۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹
صنعت آذربایجان شرقی نیازمند حمایت
یادداشت؛

صنعت آذربایجان شرقی نیازمند حمایت

تبریز- «نگاه به حوزه صنعت در آذربایجان شرقی باید از طرف تولیدکنندگان و مسئولان اجرایی استان تغییر یابد» این جمله بخشی از یادداشت طاهر خیری فعال رسانه ای برای بازار است.

طاهر خیری؛ بازار: دهم تیر ماه در تقویم رسمی کشور به عنوان روز صنعت و معدن نامگذاری شده است. این روز بهانه خوبی است تا از تلاش های فعالان عرصه صنعت و معدن آذربایجان شرقی تجلیل و قدردانی شود. سربازان خط مقدم تولید علیرغم مشکلات فراوان و کاستی های موجود در این مسیر، توانسته اند همچنان چراغ تولید ملی را روشن نگه دارند.

در واقع تولیدکنندگان همه وقت و سرمایه خود را وقف کار و تولید می کنند تا چرخ های صنعت بچرخد و متوقف نشود. آذربایجان شرقی با محوریت تبریز به عنوان قطب صنعت و اقتصاد کشور بیش از چهار هزار واحد تولیدی را دارا می باشد که هر یک به نوبه خود نقشی اساسی در اشتغال، صادرات و ... دارند.

واقعیت این است که نگاه به حوزه صنعت باید از طرف تولیدکنندگان و مسئولان اجرایی استان تغییر یابد. چه تولید باید مبتنی بر سند آمایش سرزمینی باشد تا با استفاده از ظرفیت های موجود به هدف مطلوب برسد. این هدف مطلوب می تواند ارتقای بهره وری در تولید، کاهش قیمت تمام شده و افزایش کیفیت محصولات باشد.

در این میان برای نیل به اهداف فوق، اتصال صنعت به دانشگاه ضروری به نظر می رسد. در سایه همکاری و ارتباط این دو حوزه عارضه های بخش صنعت نمایان می شود و با پژوهش و تولید دانش توسط افراد دانشگاهی مشکلات بنگاه های تولیدی رفع می گردد.

از طرف دیگر وقت آن است که واحدهای تولیدی استان به حوزه دانش بنیان ورود پیدا کنند تا سهم دانش در تولید افزایش یابد. در این صورت است که کیفیت محصولات رقم می خورد و با رقابت پذیر شدن تولید، صادرات در محور قرار می گیرد.

خوشبختانه دولت سیزدهم در این مدت نشان داده که از تولید و سرمایه گذاری در آن حمایت می کند. البته از مسئولان استان انتظار می رود آسیب ها و تهدیدهای صنعت و معدن را رصد و ظرفیت های بالقوه این حوزه را شناسائی کنند و دغدغه شان حمایت از تولید و تقویت شاخص های اقتصادی و صنعتی آذربایجان شرقی باشد.

کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش و فرسودگی ماشین آلات و خط تولید تنها بخشی از معضلاتی هستند که تولیدکنندگان استان با آن مواجه هستند و مسئولان باید در این باره چاره اندیشی کنند. طبق گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در سفر ریاست جمهوری بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان برای حوزه صنعت اختصاص یافته است که امید می رود با تزریق آن، مشکلات موجود حل شود.

تاسیس شرکت مس آذربایجان اتفاق مبارکی است که پس از سالها انتظار و مطالبه مردم و پیگیری رسانه ها در آینده نزدیک محقق می شود. ظرفیت تولید کنسانتره مس از ۳۰۰ هزار تن به یک میلیون تن افزایش می یابد و تولید مس کاتد نیز به ۲۵۰ هزار تن می رسد که صادرات استان را چندین برابر افزایش خواهد داد.

مردم استان حق دارند از برکات معادن مس و طلا بهره مند شوند. حقی که متاسفانه در سال های گذشته با خام فروشی به آن نرسیدند و اکنون می خواهند با فرآوری و ایجاد ارزش افزوده از میوه های ان متنعم شوند.

کد خبر: ۱۵۹٬۵۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha