۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۹
انتقال آب دریای عمان و خلیج فارس آخرین راهکار رفع تشنگی فلات ایران است
رییس فراکسیون محیط زیست در مجلس:

انتقال آب دریای عمان و خلیج فارس آخرین راهکار رفع تشنگی فلات ایران است

رییس فراکسیون محیط زیست در مجلس شورای اسلامی گفت: انتقال آب دریا با شرایط و ویژگی‌های خاص دریای عمان و خلیج فارس باید آخرین راهکار باشد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، سمیه رفیعی در مورد طرح انتقال آب دریای عمان و خلیج فارس به استان‌های کویری و فلات مرکزی ایران گفت: عدم ارزش گذاری اقتصادی محیط زیست در موضوع انتقال آب و سایر پروژه‌های توسعه‌ای و زیر بنایی مباحث محیط زیستی باید مورد توجه قرار بگیرد؛ دست درازی بیش از اندازه بشر به طبیعت بی‌شک تبعات سنگین‌تری را به دنبال خواهد داشت.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم افزود: گاهی باید مشکلات را شناخته و برای آنها تصمیم گیری سازنده و راهکار علمیاتی در نظر بگیریم، با اعداد و ارقام نمی‌توانیم برای حل مسائل و مشکلات راهکار ارائه کنیم.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به ابعاد دیگر انتقال آب تاکید کرد: از دست دادن منابع طبیعی و تخریب لحظه‌ای آنها اثرات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت؛ گاهی یک دهه زمان نیاز است تا منابع طبیعی تخریب شده در گذر زمان باز گردد و حتی گاهی بازگشت آنها غیر ممکن است؛ لذا نیازمند مطالعات تحقیقاتی بلند مدت و کوتاه مدت برای حل مسائل محیط زیستی هستیم.

وی با انتقاد از فشار گروه‌های صنعتی برای انتقال آب، تصریح کرد: در حال حاضر فلات مرکزی ایران به دلیل بارگذاری بیش از اندازه دچار مشکلات کم آبی شده که حتی توانایی و آمایش سرزمینی برای آنها تعریف نشده است. یکسری از کلونی‌های صنعتی در فلات مرکزی به منابع آبی و تامین آب، فشار وارد می‌کنند و همین بهانه‌ای شده تا آب مورد نیاز به هر طریق ممکن تامین شود.

رفیعی یادآور شد: به اعتقاد بنده انتقال آب دریا با شرایط و ویژگی‌های خاص دریایی همچون عمان و خلیج فارس باید آخرین راهکار باشد، به بیانی اگر برای جبران بی آبی، برنامه و راهکاری نداشته باشیم باید انتقال آب را در دستور کار قرار دهیم. در نظر بگیریم هزینه انتقال آب بسیار بالاست؛ بماند که چه میزان روی اکوسیستم طبیعت و دریا تاثیرگذار خواهد بود.
رفیعی در پاسخ به این سوال که آیا اجرای پروژه‌های انتقال آب با همکاری کشورهایی همچون چین می‌تواند برای کشور مفید باشد تاکید کرد: پیشنهادی در مورد سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی روی پروژهای محیط زیستی نداریم اما در راستای همکاری در پروژه‌های حوزه‌های مختلف، نظر منفی ندارم.

کد خبر: ۱۵۹٬۵۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha