۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۹
بررسی تجهیز کامیون‌های ترانزیتی به سامانه ردیابی
در نشست کارگروه توسعه و روان‌سازی ترانزیت بیان شد

بررسی تجهیز کامیون‌های ترانزیتی به سامانه ردیابی

در چهارمین نشست کارگروه توسعه و روان‌سازی ترانزیت سامانه ردیابی کامیون‌های ترانزیتی و مشکلات و راهکارهای حمل یکسره کالای ترانزیتی در بنادر بررسی شد.

به گزارش بازار، چهارمین نشست کارگروه روان سازی و ترانزیت به ریاست امین ترفع، مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی و با حضور نمایندگان بخش‌های و دستگاه‌های ذی‌ربط دولتی، تشکل‌ها و انجمن‌های حمل و نقل بین المللی و ترانزیتی کشور در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

در این نشست نماینده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای حاضر در جلسه به ارائه آمار حجم ترانزیت از پایانه‌های مرزی قلمرو جمهوری اسلامی ایران پرداخت و هدفگذاری میزان ترانزیت تا یکسال آینده را قریب به ۱۶ میلیون تن خواند. سال گذشته عملکرد بخش جاده‌ای در حوزه ترانزیت ۱۰ میلیون تن اعلام شد و بیشترین آمار ترانزیت در ابتدا پایانه مرزی بندرعباس، سپس پرویزخان و پس از آن مرز بازرگان عنوان شد که بیش از ۸۰ درصد از عملکرد حوزه ترانزیت را برعهده دارند.

همچنین نماینده شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نیز گزارشی از سهم هر یک از پایانه‌های ریلی در ترانزیت ارائه کرد و نماینده شرکت بنادر نیز ضمن ارائه گزارش عملکرد این سازمان در زمینه ترانزیت، به بیان مشکلات و راهکارهای حمل یکسره کالای ترانزیتی در بنادر خصوصا بندر شهید رجایی (گمرک جمهوری اسلامی ایران) پرداخت.

براساس موارد مطرح شده، در بندر شهید رجایی مقرر شد فرآیند به گونه‌ای باشد که کالای ترانزیتی با حداقل توقف عبور کند، به گونه‌ای که در محوطه کانتینری، محوطه اختصاصی کالای ترانزیتی ایجاد و پس از ایکس ری محوطه ارزیابی کالای ترانزیتی نیز ایجاد شود که در این محوطه فقط بارهای مشکوک بازرسی شوند؛ در این صورت با طی شدن فرآیند مذکور، حمل یکسره بار محقق خواهد شد.

طی جلسه مذکور نماینده گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز پیشنهاداتی را در راستای سرعت بخشی در حمل کالا و کاهش توقف کامیون‌ها در مرز مطرح کرد که بر این اساس در شورای ساماندهی، مبادی زمینی کشور با توجه به طراحی‌های پایانه مرزی به صورت ایستگاه‌های کاری جداگانه در نظر گرفته شده است؛ در این صورت می‌توان طی یک برنامه یکی دوساله به هدف حمل یکسره کالای ترانزیتی در اغلب مرزهای کشور دست یافت.

در پایان این جلسه سامانه ردیابی کامیون‌های ترانزیتی بررسی شد و نماینده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ویژگی‌های مورد انتظار در راهکارهای پیشنهادی طرح پایش را عنوان کرد که قابلیت اطمینان بالا در رصد و کشف تخلف‌های ناوگان، نظارت بر ترددهای ناوگان بدون خطای عامل انسانی، نظارت شبانه‌روزی و با هر شرایط آب و هوایی، داشتن دقت بالا در پایش ناوگان با بهره‌برداری از امکانات موجود و ثبت اطلاعات تردد و امکان دریافت گزارشات جهت برنامه‌ریزی در سطح کلان از جمله آن‌ها است.

همچنین مقرر شد در شورای ترابری سهم هریک از مبادی ورودی کشور اعم از ریلی، جاده‌ای و دریایی به منظور دستیابی به هدف ۲۰ میلیون تن کالای ترانزیتی در سال ۱۴۰۱ به تصویب برسد. همزمان به منظور رفع نگرانی بخش‌های نظارتی، کامیون‌های ترانزیتی به سامانه ردیابی مجهز می‌شوند و در صورت تجهیز این کامیون‌ها به سامانه مذکور، این سامانه مسیر، زمان و محل توقف را به صورت دقیق نمایش می‌دهد و در صورت بروز تخلف و توقف غیرمجاز، مراجع نظارتی بازدید و ورود خواهند کرد.

کد خبر: ۱۵۹٬۶۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha