه در این بین برخی افراد سودجو و کسانی که رانت و قدرت دارند اقدام به تاسیس شرکت دانش بنیان نموده اند تا از تسهیلات و مزایای این شرکت ها استفاده کنند. به طوری که امسال شاهد افزایش ۳۱۵ درصدی تقاضای تاسیس شرکت دانش بنیان هستیم.

کد خبر: ۱۵۹٬۶۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha