۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۴
چشم جوانان بوشهری به سایت‌های پرورش میگو| شهرک شیلاتی رودشور کِی تکمیل می‌شود؟
گزارش بازار؛

چشم جوانان بوشهری به سایت‌های پرورش میگو| شهرک شیلاتی رودشور کِی تکمیل می‌شود؟

بوشهر- استان بوشهر با دارا بودن ۱۰۰۰ کیلومتر مرز مشترک با خلیج فارس، قابلیت فراوانی در آبزی پروری دارد و با توجه به این ظرفیت بیکاری، فقر و مشکلات معیشتی مردم به هیچ عنوان قابل توجیه نیست.

بوشهر؛ گروه استان‌ها: پرورش آبزیان به ویژه میگو و ماهی از مهم‌ترین برنامه های دولت در چند دهه اخیر در استان بوشهر بوده و اکنون دولت سیزدهم تلاش فراوانی برای احیای مجدد پرورش آبزیان و توسعه اقتصاد دریامحور دارد.

استان بوشهر بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر مرز مشترک با خلیج فارس دارد و آن طور که باید و شاید از این ظرفیت برای اشتغال و بهبود وضعیت معیشتی مردم استفاده نشده است.

توسعه زیرساخت‌های پرورش میگو در نقاط مختلف استان بوشهر از مطالبات جوانان استان است و تاکنون‌چندین نقطه نیز برای اجرای سایت‌های پرورش میگو جانمایی شده است.

فعالان حوزه میگو در گفت‌وگو با خبرنگار بازار خواستار تسریع در ایجاد زیرساخت‌های پرورش میگو در راستای ایجاد اشتغال پایدار شدند.

۳۰ مزرعه در سال جاری وارد مدار می‌شوند
امان شجاعی مدیر مجتمع شیلاتی رودشور به عنوان بزرگترین مجتمع شیلاتی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: شهرک بزرگ شیلاتی رودشور بیش از ۳ هزار هکتار وسعت دارد و دورنمای تولید بیش از ۳۰ هزار تن میگوی پرورشی را دارد.

وی افزود: تاکنون ۱۵۰ هکتار از این مجتمع به بهره‌برداری رسیده و در سال جاری انتظار داریم ۱۵۰۰ هکتار از این شهرک در قالب ۳۰ مزرعه بزرگ وارد مدار شود.

شجاعی تصریح کرد: توسعه زیرساخت‌های این شهرک شیلاتی به ویژه آب و برق و راه دسترسی مورد تاکید است و شخص استاندار در این مسیر اهتمام جدی دارد.

یحیی رضاییان از فعالان عرصه آبزی پروری استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: سایت‌های پرورش میگو موجبات اشتغال پایدار و بهبود وضعیت معیشتی مردم می‌شود.

وی افزود: شهرک رودشور جایگاه ویژه‌ای دارد و اگر زیرساخت‌های این شهرک توسعه یابد در کمترین زمان برگشت سرمایه خواهد داشت.

بیداد بیکاری و فقر در بوشهر روی گنج نشسته
آرش عرب‌نیا از فعالان پرورش میگو در شمال استان بوشهر نیز به خبرنگار بازار گفت: اقتصاد دریامحور مورد توجه و تاکید استاندار و رئیس جمهور است و باید متولیان امور کمک کنند.

وی افزود: با توجه به مرز مشترک با خلیج فارس، استان بوشهر روی گنج نشسته ولی بیکاری و فقر بیداد می‌کند که راه‌اندازی سایت‌های پرورش میگو گامی در بهبود وضعیت معیشتی خانوارها است.

عرب‌نیا بیان کرد: مجتمع شهرک شیلاتی رودشور بزرگترین شهرک شیلاتی کشور است و البته تاکنون کمتر از ۵ درصد این مجتمع در مدار قرار گرفته و همه باید نسبت به توسعه زیرساخت‌های این شهرک اهتمام ورزند.

نادر شادمانیان از فعالان پرورش میگو در استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار یادآور شد: مسئولان ارشد استان باید طرح‌های پرورش میگو را گسترش دهند.

وی اضافه کرد: میگوی بوشهر بهترین کیفیت غذایی را دارد و اگر در بحث صادرات میگو کمک کنند، اشتغال بهبود می‌یابد و معیشت مردم تغییر می‌کند.

باید تدبیری بیندیشیم که مردم منطقه در طرح‌های پرورش میگو ذینفع باشند تا در بحث اشتغال و معیشت جامعه پیرامونی تاثیرگذار باشد

احمد محمدی زاده استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به افتتاح فاز نخست مجتمع شیلاتی رودشور اظهار داشت: تکمیل این شهرک ‌گامی در راستای اشتغال پایدار در منطقه شمال استان بوشهر است.

وی اضافه کرد: باید تدبیری بیندیشیم که مردم این منطقه در طرح‌های پرورش میگو ذینفع باشند تا در بحث اشتغال و معیشت جامعه پیرامونی تاثیرگذار باشد.

محمدی‌زاده افزود: باید در بحث اشتغال پایدار و ماندگار بیش از پیش همت کنیم تا جوانان بومی منطقه با فراغ بال فعالیت کرده و درآمد پایدار داشته باشند.

محمدی‌زاده ابراز داشت: شهرک شیلاتی رود شور ۳ هزار و ۵۲۰ هکتار وسعت دارد و بزرگترین شهرک شیلاتی کشور به شمار می‌رود که امیدواریم با توسعه زیرساخت‌ها و تامین اعتبار شاهد بهره‌برداری از تمام ‌مزارع پرورش میگوی رودشور باشیم.

وی اضافه کرد: اقتصاد دریامحور به ویژه در زمینه پرورش آبزیان از اساسی‌ترین اولویت‌های حوزه اشتغال استان به شمار می‌رود و در سال جاری در این مسیر تلاش مضاعف داریم و انتظار داریم مشاغل پایدار ایجاد شود.

با تکمیل شهرک شیلاتی رودشور، تولید میگوی پرورشی استان بوشهر از ۳۳ هزار تن در سال به ۶۲ هزار تن می‌رسد که رشد چشمگیری محسوب می‌شود

علی بازدار مدیر کل شیلات استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار بیان داشت: امسال بیش از شش هزار هکتار اراضی ساحلی استان بوشهر به پرورش میگو اختصاص یافته است.

وی افزود: انتظار برداشت بیش از ۳۳ هزار تن میگوی پرورشی باکیفیت در استان بوشهر را داریم و به فضل خدا این مهم محقق می‌شود.

مدیر کل شیلات استان بوشهر بیان کرد: شهرک‌شیلاتی رودشور از مراکز مهم پرورش میگو در کشور به شمار می‌رود و تاکنون‌۱۵۰ هکتار از این شهرک به بهره‌برداری رسیده است. بازدار تصریح کرد: با تکمیل این شهرک شیلاتی، تولید میگوی پرورشی استان بوشهر از ۳۳ هزار تن در سال به ۶۲ هزار تن می‌رسد که رشد چشمگیری محسوب می‌شود.

وی ابراز داشت: امسال حدود ۲ میلیارد قطعه بچه‌میگو در ۴ هزار استخر پرورش میگو ذخیره سازی شده و امیدواریم ۳۳ هزار تن میگوی با کیفیت برداشت کنیم.

تولید ۹۳ هزار تن ماهی و میگو در استان بوشهر
علی باستین معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به جایگاه سایت شیلاتی رودشور اظهار داشت: تمام توان خود را برای تکمیل ۳ هزار و ۵۲۰ هکتار از اراضی شهرک شیلاتی رودشور به کار می‌بندیم و هیچ فرصتی را هدر نمی‌دهیم.

وی افزود: افتتاح فاز نخست این طرح، موفقیت خوبی بود و امسال برای تکمیل سایر سایت‌های این شهرک شیلاتی تلاش می‌کنیم‌تا اشتغال جوانان تامین شود.

معاون استاندار بوشهر از تولید ۹۳ هزار تن ماهی و میگو در استان بوشهر خبر داد و تصریح کرد: اکنون ۳۰ هزار تن میگو شامل ۲۸ هزار تن میگوی پرورشی و ۲ هزار تن میگوی دریایی تولید می‌کنیم، ضمن اینکه ۶۳ هزار تن ماهی شامل ۶۰ هزار تن ماهی دریایی و ۳ هزار تن ماهی در قفس تولید داریم که مجموعا ۹۳ هزار تن ماهی و میگو برداشت می‌کنیم.

باستین یادآور شد: با راه‌اندازی سایت‌های جدید پرورش میگو و پرورش ماهی در قفس، سال آینده ظرفیت تولید ماهی و میگو دو برابر می‌شود.

وی بیان کرد: شهرک شیلاتی رودشور دارای ۳۰۰ مزرعه است که سالانه بیش از ۳۰هزار تن میگوی پرورشی باکیفیت تحویل می‌دهد و ظرفیت تولید میگوی پرورشی استان بوشهر را دوبرابر می‌کند.

با توجه به ۱۰۰۰ کیلومتر مرز مشترک استان بوشهر با خلیج فارس، توسعه طرح‌های پرورش میگو یک‌انتظار معقول است و جوانان جویای کار استان بوشهر در انتظار جانمایی و توسعه زیرساخت‌های پرورش میگو هستند.

اکنون‌مجتمع و شهرک شیلاتی رودشور جانمایی شده و استارت خورده و ۱۵۰ هکتار نیز در مدار قرار گرفته و توسعه و بهره‌برداری از سایر سایت‌های این مجتمع بیش از ۲ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد می‌کند و مدیران ارشد استان باید در موعد مقرر این طرح را تحویل دهند.

کد خبر: ۱۵۹٬۵۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha