۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳
تنش آبی در گلستان | شرایط بدتر از میانگین کشوری است
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی گرگان:

تنش آبی در گلستان | شرایط بدتر از میانگین کشوری است

گرگان- کرامت زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی گرگان با بیان اینکه کشور در مرحله تنش آبی قرار دارد، گفت: در گلستان شرایط بدتر از میانگین کشوری است.

علی کرامت زاده در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: صنعت کشاورزی در دنیا برای تولیدات محصولات زراعی از حدود ۴۰ درصد آب استفاده می کنند درحالیکه برای ایران این آمار حدود ۹۰ درصد است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی گرگان افزود: بیشتر تولیدات محصولات زراعی کشور از طریق مزارع آبی انجام می شود که این نشانگر وابستگی ما برای تامین غذا و محصولات زراعی به آب است.

وی با اشاره به اینکه مدیریت منابع آب در دوره های مختلف در سطح کشور متفاوت بوده، تصریح کرد: در گذشته شرایط عرضه فراوان و مصرف کم بود اما با افزایش تقاضا به تعادل رسیدیم و بیشتر در بحث مدیریت عرضه تاکید می شد، یعنی تامین تقاضای فزاینده آب از طریق استحصال بیشتر منابع آبی و سدسازی تامین می شد.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد و کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی گرگان گفت: در شرایط کنونی با افزایش جمعیت و تغییر سبک زندگی، تقاضا برای استفاده از آب افزایش پیدا کرده و در این شرایط ما باید به سراغ مدیریت تقاضای آب و کاهش مصرف برویم و از طریق افزایش بهره وری با منابع آب کمتر، محصولات بیشتری را تولید کنیم.

کرامت زاده با بیان اینکه شرایط استفاده از آب در گلستان نسبت به میانگین کشوری کمتر است، خاطرنشان کرد: سرانه آب کشور در دهه ۴۰، شش هزار متر مکعب، دهه ۸۰ حدود هزار و ۸۰۰ مترمکعب رسیده و در سال ۱۴۰۰ این میزان به زیر هزار و ۶۰۰ متر مکعب به ازای هر نفر است.

وی با تاکید بر اینکه با این میزان سرانه کشور در مرحله تنش آبی قرار دارد، یادآور شد: سرانه استفاده از آب در گلستان زیر هزار مترمکعب است که نشان می دهد سرانه آب این استان نسبت به میانگین کشوری کمتر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی گرگان گفت: نیاز به بحث مدیریت آب در گلستان جدی تر و الزام آورتر است و اگر سیاست های مناسب اتخاذ نشود شرایط نامطلوبی را در بحث منابع آبی در آینده خواهیم داشت.

این استاد دانشگاه ادامه داد: برای فراهم کردن شرایط ابتدا باید تقاضا را از طریق ابرازهای اقتصادی مانند تعیین تعرفه مناسب برای استفاده آب، ایجاد بازار آب در بخش کشاورزی کاهش دهیم تا بتوانیم استفاده بهینه آب را در استان داشته باشیم.

کرامت زاده افزایش سطح زیر کشت محصولات گلخانه ای و کشت محصولات فراسرزمینی را از دیگر راهکارهای مقابله با کم آبی دانست و گفت: این اقدامات می تواند به افزایش بهره وری آب در منطقه کمک کند.

کد خبر: ۱۵۹٬۶۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha